Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1140/09-2/AT
z 19 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1140/09-2/AT
Data
2009.11.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Podstawą opodatkowania podatkiem VAT w przypadku dostawy towarów premiowych po symbolicznej cenie będzie kwota faktycznie należna od nabywcy pomniejszona o należny podatek czyli 1 złoty netto.



Wniosek ORD-IN 977 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest dystrybutorem szerokiej gamy produktów chemii budowlanej, przeznaczonych zarówno dla profesjonalnych wykonawców, jak i użytkowników indywidualnych. Oferta Spółki obejmuje między innymi: piany poliuretanowe, silikony, akryle, kauczuki, kleje, impregnaty, środki do renowacji dachów, produkty do ociepleń zewnętrznych budynków, wylewki i masy samopoziomujące, lakiery, środki do gruntowania oraz taśmy budowlane (dalej „Towary”).

Zainteresowany podejmuje ustawiczne działania marketingowe zmierzające do zwiększenia rozpoznawalności firmy oraz marek Towarów znajdujących się w jego ofercie, a także bezpośredniego wsparcia sprzedaży jego Towarów, co w efekcie ma prowadzić do zwiększenia obrotów lub przynajmniej do podtrzymania popytu na Towary, na dotychczasowym poziomie. Stąd, adresatami podejmowanych przez Spółkę aktywności marketingowych są obecni i potencjalni jej kontrahenci, tj. dystrybutorzy Towarów i profesjonalni wykonawcy (firmy budowlane).

W ramach działań marketingowych, Wnioskodawca zamierza przeprowadzać okresowo akcje promocyjne, w których w zamian za dokonanie zakupów Towarów od Spółki na poziomie określonym w regulaminie akcji, uczestnicy mogą dokonać zakupu od niej określonych towarów premiowych (innych niż Towary będące przedmiotem promowania - np.: DVD, radio, koszulka), po symbolicznej cenie, np. 1 złoty netto za sztukę. Wśród przedmiotów zakupionych przez Wnioskodawcę, w celu sprzedaży po cenie promocyjnej, mogą znaleźć się takie towary jak: sprzęt sportowy, sprzęt komputerowy, sprzęt i akcesoria fotograficzne, drobny sprzęt RTV AGD, ubrania etc. Taką sprzedaż, Zainteresowany zamierza dokumentować każdorazowo za pomocą faktur VAT.

Akcje promocyjne skierowane będą do wszystkich partnerów handlowych, tj. zarówno do dotychczasowych, jak i potencjalnych nabywców Towarów Spółki. Jednak tylko ci kontrahenci, którzy nabędą od niej Towary w ilościach określonych regulaminem akcji, w określonym czasie, będą mogli zakupić od niej określone towary premiowe po symbolicznej cenie 1 złoty netto.

Pisemne regulaminy akcji promocyjnych będą określały wszelkie kluczowe kwestie związane z przeprowadzeniem akcji, w tym w szczególności:

  • do kogo skierowane będą akcje promocyjne;
  • w jakim okresie akcje promocyjne będą przeprowadzane;
  • w przypadku zakupu jakich Towarów i w jakiej ilości kontrahent będzie mógł zakupić towary premiowe po promocyjnej cenie 1 złoty netto;
  • jakie towary premiowe będzie można nabyć po promocyjnej cenie 1 złoty netto.

W przypadku planowanej przez Spółkę sprzedaży towarów premiowych po symbolicznej cenie promocyjnej 1 złoty netto za sztukę, pomiędzy nią a nabywcami nie będzie istniał związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, tj. powiązania rodzinne lub kapitałowe.

Nabywając towary premiowe dla celów dalszej sprzedaży po cenie promocyjnej, Spółka będzie otrzymywała faktury z wykazanym naliczonym podatkiem VAT. Co do zasady, cena nabycia towarów premiowych przez nią będzie wyższa od ceny promocyjnej, po której zamierza sprzedać je następnie uczestnikom nagrodzonym w akcjach promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT, w przypadku dostawy towarów premiowych po symbolicznej cenie promocyjnej w ramach prowadzonych akcji promocyjnych, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy, pomniejszona o należny podatek...

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania podatkiem VAT w przypadku dostawy towarów premiowych po symbolicznej cenie promocyjnej, w ramach prowadzonych akcji promocyjnych, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy, pomniejszona o należny podatek. W przypadku przyjęcia ceny w kwocie 1 złoty netto, Spółka powinna przyjąć tę cenę jako podstawę do opodatkowania VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, „opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...)”.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, pod pojęciem dostawy towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle powyższych przepisów, odpłatna dostawa towarów premiowych na rzecz kontrahentów, dokonywana przez Spółkę, po symbolicznej cenie promocyjnej np. 1 złoty netto, stanowi czynność opodatkowaną VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT „podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (...)”.

Jak wskazano w opisie sprawy, akcje promocyjne, które zamierza zorganizować Spółka, będą polegały na tym, iż w przypadku nabycia przez kontrahenta określonej regulaminem ilości Towarów w niedużym określonym odstępie czasowym, kontrahent uzyska możliwość zakupu określonych towarów premiowych po symbolicznej cenie promocyjnej (np. w kwocie 1 złoty netto za sztukę). Podkreślenia wymaga, że warunkiem nabycia towarów premiowych, po atrakcyjnej cenie, będzie zrealizowanie określonego poziomu zakupów.

Z brzmienia powyżej przytoczonych przepisów ustawy o VAT wynika, iż podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest „obrót”, a więc „kwota należna z tytułu sprzedaży”, która obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W związku z powyższym, skoro kwota należna z tytułu sprzedaży towarów premiowych będzie wynosiła za sztukę przykładowo 1 złoty netto plus należny podatek VAT, to podstawą opodatkowania dostawy towarów premiowych, w ramach opisanych akcji promocyjnych, będzie kwota 1 złoty. Zdaniem Spółki, fakt, iż cena zakupu towarów premiowych przez nią będzie co do zasady wyższa niż 1 złoty netto, nie ma wpływu na określenie podstawy opodatkowania dostawy towarów premiowych dokonywanej przez Spółkę.

Stanowisko Wnioskodawcy, iż podstawą opodatkowania dostawy towarów premiowych, w ramach opisanych akcji promocyjnych, będzie przyjęta symboliczna cena promocyjna, znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2008 r. (sygn. ILPP1/443-621/08-3/BD), wydanej w podobnym stanie faktycznym przyznał rację stanowisku wnioskodawcy, wedle którego „podstawę opodatkowania (...) stanowić będzie cena, po której X dokonuje sprzedaży promocyjnego produktu, np. 1 zł. Fakt, iż cena promocyjna następuje w tym przypadku po cenie niższej aniżeli cena zakupu promocyjnego towaru, nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia”.

Stanowisko Spółki wydaje się również znajdować potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 kwietnia 2009 r. (sygn. ILPP2/443-145/09-4/EWW), a także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2008 r. (sygn. IPPP1/443-1495/08-2/MPE), gdzie wskazano, iż „określając podstawę opodatkowania, Wnioskodawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży tj. kwotę 1 zł i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy”.

Dodatkowo Spółka wskazuje, iż w uzasadnieniu wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 października 1996 r. w sprawie C-317/94 Elida Gibbs Ltd. przeciwko Commissioners of Customs and Excise, obok głównej tezy znalazło się stwierdzenie, zgodnie z którym „podstawową zasadą systemu VAT jest to, że ma on na celu opodatkowanie wyłącznie konsumenta ostatecznego. W konsekwencji, podstawą opodatkowania służąca za podstawę naliczania podatku pobieranego przez organy skarbowe nie może przekroczyć wynagrodzenia rzeczywiście zapłaconego przez konsumenta ostatecznego, stanowiącego podstawę do obliczenia obciążenia podatkiem VAT, które konsument ten ostatecznie ponosi” (J. Martini, Ł. Karpiesiuk, „VAT w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości”, Warszawa 2005, str. 279).

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów istnieje związek, o którym mowa w ust. 2 tego artykułu, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie spełnia warunki określone w punktach 1-3 tego przepisu, organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Spółka zaznacza, iż w przypadku planowanej sprzedaży towarów premiowych po cenie promocyjnej, pomiędzy nią a nabywcami nie będzie istniał związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, przepis art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, nie będzie miał w omawianym przypadku zastosowania.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku dostawy towarów premiowych w ramach akcji promocyjnych po symbolicznej cenie promocyjnej, podstawą opodatkowania VAT, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy pomniejszona o należny podatek. W przypadku ustalenia ceny w kwocie 1 złoty netto, podstawą opodatkowania będzie 1 złoty.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podstawą opodatkowania podatkiem VAT w przypadku dostawy towarów premiowych po symbolicznej cenie promocyjnej w ramach prowadzonych akcji promocyjnych, będzie kwota faktycznie należna od nabywcy pomniejszona o należny podatek. W przypadku przyjęcia ceny w kwocie 1 złoty netto, Spółka powinna przyjąć tę cenę jako podstawę do opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podstawy opodatkowania. Natomiast pozostała część wniosku dotycząca prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku VAT naliczonego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 19 listopada 2009 r. nr ILPP1/443-1140/09-3/AT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj