Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-949b/09/AF
z 4 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-949b/09/AF
Data
2010.02.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
opłaty pocztowe
usługi pocztowe
znaczki
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy zwolniona od podatku jest dostawa znaków opłaty pocztowej?



Wniosek ORD-IN 533 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy znaczków pocztowych i znaków opłaty pocztowej oraz momentu powstania z tego tytułu obowiązku podatkowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 listopada 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy znaczków pocztowych i znaków opłaty pocztowej oraz momentu powstania z tego tytułu obowiązku podatkowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W ramach działalności gospodarczej na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzi Pan działalność jako niezależny operator pocztowy na terenie lokalnym województwa. Obecnie stosowana jest jedna metoda rozliczenia sprzedaży świadczonych usług, która polega na sprzedaży klientom indywidualnym oraz mniejszym klientom instytucjonalnym, kopert zawierających wskazanie jej ceny, które stwierdzają obowiązek świadczenia usługi pocztowej. Do opodatkowania świadczonych usług stosowana jest stawka podatku w wysokości 22%.

W ramach tej działalności powstaje konieczność pobierania od nadawców dodatkowych opłat, np. za przekroczenie określonej wagi przesyłki lub wykonywanie dodatkowej usługi pocztowej w odniesieniu do danej przesyłki. Problem dodatkowych opłat zamierza Pan rozwiązać poprzez tzw. „znaki opłaty pocztowej”. W konsekwencji dodatkowe usługi będą opłacane przez klientów poprzez zakup znaków opłaty pocztowej (po cenie nominalnej) i naklejanie ich np. na kopertę.

W najbliższym czasie zamierza Pan wystąpić do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej ze zgłoszeniem wzorów znaków opłaty pocztowej, w celu umieszczenia ich w wykazie znaków opłaty pocztowej. Sprzedaż znaków opłaty pocztowej będzie w przyszłości odbywać się nie tylko w Pana punktach obsługi, ale również za pośrednictwem innych podmiotów, wynagradzanych odrębnie, np. na zasadzie prowizji od wartości sprzedanych znaków. Pośrednicy będą dokonywać sprzedaży znaków opłaty pocztowej po cenie odpowiadającej ich wartości nominalnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy przysługuje zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu dostawy znaczków pocztowych i innych znaków tego typu, za cenę równą ich wartości nominalnej...
  2. Czy przysługuje zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu dostawy wszelkiego typu znaków opłaty pocztowej, emitowanych przez operatorów na podstawie ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe, za cenę równą ich wartości nominalnej...
  3. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu dostawy znaków opłaty pocztowej...


Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie wynikające z treści art. 43 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy znaków opłaty pocztowej emitowanych przez podatnika, jako operatora innego niż Poczta Polska oraz dotyczy wszystkich emitowanych znaków tego samego typu i służących temu samemu celowi, z zastrzeżeniem dokonywania dostawy po cenie nominalnej. Nabywca płacąc za znak opłaty pocztowej, płacić będzie za wykonanie usługi pocztowej. W konsekwencji, skoro opłacenie usługi pocztowej następuje w chwili dokonania dostawy znaku, podatek od tej usługi powinien zostać pobrany w momencie sprzedaży znaku (stawka zwolniona). Późniejsze świadczenie usługi opłaconej przez nabycie znaku nie podlega już opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U . Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust.1.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że dostawa znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu może być zwolniona od podatku, o ile dokonywana jest po cenie równej wartości nominalnej. Jednakże zwolnienie to dotyczy dostaw dokonywanych przez podmioty, które nabyły znaki opłaty pocztowej do dalszej odsprzedaży, a nie dostaw dokonywanych przez operatorów świadczących usługi pocztowe. Operator sprzedając znaki opłaty pocztowej faktycznie sprzedaje usługę pocztową, bowiem znaki te nie są towarem, lecz stanowią zapłatę za wykonanie tej usługi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w prowadzonej działalności niezależnego operatora pocztowego, zamierza Pan wprowadzić rozwiązanie polegające na sprzedaży znaków opłaty pocztowej. Po zakupieniu ich przez klienta po cenie nominalnej, będą naklejane na koperty. Wprowadzenie tego rozwiązania wynika z konieczności pobierania od nadawców dodatkowych opłat, np. za przekroczenie określonej wagi przesyłki lub wykonanie dodatkowej usługi pocztowej. Powyższa sprzedaż w przyszłości będzie prowadzona zarówno przez Pana, jak i pośredników.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że sprzedaż przez Pana usług pocztowych, za które zapłatę stanowią znaki opłaty pocztowej, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku określonego treścią art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy. Obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie w momencie pobrania opłaty w formie znaków opłaty pocztowej, a sprzedaż usług podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Końcowo informuje się, że kwestia określenia w wystawionych fakturach danych sprzedawcy, została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-949a/09/AF, a kwestia zwolnienia od podatku sprzedaży znaków opłaty pocztowej przez pośredników w postanowieniu o odmowie wszycia postępowania nr ITPP2/443-949c/09/AF.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj