Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-808/09-2/JK
z 9 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-808/09-2/JK
Data
2009.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
pieniądze
przychody z innych źródeł
wspólnota mieszkaniowa


Istota interpretacji
Czy przekazane członkom wspólnoty mieszkaniowej środki śroski pieniężne z tytułu pożytków są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 364 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z innych źródeł – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z innych źródeł.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem lokalu mieszkalnego przynależącego do wspólnoty mieszkaniowej. Właściciele w formie uchwał proponują dwa sposoby podziału osiągniętego dochodu za rok 2008.

Dochód ten uzyskany jest z różnych źródeł, tzn. z wpłat zaliczek na utrzymanie części wspólnej oraz innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (między innymi z pożytków za udostępnienie placu zabaw innym wspólnotom). Uzyskany dochód z pożytków pomniejszony jest już o podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

W pierwszej propozycji uchwały uzyskany dochód ma być podzielony na poszczególne lokale, proporcjonalnie do posiadanego udziału w nieruchomości i zaksięgowany w należnej kwocie na indywidualne kartoteki właścicieli. Kwota uzyskanego pożytku pokrywać będzie koszty utrzymania lokalu, zarówno zaliczki na utrzymanie części wspólnych jak i koszty związane z opłatami za wodę i energię cieplną dostarczaną do poszczególnych lokali, a także koszty wywozu nieczystości stałych.

W drugiej propozycji uchwały dochód ma być przeznaczony na pokrycie kosztów utrzymania zasobów mieszkaniowych, głównie na poprawę sprawności instalacji domofonowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy tak osiągnięty dochód uzyskany z różnych źródeł zaksięgowany na kartotekach poszczególnych właścicieli zgodnie z pierwszą propozycją uchwały będzie podlegał w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w przypadku podjęcia drugiej uchwały podatek dochodowy od osób fizycznych w ogóle nie wystąpi...

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany dochód z wpłat zaliczek na utrzymanie części wspólnych i pozostałych dochodów (pożytki) w przypadku podjęcia pierwszej propozycji uchwały będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, a w przypadku podjęcia drugiej propozycji uchwały osiągnięty dochód nie będzie pozostawiony do dyspozycji indywidualnych właścicieli, dlatego też nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Pod pojęciem tym należy również rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia czy przekazanie pożytków wspólnoty mieszkaniowej oraz dochodów z wpłat zaliczek na utrzymanie części wspólnych nieruchomości (poprzez ich przypisanie w należnej kwocie na indywidualne kartoteki właścicieli lokali) oraz na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości (między innymi poprawa sprawności instalacji domofonowej) stanowi dla członków przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający opodatkowaniu tym podatkiem.

Odnosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż definicja przychodu zawarta w art. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter generalny, a zatem będzie miała zastosowanie wówczas, gdy nie będzie możliwe uwzględnienie regulacji szczegółowych, inaczej opisujących danego rodzaju przychód.

Wskazać również należy, iż przepis ten należy interpretować w powiązaniu z przepisami art. 10 oraz art. 12-20 ww. ustawy, co pozwala na ustalenie czy dana kwota lub świadczenie przynależy do któregokolwiek ze źródeł przychodów podatkowych. Dopiero wówczas gdy nie jest możliwe przyporządkowanie danego świadczenia do źródeł przychodów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (w tym również do „innych źródeł” zdefiniowanych w art. 20 ust. 1 ustawy), to nie będzie ono mogło być uznane za przychód podatkowy.

Za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Przychód jest bowiem w istocie określonym przychodem majątkowym, a zatem jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ww. ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika. Świadczeniodawca wyrażając wolę nieodpłatnego przekazania świadczenia świadczeniobiorcy i w konsekwencji świadczenie to przekazując, powoduje, że świadczeniobiorca osiąga korzyść majątkową. Przysporzenie ma jednak konkretny wymiar finansowy nie tylko w momencie wypłaty, ale i w momencie zmniejszenia zobowiązania jakie musiałoby być zapłacone, gdyby nie przekazane świadczeniobiorcom środki pieniężne.

Tak też dzieje się w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego. Wspólnota mieszkaniowa pożytki przeznacza na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków wspólnoty. Oznacza to, że przekazanie pożytków z na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowi w rozumieniu art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym przychód właścicieli lokali wchodzących w skład wspólnoty mieszkaniowej, gdyż są dla nich realnym przysporzeniem w majątku. Tym samym otrzymane przychody nie mieszczą się w katalogu zwolnień wymienionym w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym i podlegają one opodatkowaniu.

W świetle powyższego przekazanie pożytków wspólnoty mieszkaniowej na pokrycie obciążających członków wydatków związanych z kosztami utrzymania lokalu (zaliczki na utrzymanie części wspólnych jak i koszty związane z opłatami za wodę i energię cieplną dostarczaną do poszczególnych lokali, a także koszty wywozu nieczystości stałych według pierwszej propozycji uchwały), a także pożytki przekazane na pokrycie kosztów utrzymania zasobów mieszkaniowych głównie na poprawę sprawności instalacji domofonowej (według propozycji drugiej uchwały) stanowią dla tych członków przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż otrzymują oni trwałe przysporzenie majątkowe powodujące, że zmniejszają się ciążące na nich zobowiązania wobec wspólnoty bez dokonywania uszczerbku w ich majątku, do którego musiałoby dojść, gdyby nie otrzymane od wspólnoty świadczenie.

Przychodów takich nie stanowią natomiast wpłacone przez właścicieli lokali zaliczki na utrzymanie części wspólnych nieruchomości, gdyż byłby to ich przychód zwrotny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj