Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-692a/09/MK
z 4 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-692a/09/MK
Data
2009.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz strukturalny
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie wynagrodzeń współfinansowanych ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.



Wniosek ORD-IN 466 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2009 r. (data wpływu – 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka realizowała w latach 2005–2008 projekt pod nazwą „x-Multimedialny – Zawód Przyszłości” w ramach Priorytetu 2 – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 – Promocja przedsiębiorczości). Projekt był – w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) – finansowany w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz budżetu Państwa (25%).

W dniu 12 grudnia 2005 r. Spółka, jako Beneficjent, podpisała z Województwem reprezentowanym przez UP w O., jako Instytucją Wdrażającą (za pośrednictwem której otrzymywała również środki pieniężne na dofinansowanie), umowę na realizację ww. projektu. Natomiast w dniu 21 czerwca 2006 r. zawarła z tym samym podmiotem kolejną umowę na kontynuację przytoczonego projektu (już pod nową nazwą: „x-Multimedialny – Kontynuacja”).

Natomiast w dniu 7 lipca 2006 r. Spółka, jako Ostateczny Odbiorca, zawarła z Województwem, działającym przez UP w T., jako Beneficjentem Końcowym, umowę na realizację projektu pod nazwą „x-Multimedialny – Zawód Przyszłości” w ramach Priorytetu 2 – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 – Promocja przedsiębiorczości). Środki na realizacje projektu były wypłacane za pośrednictwem UP w T.

Do bezpośredniej realizacji opisanych projektów Spółka zatrudniała na podstawie umów o pracę, umów zlecenia i umów o dzieło pracowników. Środki pieniężne na wypłatę wynagrodzeń, składki ZUS i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych były w całości pokryte ze środków otrzymywanych na realizacje projektu, jako koszt kwalifikowany. W przypadku braku środków na kontach pomocniczych (założonych na potrzeby projektu) spółka dokonywała wypłat z własnych środków, które po otrzymaniu kolejnej transzy były zwracane na rachunek bankowy Spółki.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wyroku WSA w Poznaniu z dnia 20 marca 2009 r. sygn. akt I SA/Po 247/09 wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na umowę o pracę oraz umowę zlecenia i umowę o dzieło podlega w części pochodzącej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego zwolnieniu z podatku dochodowego...


Zdaniem Spółki, w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz treści wyroku WSA w Poznaniu z dnia 20 marca 2009 r. sygn. akt I SA/Po 247/09 wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na umowę o pracę oraz umowę zlecenia i umowę o dzieło podlega w części pochodzącej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego zwolnieniu z podatku dochodowego. Stad też, w ocenie Spółki, powinna ona za poprzednie lata skorygować PIT-11 i wypełnić PIT-8B, wykazując kwoty wynagrodzenia w ww. projektach, jako wynagrodzenia niepodlegające opodatkowaniu oraz poinformować zainteresowanych o możliwości korekty zeznań podatkowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Spółka w latach 2005-2008 realizowała projekty w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) Priorytet 2 – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem Działania 2.5 – Promocja przedsiębiorczości). Do bezpośredniej realizacji projektów zatrudniała pracowników na podstawie umów o pracę, umów zlecenia i umów o dzieło.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było realizowane na mocy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.). Powyższy akt prawny określa cele rozwoju społeczno-gospodarczego, w tym wyznacza cele rozwoju regionalnego oraz sposoby ich realizacji.


Przepis art. 8 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju stanowi, iż w celu realizacji Planu tworzy się:


  1. sektorowe programy operacyjne,
  2. regionalne programy operacyjne,
  3. inne programy operacyjne,
  4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.


Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy programy, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.


Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego służący wykonaniu Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006 został przyjęty do realizacji na podstawie:


  • rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745 ze zm.) oraz
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 ze zm.).


Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o Narodowym Planie Rozwoju.

Należy wskazać, iż ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) zmieniono zasady finansowania programów operacyjnych, jednakże zgodnie z art. 20 tej ustawy w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074), środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1 , w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej - także akty wykonawcze wydane na ich podstawie, z wyjątkiem art. 42, art. 43, art. 97 ust. 1 pkt 10, art. 100 ust. 2, art. 120 ust. 3, 3a i 5, art. 124 pkt 9, art. 133 ust. 1 i 2a, art. 137 ust. 1 pkt 5 i 6, art. 144 ust. 1, art. 148 ust. 1a, art. 157 ust. 8a i 8b i art. 208 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, które stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie zawarte w tym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane np. z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (np. SAPARD, ISPA, PHARE), natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

W świetle powyższego źródłem finansowania wypłacanych pracownikom w latach 2005-2008 wynagrodzeń nie były środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie wynagrodzenia, o których mowa w złożonym przez Wnioskodawczynię wniosku finansowane były bowiem ze środków otrzymywanych na realizację projektu, albo w przypadku ich braku – do czasu wypłaty kolejnej transzy – z jej własnych środków. Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez poszczególne osoby pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy.

Zatem, wynagrodzenia te nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej. W powyższej sytuacji, na podstawie art. 31 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Spółka obowiązana była, jako płatnik, obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych kwot. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w przypadku wypłaty wynagrodzeń bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy (tj. nie stanowiących krajowych środków publicznych lub środków własnych) zgromadzonych na wydzielonym na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowym.

Odnosząc się natomiast do argumentacji Spółki opartej na treści wskazanego w uzasadnieniu własnego stanowiska wyroku WSA w Poznaniu, należy stwierdzić, iż orzeczenia sądowe co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego; tym samym nie stanowią podstawy prawnej wydanej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj