Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-927b/09/IK
z 23 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-927b/09/IK
Data
2009.11.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
korekta podatku naliczonego
przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności
remonty


Istota interpretacji
Korekta podatku naliczonego od wydatków związanych z remontem oraz w związku z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 16 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego od wydatków związanych z remontem oraz w związku z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 października 2009 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego od wydatków związanych z remontem oraz w związku z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka planuje sprzedać nieruchomość położoną w O., tj. działkę nr 526 o powierzchni 0,1859 ha wraz z budynkiem administracyjnym oraz z budowlami: ogrodzeniem i zagospodarowaniem placu (drogi i place). Powyższa nieruchomość oraz inne posiadane przez Spółkę nieruchomości zostały przejęte do odpłatnego korzystania od Skarbu Państwa. Na mocy aktu notarialnego w dniu 23 grudnia 1992 r. Spółce został oddany do odpłatnego korzystania i pobierania pożytków zespół składników materialnych i niematerialnych, wchodzących w skład zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego w rozumieniu art. 551 K.c. <(art. 39 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 51, poz. 298 ze zm.) oraz zarządzenie Ministra Finansów z dnia 10 listopada 1990 r. w sprawie zasad ustalania należności za korzystanie z mienia Skarbu Państwa (MP Nr 43, poz. 334 ze zm.)>. Po uprzedniej spłacie w całości należności za korzystanie z mienia Skarbu Państwa w dniu 1 października 1999 r. na mocy aktu notarialnego przeniesiono na rzecz Spółki własność przedsiębiorstwa, które dotychczas Spółka odpłatnie użytkowała. Na mocy ww. aktu notarialnego przeniesiono własność na rzecz Spółki budynków i budowli, prawo użytkowania wieczystego działek położonych na terenach kilku gmin, między innymi przeniesiono prawo użytkowania wieczystego działki gruntu oznaczonej nr 526 o powierzchni 0,1859 ha, położonej w O. oraz własność budynków i budowli posadowionych na tym gruncie, które Spółka zamierza sprzedać. Powyższe czynności w tamtym okresie nie były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, więc Spółce w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W roku 2007 Spółka przekształciła prawo użytkowania wieczystego działki nr 526 o powierzchni 0,1859 ha, aktem notarialnym z dnia 6 grudnia 2007 r., w prawo własności nieruchomości. Przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności tej nieruchomości zostało udokumentowane fakturą VAT, w której Starostwo Powiatowe wykazało podatek od towarów i usług ze stawką 22%. Ponieważ powyższa nieruchomość jest wykorzystywana w działalności opodatkowanej Spółka odliczyła podatek naliczony wykazany w tej fakturze VAT. W roku 2007 Spółka dokonała remontu budynku administracyjnego położonego na działce nr 526 w O. Wydatki na remont budynku administracyjnego były wyższe niż 30% wartości początkowej tej nieruchomości. Remont budynku polegał na naprawie instalacji sanitarnej, elektrycznej, malowaniu ścian, wymianie zużytej glazury i terakoty. Wydatki na remont stanowiły koszt uzyskania przychodu w Spółce w momencie ich poniesienia. Ponieważ nieruchomość ta jest wykorzystywana w działalności opodatkowanej podatek naliczony od wydatków na remont Spółka odliczyła w roku 2007. Jak Spółka wyżej zaznaczyła przedmiotem sprzedaży ma być działka nr 526 o pow. 0,1859 ha wraz z posadowionym na tej działce wyremontowanym budynkiem administracyjnym, ogrodzeniem i zagospodarowanym placem (drogi i place).

W piśmie uzupełniającym z dnia 12 listopada 2009 r. Spółka wskazała, że wartość gruntu przekształconego w 2007 r. w prawo własności, przekracza 15.000 zł. Przedmiotowy grunt został przyjęty w stan środków trwałych w dniu 6 grudnia 2007 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w razie zwolnienia sprzedaży tej nieruchomości od podatku, podatek naliczony przez Spółkę w 2007 r. od wydatków poniesionych na remont budynku administracyjnego oraz związany z przekształceniem prawa wieczystego użytkowania wieczystego w prawo własności powinien podlegać korekcie...


Zdaniem Spółki, w razie zwolnienia sprzedaży przedmiotowej nieruchomości od podatku, podatek odliczony przez Spółkę w 2007 r. od wydatków poniesionych na remont budynku administracyjnego nie będzie podlegał korekcie. Zgodnie z art. 91 ustawy, jeżeli zmienia się przeznaczenie towaru ze związku z działalnością opodatkowaną na związek z działalnością zwolnioną od podatku konieczne jest dokonanie korekty podatku naliczonego. Korekta ta jest obowiązkowa, gdy nieruchomość ta znajduje się w tzw. „okresie korekty”. Z uwagi na to, że budynek administracyjny nie uległ ulepszeniu, a jedynie został przeprowadzony remont, to podatek naliczony od wydatków poniesionych na remont nie znajduje się już w „okresie korekty” i nie podlega korekcie. Natomiast podatek naliczony odliczony przez Spółkę w związku z przekształceniem prawa wieczystego użytkowania w prawo własności znajduje się w „okresie korekty” i podlega korekcie (w tym przypadku okres korekty wynosi 10 lat).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przytoczonego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ww. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości – w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości – jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio Korekty, o której mowa w ust. 1 i ust. 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art. 91 ust. 3 powołanej ustawy).

Należy podkreślić, iż ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru.

Zgodnie z art. 91 ust. 4–6 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż.


W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:


  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.


Stosownie do treści art. 91 ust. 7 cytowanej ustawy, zgodnie z którym przepisy art. 91 ust. 1–5 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Przepis ten nakazuje więc dokonanie korekty tym podatnikom, którzy odliczyli podatek naliczony w całości, jako że nabyty towar miał służył wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Z treści wniosku wynika, że Spółka otrzymała od Skarbu Państwa na mocy aktu notarialnego m.in. prawo wieczystego użytkowania wieczystego gruntu oznaczonego nr 526 o powierzchni 0,1859 ha, położonego w O. oraz własność budynku, budowli posadowionych na tym gruncie. Spółce w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ transakcja była nieopodatkowana. Przedmiotowa nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej. W związku z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własność w roku 2007, Spółka odliczyła podatek naliczony. Grunt o wartości przekraczającej 15.000 został wpisany w stan środków trwałych w dniu 6 grudnia 2007 r. W 2007 r. Spółka poniosła wydatki na remont budynku administracyjnego, przekraczające 30% wartości początkowej nieruchomości, niestanowiące jednak ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Z tego tytułu Spółka obniżyła podatek należny o kwotę podatku naliczonego.

W świetle powyższego z chwilą sprzedaży nieruchomości, tj. działki zabudowanej o powierzchni 0,1859 ha, położonej w O., która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku (kwestia opodatkowania ww. dostawy została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej znak ITPP1/443-927a/09/IK), nastąpi zmiana jej przeznaczenia ze związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych na związane z czynnością zwolnioną od podatku, w związku z powyższym zaistnieje okoliczność, zmieniająca prawo Spółki do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na remont wykorzystywanej nieruchomości, jak również związanego z przekształceniem prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności.

Odnosząc powołane przepisy do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, że w zakresie poniesionych wydatków dot. remontu budynku administracyjnego w roku 2007, niestanowiących ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, na Spółce nie ciąży obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, bowiem minął roczny okres korekty, o którym mowa w art. 91 ust. 2 ustawy. Natomiast w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntu, o wartości przekraczającej 15.000 zł, stanowiącego środek trwały od 6 grudnia 2007 r., istnieje obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 91 ust. 7 ustawy, wskutek zmiany przeznaczenia ww. środka trwałego. Korekty należy dokonać jednorazowo w miesiącu dokonania sprzedaży.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj