Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-832/09/BJ
z 25 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-832/09/BJ
Data
2010.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
fundusze europejskie
pomoc bezzwrotna
programy
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wynagrodzenia wypłacane przez Uczelnię osobom fizycznym realizującym cel projektu z rachunku technicznego i równolegle refundowane z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 27 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osób realizujących cel Programu Stypendialnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osób realizujących cel Programu Stypendialnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje Program Stypendialny. Program ten realizowany jest w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej Rządu Amerykańskiego dla Polski. Umowa jest wykonaniem kontraktu podpisanego dnia 27 września 2009r. Uczelnia posiada wyodrębniony rachunek, na którym gromadzone są wyłącznie środki przekazywane przez Polsko-Amerykańską Komisję na realizację przedmiotowych projektów. Podatnik uzyskujący dochody na podstawie umowy o pracę jak i innej umowy (np. umowy cywilnoprawnej) zawartej z Uczelnią bezpośrednio realizuje cel programu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia wypłacane przez Uczelnię osobom fizycznym realizującym cel projektu z rachunku technicznego i równolegle refundowane z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, wynagrodzenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zatrudnione przez Uczelnię osoby zarówno w formie umowy o pracę, jak i w formie umowy cywilnoprawnej, bezpośrednio realizują cel programu oraz dochody te finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej Rządu Amerykańskiego dla Polski. Wnioskodawca zaznacza, iż wykonawca programu SAP (obsługującego Uczelnię) nie znalazł innego rozwiązania niż wypłaty wynagrodzeń pracownikom przez konto techniczne.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Dnia 10 marca 2008r. w Waszyngtonie podpisana została Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie współpracy w ramach Polsko-Amerykańskiej Komisji (Dz. U. z 2009r. Nr 26, poz. 158).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. umowy głównym zadaniem Komisji jest wspieranie obywateli Rzeczypospolitej Polskiej oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki wyjeżdżających do uczelni lub jednostek naukowych państwa drugiej Strony w celu:

  1. odbycia części studiów wyższych, studiów doktoranckich, stażu naukowego albo wzięcia udziału w innych formach kształcenia,
  2. prowadzenia zajęć dydaktycznych,
  3. prowadzenia badań naukowych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 tej umowy strona amerykańska przekazuje na rachunek bankowy Komisji co roku dotację na pokrycie kosztów związanych z działalnością Komisji oraz realizację jej zadań statutowych, w tym również na realizację zadania, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1.

W myśl art. 7 ust. 2 powołanej umowy strona polska przekazuje Komisji co roku dotację na realizację zadania, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1.

Zgodnie natomiast z uregulowaniami art. 4 ust. 1 tejże umowy Komisja realizuje zadanie, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1, w szczególności poprzez przyznawanie stypendiów:

  1. polskim i amerykańskim kandydatom, posiadającym co najmniej tytuł zawodowy licencjata lub równorzędny, stopień naukowy lub stopień w zakresie sztuki, ubiegającym się o wyjazd do uczelni państwa drugiej Strony w celu odbycia części studiów wyższych, studiów doktoranckich, staży naukowych albo wzięcia udziału w innej formie kształcenia,
  2. polskim i amerykańskim pracownikom dydaktycznym i naukowo-dydaktycznym, posiadającym co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, ubiegającym się o wyjazd do uczelni państwa drugiej Strony w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych, seminariów lub warsztatów,
  3. polskim i amerykańskim doktorantom oraz pracownikom naukowym lub naukowo-dydaktycznym, posiadającym co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, ubiegającym się o wyjazd do uczelni lub jednostek naukowych państwa drugiej Strony w celu prowadzenia badań naukowych.

Komisja może – stosownie do treści art. 4 ust. 2 pkt 1 ww. umowy - realizować zadanie, o którym mowa w artykule 3 ustępie 1, między innymi poprzez pokrywanie osobom wymienionym w ustępie 1, którym przyznane zostały stypendia, kosztów podróży do państwa drugiej Strony i z powrotem oraz w państwie pobytu, zakupu polisy ubezpieczeniowej i opłat wizowych.

Zgodnie z postanowieniem art. 10 ust. 1 umowy stypendia i świadczenia, o których mowa w artykule 4 w ustępie 1 i ustępie 2 punkcie 1, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Rzeczypospolitej Polskiej i Stanach Zjednoczonych Ameryki, zgodnie z przepisami wewnętrznymi państw obu Stron.

Jak wynika z wniosku, Uczelnia realizuje Program stypendialny. Program ten – zdaniem wnioskodawcy - jest realizowany w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej Rządu Amerykańskiego dla Polski. Umowa jest wykonaniem kontraktu podpisanego dnia 27 września 2009r.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa podmiotowo–przedmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zatem, aby zwolnienie określone tym przepisem mogło mieć zastosowanie muszą zostać spełnione jednocześnie oba warunki określone pod lit. a) i b) tegoż przepisu. Pierwszy z nich to zachowanie kryterium pochodzenia środków, co oznacza, że na podstawie powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia z opodatkowania korzystają dochody w sytuacji, gdy środki finansowe, z których dochody te są finansowane pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, (…), przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe.

Powołana wyżej umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie jest umową o jakiej mowa w tym przepisie, gdyż jak wynika z jej treści zawarta została w sprawie współpracy w celu umacniania więzów przyjaźni i zrozumienia między obydwoma narodami, co przejawia się obustronnym wsparciem finansowym Komisji powołanej do realizacji celów, dla których umowa została zawarta. Jak wynika z postanowień umowy (art. 7) działania Komisji są finansowane przez rządy obu państw – stron umowy. Zatem, otrzymywane przez wnioskodawcę w ramach podpisanej z Komisją umowy środki na wynagrodzenia pracowników i osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności – wbrew twierdzeniom wnioskodawcy – nie pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej Rządu Amerykańskiego.

Ponadto, nie został również spełniony drugi warunek konieczny do zastosowania omawianego zwolnienia, zawarty pod lit. b). Należy podkreślić, iż treść tej części przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga by podatnik realizował cel programu bezpośrednio.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba (podmiot), która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Pracownicy i osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych nie są bezpośrednimi beneficjentami ani wykonawcami projektu, na realizację którego przyznane zostały wnioskodawcy ww. środki, a jedynie są zatrudnieni u wykonawcy realizującego bezpośrednio cel programu. Źródłem uzyskania przychodu przez te osoby jest stosunek pracy i umowa cywilnoprawna, a nie udzielona pomoc, o której mowa w cytowanym przepisie. Osoby te nie spełniają żadnej pozytywnej przesłanki z cyt. przepisu – nie uzyskały żadnej bezzwrotnej pomocy od odpowiednich podmiotów wymienionych w przepisie i nie są bezpośrednim wykonawcą realizowanego programu. Wykonują jedynie zadania wynikające z łączącego ich stosunku prawnego z podmiotem realizującym cel programu opisanego w stanie faktycznym.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenia wypłacane ww. osobom z rachunku technicznego Uczelni i równolegle refundowane z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki przekazywane z Komisji, nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych ani na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani na podstawie żadnego innego przepisu wymienionego w katalogu zwolnień określonych w treści art. 21 tejże ustawy. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy wnioskodawca, jako płatnik, ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, stosownie do przepisu art. 31 i 32 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilnoprawnych, stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj