Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-740/09/ŁW
z 14 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-740/09/ŁW
Data
2009.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy


Słowa kluczowe
olej silnikowy
olej smarowy
produkcja


Istota interpretacji
obniżenie kwoty akcyzy należnej od wyrobów akcyzowych produkowanych w składzie podatkowym (np. olejów silnikowych) o akcyzę zapłaconą od olejów smarowych zużytych do produkcji preparatów smarowych o kodzie CN 3403



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009r. (data wpływu 30 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obniżenia kwoty akcyzy należnej od wyrobów akcyzowych produkowanych w składzie podatkowym (np. olejów silnikowych) o akcyzę zapłaconą od olejów smarowych zużytych do produkcji preparatów smarowych o kodzie CN 3403 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obniżenia kwoty akcyzy należnej od wyrobów akcyzowych produkowanych w składzie podatkowym (np. olejów silnikowych) o akcyzę zapłaconą od olejów smarowych zużytych do produkcji preparatów smarowych o kodzie CN 3403.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest przedsiębiorstwem działającym w branży paliwowej, zajmującym się kompleksowo produkcją i dystrybucją środków smarnych. Spółka dokonuje obrotu olejami smarowymi klasyfikowanymi do grupowania CN 2710 19 71 -2710 19 99 na terenie kraju oraz w obrocie międzynarodowym (zarówno w obrocie wewnątrzwspólnotowym jak i z krajami spoza Unii Europejskiej).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje m.in. następujących transakcji:

  • wyprowadza ze składu podatkowego oleje smarowe (w tym oleje bazowe klasyfikowane do grupowania CN 2710 19 99), a następnie dostarcza je w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do odbiorców na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej,
  • wyprowadza ze składu podatkowego Spółki wyżej wymienione oleje w celu ich eksportu poza obszar Unii Europejskiej.


Oleje smarowe są dostarczane kontrahentom z portu na terytorium kraju za pomocą środka transportu jakim jest statek.

Dostawa wewnątrzwspólnotowa wyżej wymienionych wyrobów do innych państw członkowskich Unii Europejskiej jest dokonywana na podstawie dokumentów handlowych; faktur VAT oraz specjalnego dokumentu handlowego zawierającego następujące pozycje:

  • dostawca, Nr VAT (nazwa i adres),
  • odbiorca, Nr VAT (nazwa i adres),
  • oznaczenie transakcji,
  • właściwe władze kraju przeznaczenia,
  • przewoźnik/środek transportu,
  • numer i data zgłoszenia,
  • miejsce dostawy,
  • oznaczenie, liczba i rodzaj opakowań, opis wyrobów (w tym gęstość wyrobów),
  • kod towaru (kod CN),
  • ilość w litrach (l),
  • waga netto (kg),
  • waga brutto (kg),
  • cena z faktury/wartość rynkowa,
  • imię nazwisko podpisującego,
  • miejscowość i data,
  • podpis, oraz
  • rubrykę: „POTWIERDZENIE ODBIORU, data, miejscowość, numer identyfikacyjny, nazwisko i podpis podpisującego, inne uwagi odbiorcy, czy podatek akcyzowy został zapłacony/zadeklarowany właściwym władzom, wzmianka o kontroli”.

W ramach ustaleń z nabywcami olejów smarowych z innych państw członkowskich UE zwracają oni Spółce jedną z kart powyższego dokumentu, z potwierdzeniem odbioru dostarczanych wyrobów. Kontrahenci z UE w rubryce POTWIERDZENIE ODBIORU: inne uwagi odbiorcy" wpisują ilość wyrobów, które zostały im dostarczone.

Eksport olejów smarowych przez Spółkę dokonywany jest za pośrednictwem polskiego granicznego Urzędu Celnego, nadzorującego faktyczne wyprowadzenie wyrobów z Unii Europejskiej na podstawie dokumentu ADT, w którym jako miejsce przeznaczenia podaje się graniczny Urząd Celny, z którego wyroby akcyzowe są wyprowadzane poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej. W rubryce C dokumentu ADT: „Potwierdzenie odbioru lub wywozu" oraz „Wzmianka o kontroli” krajowe władze celne, dokonują wpisu odnośnie środka transportu oraz podają ilość wyrobów załadowaną na statek oraz ewentualnie ich niedobór.

W obrocie wewnątrzwspólnotowym jak i eksporcie, zdarzają się sytuacje, kiedy wysłana do kontrahenta określona ilość olejów smarowych nie może zostać wpompowana na statek (ze względu na jego ograniczoną powierzchnię magazynową) i część tych olejów musi zostać zwrócona do składu podatkowego Spółki. Wnioskodawca po przyjęciu niewpompowanej na statek partii olejów smarowych, dokonuje zapłaty akcyzy, rozpoznając moment zobowiązania podatkowego - jako dzień wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego Spółki.

Przyjęte oleje smarowe, od których dokonano zapłaty należnej akcyzy, Spółka zamierza przeznaczyć do produkcji preparatów smarowych klasyfikowanych do grupowania CN 3403. Mając na względzie fakt, iż preparaty smarowe posiadają stawkę podatku 0 zł., Spółka zamierza dokonać obniżenia akcyzy zapłaconej od olejów smarowych, zużytych następnie do produkcji preparatów smarowych, od akcyzy należnej związanej ze sprzedażą opodatkowaną tj. od wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym np. olejów silnikowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, kwota akcyzy należna od wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym Spółki (np. olejów silnikowych) może być obniżona o akcyzę zapłaconą od olejów smarowych klasyfikowanych do grupowania CN 2710 19 71 - 2710 19 99 zużytych do produkcji preparatów smarowych klasyfikowanych do grupowania CN 3403 objętych zerową stawką akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11; dalej: ustawa o podatku akcyzowym) zostały określone zasady obrotu wewnątrzwspólnotowego oraz eksportu wyrobami akcyzowymi, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Konieczność określenia specyficznych zasad obrotu tego typu wyrobami, podyktowana została potrzebą zapewnienia swobodnego przepływu towarów pomiędzy państwami UE, gdyż w innych państwach UE jak również w państwach trzecich, oleje smarowe albo nie podlegają zharmonizowanym przepisom akcyzowym albo nie są opodatkowane podatkiem akcyzowym. W rezultacie, stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawach wyrobów niewymienionych w załączniku 2, ale objętych stawką akcyzy inną niż zero, oparte zostało na możliwych do spełnienia, biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania, zasadach.

Zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy. W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit c ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

W związku z tym, iż zgodnie z dyspozycją art. 89 ust. 1 pkt 11 oleje smarowe opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 1.180 zł/1.000 1 na podstawie powołanych wyżej przepisów ustawy, oleje smarowe o wskazanych wyżej kodach mogą zostać objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Powyższe dotyczy również dostawy wewnątrzwspólnotowej jak i eksportu.

Spółka dokonując wysyłek olejów smarowych do swoich kontrahentów w UE jaki w krajach trzecich, wystawia stosowne dokumenty, tj. dokumenty handlowe w dostawach wewnątrzwspólnotowych lub dokumenty ADT w eksporcie. Dokonując wysyłek wyżej wymienionych wyrobów akcyzowych, w praktyce zdarzają się sytuacje, kiedy część olejów nie zostanie wpompowana na statek. Powyższe znajduje odzwierciedlenie w dokumentacji załączonej do transportu - w sytuacji dostarczenia mniejszej ilości olejów smarowych do kontrahenta w UE - dokonuje on adnotacji w dokumencie handlowym (karta 3), którą następnie odsyła do Spółki. Natomiast w przypadku eksportu - funkcjonariusze celni podczas każdorazowej kontroli dokonują analogicznych adnotacji w dokumencie ADT (karta 3), która również jest przekazywana do Spółki. Mając na uwadze treść art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (...) Spółka dokonuje zapłaty akcyzy od ilości olejów smarowych niewpompowanych na statek, rozpoznając moment powstania zobowiązania podatkowego jako dzień ich wyprowadzenia ze składu podatkowego.

Przyjęte do składu podatkowego oleje smarowe, od których dokonano zapłaty należnej akcyzy, Spółka zamierza przeznaczyć do produkcji preparatów smarowych klasyfikowanych do grupowania CN 3403. W myśl poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy, preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, stanowią wyroby akcyzowe. Mając na uwadze fakt, iż preparaty smarowe przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na zasadzie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy dla tych wyrobów wynosi 0 zł.

W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 marca 2009r. możliwość obniżenia akcyzy należnej, zawarta była w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 Nr 85, poz. 799 z późn. zm.). Zgodnie z § 2 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, w przypadku sprzedaży paliw silnikowych, olejów opałowych i olejów smarowych wytwarzanych z komponentów wymienionych w poz. 5-9 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", a także wytwarzanych w drodze mieszania, przeklasyfikowania produktów naftowych, etylizacji lub potasacji benzyn oraz deprasacji olejów napędowych, kwotę należnej akcyzy obniża się o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie komponentów przeznaczonych do wytwarzania tych wyrobów lub o akcyzę zapłaconą w wyniku ich przemieszczania poza teren zakładu, w którym zostały wyprodukowane.

W myśl § 2 ust. 2 wyżej wymienionego rozporządzenia w przypadku zużycia w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do wytwarzania preparatów smarowych wymienionych w poz. 12-14 załącznika nr 1 do ustawy, podatnik może obniżyć kwotę akcyzy należnej o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie surowców zużytych do wyprodukowania tych wyrobów.

Podnieść należy, iż zarówno w obecnym jak i w obowiązującym przed dniem 1 marca 2009r. stanie prawnym, stawka akcyzy na preparaty smarowe klasyfikowane do grupowania CN 3403 (PKWiU 24.66.31) wynosiła 0 zł. Intencją przepisu § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego, było zapewnienie podatnikom, którzy zużywają w składzie podatkowym wyroby akcyzowe zharmonizowane do wytwarzania preparatów smarowych wymienionych w poz. 12-14 załącznika nr 1, możliwości obniżenia kwoty akcyzy należnej od produkowanych w składzie podatkowym danego podmiotu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, dla którego powstaje obowiązek zapłaty akcyzy, o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie surowców zużytych do wyprodukowania tych preparatów smarowych

Wyroby akcyzowe określone w poz. 12-14 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, nie są obciążone podatkiem akcyzowym, w związku z powyższym możliwość odliczenia zapłaconej akcyzy odnosi się do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych produkowanych w składzie podatkowym danego podmiotu i podlegających obowiązkowi podatkowemu (pismo Ministerstwa Finansów - Departament Podatku Akcyzowego z dnia 22 lipca 2004r. znak: PA-I-816/336/2004/GM/1946 kierowane do jednej ze Spółek w grupie kapitałowej Wnioskodawcy).f

W obecnym stanie prawnym, możliwość obniżenia kwoty akcyzy została uregulowana w ustawie o podatku akcyzowym. Zgodnie z treścią art. 21 ust. 8 wyżej wymienionej ustawy, kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych. Z uzasadnienia do projektu ustawy o podatku akcyzowym (druk sejmowy Nr 1083 z dnia 6 października 2008r.) wynika, iż ogólna reguła zawarta w obecnym art. 21 ust. 8 ustawy (w projekcie: art. 16 ust. 8) miała zastąpić dotychczasowe rozwiązanie, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych określał w rozporządzeniu poszczególne sytuacje, w których można było dokonywać takiego obniżenia.

W związku z powyższym, uznać należy, iż norma prawna zawarta w treści art. 21 ust. 8 ustawy, zastępuje w całości dotychczasową normę zawartą w § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego. Powyższe zdaniem Spółki, powinno więc skutkować możliwością obniżenia kwoty akcyzy należnej od wyrobów akcyzowych produkowanych przez Spółkę w składzie podatkowym, dla których powstaje obowiązek podatkowy i obowiązek zapłaty akcyzy, w sytuacji zużycia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą (np. olejów smarowych) do produkcji preparatów smarowych. W innej sytuacji, Spółka zużywając oleje smarowe z zapłaconą akcyzą do produkcji preparatów smarowych, w związku z brakiem akcyzy należnej od tych wyrobów, pozbawiona zostałaby możliwości odliczenia akcyzy zapłaconej od surowców, co pozostawałoby w całkowitej sprzeczności z zasadą jednofazowości podatku akcyzowego.

Konkludując, zdaniem Spółki, na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, kwota akcyzy należna od wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym Spółki (np. olejów silnikowych) może być obniżona o akcyzę zapłaconą od olejów smarowych klasyfikowanych do grupowania CN 27101971 - 2710 19 99 zużytych do produkcji preparatów smarowych klasyfikowanych do grupowania CN 3403.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przyjęte do składu podatkowego oleje smarowe, od których dokonano zapłaty należnej akcyzy, zamierza przeznaczyć do produkcji preparatów smarowych klasyfikowanych do grupowania CN 3403. Mając na względzie fakt, iż preparaty smarowe posiadają stawkę podatku 0 zł., Wnioskodawca zamierza dokonać obniżenia akcyzy zapłaconej od olejów smarowych, zużytych następnie do produkcji preparatów smarowych, od akcyzy należnej związanej ze sprzedażą opodatkowaną tj. od wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym np. olejów silnikowych.

Stosownie do art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich w wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

W świetle postanowień ww. art. 21 ust. 8 ww. ustawy kwota akcyzy od wyprodukowanego wyrobu akcyzowego może zostać obniżona jedynie o akcyzę zapłaconą od wyrobów akcyzowych, które zostały zużyte do wyprodukowania tego wyrobu. Wnioskodawca nie może zatem obniżyć kwoty akcyzy od wyprodukowanych olejów silnikowych o akcyzę zapłaconą od olejów smarowych które zużył do wyprodukowania preparatów smarowych. W takim przypadku oleje smarowe nie zostały bowiem zużyte do wyprodukowania olejów silnikowych. W przypadku, gdy wyprodukowane wyroby akcyzowe są objęte zerową stawką akcyzy nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty akcyzy należnej od tych wyrobów o akcyzą zapłaconą od wyrobów zużytych do ich wyprodukowania.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca dokonuje następujących transakcji:

  • wyprowadza ze składu podatkowego oleje smarowe (w tym oleje bazowe klasyfikowane do grupowania CN 2710 19 99), a następnie dostarcza je w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do odbiorców na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej,
  • wyprowadza ze składu podatkowego wyżej wymienione oleje w celu ich eksportu poza obszar Unii Europejskiej.


Oleje smarowe są dostarczane kontrahentom z portu na terytorium kraju za pomocą środka transportu jakim jest statek.

W obrocie wewnątrzwspólnotowym jak i eksporcie, zdarzają się sytuacje, kiedy wysłana do kontrahenta określona ilość olejów smarowych nie może zostać wpompowana na statek (ze względu na jego ograniczoną powierzchnię magazynową) i część tych olejów musi zostać zwrócona do składu podatkowego Spółki. Wnioskodawca po przyjęciu do niewpompowanej na statek partii olejów smarowych, dokonuje zapłaty akcyzy, rozpoznając moment zobowiązania podatkowego - jako dzień wyprowadzenia olejów smarowych ze składu podatkowego Spółki.

Mając powyższe na uwadze zauważyć należy, iż w przypadku gdy część olejów smarowych wysłanych przez Wnioskodawcę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zwrócona do składu podatkowego wysyłającego, możliwe jest dokonanie takiego zwrotu, bez konieczności zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i w związku z tym bez konieczności zapłaty podatku. Możliwość taką daje zastosowanie regulacji dotyczących zmiany miejsca przeznaczenia wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do § 32 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229 ze zm.) w przypadku zmiany miejsca przeznaczenia wyrobów akcyzowych tylko wysyłający, który wystawił administracyjny dokument towarzyszący, może wprowadzić zmiany w tym dokumencie, wskazując nowego odbiorcę lub nowe miejsce przeznaczenia. Informacja o zmianach jest przekazywana przez wysyłającego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, o którym mowa w § 4 ust. 3, tj. właściwego ze względu na miejsce prowadzenia składu podatkowego wysyłającego.

Przekazanie informacji, o której mowa w ust. 1, następuje w dniu dokonania zmiany miejsca przeznaczenia w administracyjnym dokumencie towarzyszącym, przez przesłanie faksem karty 1 tego dokumentu.

W ocenie tut. organu regulacje zawarte w § 32 ww. rozporządzenia Ministra Finansów należy stosować odpowiednio do przypadków przemieszczania na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie dokumentu handlowego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, wyrobów innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką inną niż zerowa, w tym olejów smarowych. W takim wypadku wysyłający, który wystawił dokument handlowy, na podstawie którego wyroby są przemieszczane, w celu zmiany miejsca ich przeznaczenia powinien zatem wprowadzić zmiany w tym dokumencie, wskazując nowego odbiorcę lub nowe miejsce przeznaczenia. Analogicznie jak przypadku stosowania administracyjnego dokumentu towarzyszącego, również informacja o zmianach dokonanych w dokumencie handlowym, powinna zostać przekazana przez wysyłającego naczelnikowi urzędu celnego właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia składu podatkowego wysyłającego.

W związku z powyższym w sytuacji, gdy część olejów smarowych wysłanych przez Wnioskodawcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zwrócona do składu podatkowego wysyłającego, możliwe jest dokonanie takiego zwrotu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, poprzez wskazanie przez wysyłającego nowego odbiorcy i nowego miejsca przeznaczenia w dokumencie na podstawie którego przedmiotowe oleje smarowe są przemieszczane, tj. w administracyjnym dokumencie towarzyszący lub dokumencie handlowym.

Tym samym Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj