Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1556/09/KG
z 23 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1556/09/KG
Data
2010.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi medyczne
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
usługi zwolnione
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Usługi z zakresu ochrony zdrowia korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2009r. (data wpływu 1 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2009r. (data wpływu 15 grudnia 2009r.) oraz pismem które wpłynęło w dniu 5 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług w zakresie ochrony zdrowia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług w zakresie ochrony zdrowia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2009r. (data wpływu 15 grudnia 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1556/09/KG z dnia 4 grudnia 2009r. oraz pismem które wpłynęło w dniu 5 lutego 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1556/09/KG z dnia 8 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT prowadzącym indywidualną praktykę lekarską z zakresu kardiologii. Nie wykonuje żadnych innych czynności, tj. nie dokonuje dostawy towarów ani świadczenia usług, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku do towarów i usług związanego z wykonywaniem usług z zakresu ochrony zdrowia. Nie składa deklaracji VAT-7, gdyż nie wykonuje żadnej innej działalności.

Wnioskodawca zamierza dokonać znacznych nakładów inwestycyjnych, które związane będą wyłącznie z ww. praktyką lekarską (rehabilitacja kardiologiczną), tj. wyłącznie ze świadczeniem usług z zakresu ochrony zdrowia.

Wnioskodawca wystąpił o dofinansowanie z unijnych środków pomocowych na realizację projektu pn. „..."

Usługi, na potrzeby których dokonane będzie nabycie towarów i usług, klasyfikowane są zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w grupie 85.1 „Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego i klasach 85.12 „Usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie” i 85.14 „Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe”.

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane wyłącznie z ww. czynnościami, tj. wyłącznie ze świadczeniem usług z zakresu ochrony zdrowia, które w przekonaniu Wnioskodawcy są zwolnione z podatku VAT.

Ponieważ kwestia opodatkowania określonych czynności podatkiem od towarów i usług, i wynikające stąd konsekwencje w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego VAT mają podstawowe znaczenie dla tzw. kwalifikowalności wydatków (finansowania ich ze środków pomocowych), instytucja pośrednicząca żąda urzędowego potwierdzenia sytuacji prawnej w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym świadczone przez Wnioskodawcę usługi z zakresu ochrony zdrowia korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług z zakresu ochrony zdrowia jest zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Ww. przepis zwalnia bowiem od tego podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W tym załączniku w poz. 9 wymienione są usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych. Załącznik nie zawiera żadnego dodatkowego warunku dla zastosowania zwolnienia, np. dotyczącego formy własności czy formy prawnej, w której prowadzona jest działalność. Tym samym należy uznać, że świadczenie przez Wnioskodawcę usług w zakresie kardiologii, podobnie jak innych rodzajów usług z zakresu ochrony zdrowia, zwolnione jest od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku w wysokości 7%, 3% 0% oraz zwolnienia od podatku wyszczególnione w ustawie o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Powyższe oznacza, iż o opodatkowaniu usługi podatkiem VAT, daną stawką podatku (lub jej zwolnieniem od podatku) decyduje co do zasady, zaliczenie jej do właściwego – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami – grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy w tym miejscu wskazać, iż w myśl z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010r. Natomiast zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Organy podatkowe nie są uprawnione do zaklasyfikowania, czy też weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wystąpił o dofinansowanie z unijnych środków pomocowych na realizację projektu pn. „..."

Usługi, na potrzeby których dokonane będzie nabycie towarów i usług, klasyfikowane są zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w grupie 85.1 „Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego i klasach 85.12 „Usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie” i 85.14 „Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe”.

Wnioskodawca wskazał więc dla świadczonych usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – PKWiU 85.12 i 85.14.

Zgodnie z obowiązującą dla celów podatku VAT Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupie 85.1 ujęto „Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego i klasach 85.12 „Usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie” i 85.14 „Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe”.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

W świetle powyższego należy uznać, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.1 korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj