Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1384/09-2/PR
z 9 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1384/09-2/PR
Data
2010.02.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe
fundacje
odliczanie podatku naliczonego
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
zwrot podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych związanych bezpośrednio z prowadzonymi przez Fundację szkoleniami w ramach projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.



Wniosek ORD-IN 429 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 22.12.2009 r. (data wpływu 29.12.2009 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych związanych bezpośrednio z prowadzonymi przez Fundację szkoleniami w ramach projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych związanych bezpośrednio z prowadzonymi przez Fundację szkoleniami w ramach projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja zajmuje się w ramach wykonywanej działalności statutowej realizacją projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazanych na ten cel przez Fundację. Jedno z działań polega na organizowaniu nieodpłatnych szkoleń dla odbiorców określonych w umowie z Fundacją. Organizowanie tych szkoleń związane jest z ponoszeniem kosztów: wynagrodzeń wykładowców, materiałów szkoleniowych, zakwaterowania, wyżywienia, dojazdów uczestników. Wszystkie te koszty finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy - otrzymanych na ten cel od Fundacji. Umowa o realizację projektu została zarejestrowana w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, a wydatki pokrywane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku bankowym. Fundacja spełnia warunki § 24 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z rozdziałem 10 rozporządzenia Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, wnioskuje i otrzymuje zwrot podatku naliczonego od zakupów, w tym również od usług noclegowych i gastronomicznych, związanych z organizacją wyżej wymienionych szkoleń sfinansowanych ze środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zwrot podatku, o który wnioskuje Fundacja nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów. Kwota podatku nie została zaliczona przez Fundację do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wskazując jako podstawę prawną przepis § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Fundacja może występować o zwrot podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych związanych bezpośrednio z prowadzonymi przez Fundację szkoleniami w ramach projektów finansowanych z środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej ...

Zdaniem Fundacji, na mocy przepisów od § 22 do § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. przysługuje jej zwrot podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych dotyczących szkoleń w całości finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Czynność ta (zwrot podatku naliczonego) nie stanowi obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, w związku z tym przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług w ocenie Fundacji nie ma zastosowania w niniejszym stanie faktycznym. Prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, na zasadach art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, takich jak na przykład szkolenia oraz niepodlegających temu podatkowi. Natomiast przepisy rozporządzenia dotyczące zwrotu podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie warunkują prawa do zwrotu od sytuacji, w której towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ani od rodzaju towarów lub usług sfinansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Warunki określone w rozporządzeniu obejmują inne wymogi spełniane przez Fundację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust. 1.

W myśl postanowień § 7 ust. 4 pkt 2 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie: jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy, z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Nadmienić należy, iż zgodnie z § 22 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki (§ 22 ust. 2).

Ponadto, przepis § 21 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 22 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z § 23 ust. 1 powołanego rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4;
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 7 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 7 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

W myśl § 23 ust. 2 cyt. rozporządzenia zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4.

Powyższe przepisy są odzwierciedleniem uprzednio (tj. do dnia 31 grudnia 2009r.) obowiązujących uregulowań zawartych w § 8 ust. 3 i 4, § 22, 23 i 24 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Należy zatem zauważyć, iż przepisy rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. jak i obowiązującego uprzednio rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009r. i w § 8 ust. 4 obowiązującego uprzednio rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja zajmuje się w ramach wykonywanej działalności statutowej realizacją projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazanych na ten cel przez Fundację. Jedno z działań polega na organizowaniu nieodpłatnych szkoleń dla odbiorców określonych w umowie z Fundacją. Wszystkie koszty finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy otrzymanych na ten cel od Fundacji. Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż umowa o realizację projektu została zarejestrowana w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, a wydatki pokrywane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku bankowym. Zwrot podatku, o który wnioskuje Fundacja nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów. Kwota podatku nie została zaliczona przez Fundację do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych związanych bezpośrednio z prowadzonymi prze Fundację szkoleniami w ramach projektów finansowanych ze środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Dokonując łącznej analizy w/w unormowań należy zauważyć, iż treść przepisów rozporządzenia dotyczących zwrotu podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie warunkuje prawa do zwrotu od sytuacji, w której towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, ani od rodzaju towarów lub usług sfinansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zatem bez znaczenia dla uzyskania w/w zwrotu jest fakt, iż art. 88 ogranicza prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na usługi noclegowe i gastronomiczne, gdyż w tej sytuacji jedyne kryteria stawiają przepisy określone w rozporządzeniu.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa podatkowego, po spełnieniu warunków określonych w § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (odpowiednio § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) oraz niezaistnienia okoliczności, o których mowa w § 22 ww. rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 ( § 23 poprzedniego ww. rozporządzenia), Wnioskodawca ma prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przy czym fakt, iż na mocy przepisów ustawy o VAT usługi noclegowe i gastronomiczne nie uprawniają do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach dokumentujących ich nabycie, nie ogranicza przedmiotowego prawa Wnioskodawcy.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż z uwagi na fakt, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22.12.2009 r. wpłynął do tut. Organu w dniu 29.12.2009 r., Podatnik winien wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi bowiem 40 zł – art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Podatnik dokonał wpłaty w wysokości 75 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 23.12.2009 r. Zatem kwota w wysokości 35 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji Podatkowej zostanie zwrócona na numer konta bankowego widniejący na dowodzie wpłaty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj