Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-693/09/MK
z 9 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-693/09/MK
Data
2009.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
najem
odsetki ustawowe
opłata
przychody z innych źródeł
umorzenie
zadłużenie


Istota interpretacji
Obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C w związku z umorzeniem osobom fizycznym należności z tytułu odsetek ustawowych.



Wniosek ORD-IN 574 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu – 14 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu – 15 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 lipca 2009 r. Spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego pismo z dnia 8 lipca 2009 r.

Pismem z dnia 4 sierpnia 2009 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego – działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego – przekazał ww. pismo Spółki Dyrektorowi Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Pismo z dnia 8 lipca 2009 r. nie spełniało wymogów formalnych wymaganych dla wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, a o których mowa w art. 14b § 3 i § 4 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 30 września 2009 r. znak: ITPB2/415-693/09-2/MK, ITPB3/423-429/09-2/MK (skutecznie doręczonym w dniu 5 października 2009 r.) wezwano Spółkę m.in. do wyjaśnienia, czy Jej intencją jest uzyskanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, jeśli tak to w zakresie jakiego podatku.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu – 15 października 2009 r.), w którym Spółka wyraziła wolę uzyskania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.


W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wiele osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej kieruje do Spółki wnioski o umorzenie odsetek ustawowych z tytułu zaległości w zapłacie czynszu najmu i należności za dostarczenie wody i odbiór ścieków, powołując się na trudną sytuację finansową i jednocześnie zobowiązując się do spłaty należności głównej.

W niektórych przypadkach, po szczegółowym przeanalizowaniu każdej sprawy, Zarząd Spółki wyraża zgodę na umorzenie odsetek ustawowych od ww. należności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku umorzenia osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej odsetek ustawowych z tytułu opisanych we wniosku zaległości, Spółka ma obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C...


Zdaniem Spółki, umorzenie odsetek ustawowych nie powoduje powstania przychodu po stronie osób fizycznych i zarazem nie stanowi realnego przysporzenia, wobec czego nie jest Ona zobowiązania do sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła. W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Zarząd Spółki, po szczegółowym przeanalizowaniu każdego wniosku złożonego przez osoby fizyczne – nieprowadzące działalności gospodarczej – zalęgające z zapłatą czynszu najmu lub opłat za dostarczenie wody i odbiór ścieków, w niektórych przypadkach wyraża zgodę na umorzenie odsetek ustawowych od ww. należności.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż umorzenie przez Spółkę odsetek, których obowiązek zapłaty ciążył na dłużnikach, ma dla nich konkretny wymiar finansowy, gdyż powoduje, że nie nastąpi uszczuplenie w ich majątku, do którego musiałoby dojść, gdyby doszło do spłaty tych należności. Wystąpiło zatem zdarzenie, którego skutkiem było nieodpłatne, tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku ww. osób. Skoro zatem dłużnicy osiągnęli korzyść majątkową to należy uznać, iż uzyskali przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Momentem zaś uzyskania tego przychodu jest moment dokonania umorzenia.

Wobec tego, że przychód ten nie mieści się w katalogu dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, a na Spółce spoczywa obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, umorzenie odsetek ustawowych stanowi dla wskazanych we wniosku osób przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na Spółce spoczywa obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj