Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-668/09/RSz
z 18 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-668/09/RSz
Data
2009.11.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
pierwsze zasiedlenie
stawki podatku
ulepszenie
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie z podatku VAT sprzedaży lokali mieszkalnych z przekształconej bazy noclegowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2009r. (data wpływu 24 sierpnia 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2009r. (data wpływu 22 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży lokali mieszkalnych z przekształconej bazy noclegowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży lokali mieszkalnych z przekształconej bazy noclegowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2009r. (data wpływu 22 października 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem sprzedaży są lokale mieszkalne w budynku pozyskane z przekształcenia bazy noclegowej na mieszkania (potwierdzenie skutecznego przyjęcia zgłoszenia zamiaru zmiany sposobu użytkowania wydane zostało przez Wydział Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w O.).

Budynek wybudowano w roku 1975 i został on nieodpłatnie przekazany przez zakład pracy Wnioskodawcy w roku 1997.

W budynku tym zakład pracy (przed przekazaniem Wnioskodawcy) prowadził na 3 kondygnacjach hotel robotniczy, a na parterze sklepy. Wnioskodawca po przejęciu zmienił hotel robotniczy na mieszkania, ustanawiając spółdzielcze własnościowe prawa do lokali na 2-ch kondygnacjach a I piętro przeznaczył na prowadzenie działalności gospodarczej jako baza noclegowa, opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości 7%. W związku z likwidacją kotłowni zakładowej Wnioskodawca w latach 2000 - 2002 zmuszony był do zmiany sposobu ogrzewania na gazowe z równoczesnym dociepleniem ścian szczytowych ponosząc na ten cel wydatki w wysokości 152.586,80zł brutto, co powiększyło wartość budynku. Zgodnie z ówczesnymi przepisami Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia od kwoty wydatków VAT naliczonego, ponieważ wielkość powierzchni mieszkalnej przekraczała 50% wielkości powierzchni użytkowej budynku

Wartość początkowa budynku: 775.041,07zł

Sprzedaż lokalu gastronomicznego przyległego do budynku w 1983r. :- 133.810,88zł

Wartość budynku po sprzedaży: 636.230,19zł

Wydatki na kotłownię i ściany szczytowe w latach 2000 - 2002: + 192.686,80zł

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w lokalach, które obecnie są sprzedawane do momentu przekształcenia na lokale mieszkalne prowadzona była działalność gospodarcza (baza noclegowa) opodatkowana podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku z dnia 22 października 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  • wydatki na ulepszenie budynku w stosunku do wartości tego budynku wynoszą 30,3%, a więc przekraczają 30%,
  • prace ulepszające zostały zakończone w 2002r., a więc na chwilę obecną od ich zakończenia upłynął okres dłuższy niż 5 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym sprzedaż lokali mieszkalnych z przekształconej bazy noclegowej jest zwolniona z podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Opisana transakcja jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w stosunku do tych obiektów Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT oraz Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w stosunku do których miał prawo do odliczenia VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Odpłatna dostawa towarów według art. 2 pkt 22 ustawy mieści się w definicji sprzedaży.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwolnienia się od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Przez pierwsze zasiedlenie – w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - przez rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. W przedmiotowej sprawie, mając na uwadze definicje pierwszego zasiedlenia, niewątpliwie nie będziemy mieli do czynienia z zasiedleniem nieruchomości po jej wybudowaniu. Natomiast należy się zastanowić czy nie dochodzi do zasiedlenia nieruchomości po jej ulepszeniu.

Jak już zauważono, co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Wyżej wskazano, co należy rozumieć przez dostawę towarów.

W tym miejscu warto przywołać art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy o VAT gdzie wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy w tym przypadku również zdefiniować pojęcie „użytkownika” i „użytkować”. Jak podaje Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) „użytkownik” jest to osoba lub instytucja użytkująca, korzystająca z czegoś. Natomiast przez słowo „korzystać” należy rozumieć osiągać, czerpać zysk, korzyść, pożytek z czegoś; doświadczać jakichś korzyści posługiwać się czymś; robić użytek z czegoś (słownik Langenscheid Polska).

Zdaniem tut. organu przez „użytkownika” należy zatem rozumieć taki podmiot który będąc w posiadaniu danego dobra, poprzez wykorzystanie tego dobra, dąży do osiągnięcia zysku czy też innych korzyści. Tym samym odnosząc powyższe do analizowanej sytuacji należy stwierdzić, że użytkownikiem budynku hotelowego będzie właściciel budynku gdyż to on wykorzystuje dany budynek do osiągnięcia korzyści (zysku).

Należy zauważyć, że słowo „użytkować" jest definiowane przy pomocy takich słów jak „korzystać” w tym „w sposób racjonalny przynoszący jak największy pożytek”, „eksploatować”. Warto zauważyć, że przez „pożytek” należy rozumieć wpływy uzyskane przez daną osobę czy instytucję w określonym czasie z użytkowania danej rzeczy; przychód (słownik Langenscheid Polska).

Z powyższego wynika, iż słowo „użytkować” w znacznym stopniu zostało powiązane z ekonomicznym wykorzystaniem rzeczy przez „użytkownika” czyli przez podmiot dążący do uzyskania korzyści poprzez wykorzystanie danej rzeczy.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego przedmiotem sprzedaży są lokale mieszkalne w budynku pozyskane z przekształcenia bazy noclegowej na mieszkania (potwierdzenie skutecznego przyjęcia zgłoszenia zamiaru zmiany sposobu użytkowania wydane zostało przez Wydział Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w O.). Budynek wybudowano w roku 1975 i został on nieodpłatnie przekazany przez zakład pracy Wnioskodawcy w roku 1997. W budynku tym zakład pracy (przed przekazaniem Wnioskodawcy) prowadził na 3 kondygnacjach hotel robotniczy, a na parterze sklepy. Wnioskodawca po przejęciu zmienił hotel robotniczy na mieszkania, ustanawiając spółdzielcze własnościowe prawa do lokali na 2-ch kondygnacjach, a I piętro przeznaczył na prowadzenie działalności gospodarczej jako baza noclegowa, opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości 7%. W związku z likwidacją kotłowni zakładowej Wnioskodawca w latach 2000 - 2002 zmuszony był do zmiany sposobu ogrzewania na gazowe z równoczesnym dociepleniem ścian szczytowych ponosząc na ten cel wydatki w wysokości 152.586,80zł brutto, co powiększyło wartość budynku. Zgodnie z ówczesnymi przepisami Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia od kwoty wydatków VAT naliczonego, ponieważ wielkość powierzchni mieszkalnej przekraczała 50% wielkości powierzchni użytkowej budynku. Wnioskodawca wskazał, że w lokalach, które obecnie są sprzedawane do momentu przekształcenia na lokale mieszkalne prowadzona była działalność gospodarcza (baza noclegowa) opodatkowana podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku z dnia 22 października 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  • wydatki na ulepszenie budynku w stosunku do wartości tego budynku wynoszą 30,3%, a więc przekraczają 30%,
  • prace ulepszające zostały zakończone w 2002r., a więc na chwilę obecną od ich zakończenia upłynął okres dłuższy niż 5 lat.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie to Wnioskodawca jako podmiot władający nieruchomością jest jej użytkownikiem i to on używał lokale w bazie noclegowej. Tym samym nie można mówić o pierwszym zasiedleniu w przypadku zakwaterowania klienta w pokoju hotelowym. Co za tym idzie lokale mieszkalne, wymienione we wniosku, po ulepszeniu, nie zostały jeszcze zasiedlone, gdyż nie zostały one wydane użytkownikowi (Wnioskodawcy) w ramach czynności opodatkowanych.

W konsekwencji nie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Dostawa przedmiotowych lokali mieszkalnych będzie mogła natomiast skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Przy nabyciu przedmiotowego budynku, jak wskazał Wnioskodawca, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wartość wydatków na ulepszenie budynku wyniosła co najmniej 30%, jednakże Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż jeżeli Spółdzielni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi nabywane w związku z dostawą przedmiotowych lokali mieszkalnych, wówczas Spółdzielnia korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Niniejsza interpretacja odnosi się tylko do sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży będą lokale mieszkalne z przekształconej bazy noclegowej, co wynika z zadanego we wniosku pytania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę

i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj