Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-5/10-3/ISz
z 17 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-5/10-3/ISz
Data
2010.02.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
banki
cash-pooling
miejsce świadczenia


Istota interpretacji
usługi cash-poolingu świadczona dla Pool Leadera (podatnika) będą opodatkowane tam, gdzie Pool Leader posiada siedzibę. Jeżeli będzie to podatnik polski będą one opodatkowane stawką zw.



Wniosek ORD-IN 734 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 30 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania oraz stawki podatku dla usługi cash-poolingu świadczonej przez Bank na rzecz podatnika będącego polskim rezydentem podatkowym lub niebędącego polskim rezydentem podatkowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania oraz stawki podatku dla usługi cash-poolingu świadczonej przez Bank na rzecz podatnika będącego polskim rezydentem podatkowym lub niebędącego polskim rezydentem podatkowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Bank S.A. Oddział w Polsce (dalej Bank), począwszy od 2010 roku, ma zamiar świadczyć na rzecz swoich klientów opisaną poniżej usługę opartą na konstrukcji tzw. cash-poolingu rzeczywistego (z ang. zero-balancing cash pooling). Usługa cash-poolingu rzeczywistego polega na kompleksowym zarządzaniu płynnością finansową uczestników umowy cash-poolingu, poprzez bilansowanie sald na ich rozrachunkach bankowych oraz przewiduje realne transfery pieniężne pomiędzy uczestnikami struktury (dalej: „Usługa cash-poolingu”). Uczestnicy ci najczęściej należą do tej samej grupy kapitałowej.

Zgodnie z przewidywaniami Banku, uczestnikami przedmiotowej struktury cash-poolingu rzeczywistego będą przede wszystkim spółki będące polskimi rezydentami podatkowymi, ale Bank nie wyklucza sytuacji, że uczestnikami będą także rezydenci podatkowi innych państw (dalej: „Uczestnicy”). Szczególnego rodzaju Uczestnikiem, pełniącym funkcję agenta rozliczeniowego struktury (tzw. pool leadera – dalej: „Pool Leader”) może być zarówno spółka będąca polskim rezydentem podatkowym, jak również spółka będąca rezydentem podatkowym innego państwa (kraj członkowski Unii Europejskiej lub EOG bądź państwo trzecie).

Bank zakłada, że Uczestnicy nie będą podmiotami powiązanymi z Bankiem w rozumieniu przepisów podatkowych.

Usługa cash-poolingu będzie świadczona przez Bank na podstawie stosownej umowy zawartej z Pool Leaderem, w ramach której Bank będzie organizował operacje związane z rachunkami poszczególnych Uczestników w strukturze cash-poolingu (dalej: „Umowa cash-poolingu”).

Pool Leader jako działający na podstawie indywidualnych dwustronnych umów zawieranych pomiędzy nim a danym Uczestnikiem, dotyczących świadczenia przez Pool Leadera usługi koordynacji i zarządzania płynnością finansową grupy w ramach przedmiotowej struktury cash—poolingu rzeczywistego będzie upoważniony do działania w imieniu Uczestników oraz reprezentowania poszczególnych Uczestników w stosunkach z Bankiem (dalej „Umowa Zarządzania Środkami”).

Wspomniana struktura transakcyjna cash-poolingu rzeczywistego, w ramach której Bank będzie świadczył swą usługę cash-poolingu na rzecz Pool Leadera, będzie się opierać na następujących założeniach:

1. Wszyscy Uczestnicy będą posiadać w Banku otwarte bieżące rachunki bankowe (dalej „Rachunki Bieżące”), z których każdy będzie dodatkowo posiadał subkonto, które będzie wykorzystywane wyłącznie do rozliczeń w ramach struktury cash-poolingu (dalej „Subkonto”). W pewnych przypadkach Uczestnik będący Pool Leaderem może nie posiadać Rachunku Bieżącego, a jedynie rachunek rozliczeniowy opisany w punkcie (2) poniżej.

2. Pool Leader, działający jako agent rozliczeniowy w ramach struktury cash-poolingu rzeczywistego, otworzy w Banku specjalny rachunek rozliczeniowy, za pośrednictwem, którego będą realizowane operacje zarządzania płynnością finansową Uczestników, tj. dziennego konsolidowania sald na Rachunkach Bieżących Subkontach Uczestników do „zera” (dalej „Rachunek Rozliczeniowy”).

3. W związku z funkcjonowaniem struktury cash-poolingu rzeczywistego, w trakcie każdego dnia roboczego:

  • na początku każdego dnia roboczego (w godzinach rannych), Uczestnicy będą zgłaszać Pool Leaderowi przewidywane salda na swoich Rachunkach Bieżących na zakończenie danego dnia. Jeżeli zgodnie z powyższą prognozą będą konieczne transfery z Rachunku Rozliczeniowego, Pool Leader zgłosi określone zapotrzebowanie do Banku.
  • na zakończenie danego dnia będzie dochodziło do konsolidacji sald na Rachunkach Bieżących Uczestników przy użyciu Subkont oraz Rachunku Rozliczeniowego Pool Leadera. W pierwszej kolejności będą dokonywane transfery pomiędzy Rachunkami Bieżącymi a Subkontami a następnie dokonywane będą rozliczenia pomiędzy Subkontami i Rachunkiem Rozliczeniowym, w taki sposób, aby efektem dziennej konsolidacji sald był „zerowy” stan Rachunków Bieżących Uczestników oraz Subkont na koniec każdego dnia.
  • środki wynikające z dodatniego salda na Subkontach będą przenoszone na Rachunek Rozliczeniowy, z kolei ujemne salda na Subkontach będą pokrywane ze środków zgromadzonych na Rachunku Rozliczeniowym Pool Leadera.

4. Wskazane powyżej konsolidowanie sald na rachunkach Uczestników będzie się odbywać zgodnie z mechanizmem opisanym poniżej.

  • W przypadku powstania dodatniego salda na Rachunku Bieżącym Uczestnika, dzienna nadwyżka środków z tego rachunku będzie w pierwszej kolejności kierowana z rachunku Bieżącego na Subkonto, a następnie z Subkonta na Rachunek Rozliczeniowy Pool Leadera.

  • W przypadku powstania ujemnego salda na Rachunku Bieżącym Uczestnika, dzienny niedobór środków na tym rachunku będzie w pierwszej kolejności uzupełniany poprzez przekierowanie środków z Subkonta na Rachunek Bieżący, a następnie powstały w ten sposób debet na Subkoncie będzie pokrywany ze środków zgromadzonych na Rachunku Rozliczeniowym.
  • Jeżeli za dany dzień na Rachunku Bielącym Uczestnika wystąpi saldo dodatnie, Uczestnikowi przysługiwać będą odsetki. W przeciwnym wypadku, tj. gdy na Rachunku Bieżącym Uczestnika wystąpi saldo ujemne, Uczestnik będzie obciążany z tego tytułu odsetkami debetowymi.
  • Za naliczanie i rozliczanie odsetek opisanych w punkcie powyżej będzie odpowiedzialny Pool Leader. Naliczanie to będzie się odbywać na bazie dziennych sald Uczestników na Rachunkach Bieżących (zarówno dodatnich – odsetki kredytowe, jak i ujemnych – odsetki debetowe), ustalanych przez Pool Leadera na podstawie przepływu środków na Rachunku Rozliczeniowym. Płatność odsetek będzie następować w terminie ustalonym w Umowie Zarządzania Środkami.

5. Wszelkie rozliczenia w ramach struktury będą odbywać się w walucie wybranej przez klienta, w oparciu o rachunki prowadzone w tej walucie (Bank zakłada, że przeważnie będzie to struktura prowadzona wyłącznie w oparciu o polską walutę, dalej „PLN”).

6. Jeżeli za dany dzień na Rachunku Bieżącym Uczestnika wystąpi saldo dodatnie, Uczestnikowi przysługiwać będą odsetki. W przeciwnym wypadku, tj. gdy na Rachunku Bieżącym Uczestnika wystąpi saldo ujemne, Uczestnik będzie obciążany z tego tytułu odsetkami debetowymi. Za naliczenie i rozliczenie wspomnianych odsetek będzie odpowiedzialny wyłącznie Pool Leader.

7. Struktura cash -poolingu rzeczywistego nie przewiduje regularnych zwrotnych transferów nadwyżek środków Uczestników zgromadzonych w ramach struktury na Rachunku Rozliczeniowym Pool Leadera. Zwrot tychże środków będzie następował na warunkach wynikających z danej Umowy Zarządzania Środkami zawartej pomiędzy Pool Leadrem a konkretnym Uczestnikiem.

8. Za usługi świadczone w ramach analizowanej Umowy cash—poolingu, Bank obciąży w całości Pool Leadera (będącego kontrahentem Banku). Wszelkie dalsze rozliczenie kosztu wynagrodzenia Banku pomiędzy Pool Leaderem oraz pozostałymi Uczestnikami, będą dokonywane w oparciu o zasady ustalone pomiędzy Pool Leaderem a poszczególnymi Uczestnikami (zawarte w poszczególnych Umowach Zarządzania Środkami).

Zgodnie z opisanym powyżej schematem struktury cash-poolingu rzeczywistego, który Bank zamierza implementować, usługi cash—poolingu świadczone przez Bank polegać będą na:

  • zapewnianiu zaplecza technicznego do struktury cash—poolingu rzeczywistego, w postaci systemu rachunków bankowych oraz administrowania tym systemom;
  • przeprowadzaniu operacji umożliwiających dzienną konsolidację sald w ramach systemu cash—poolingu rzeczywistego;
  • administrowania oraz organizacji transferu środków pomiędzy Rachunkami Bieżącymi Uczestników, Subkontami oraz Rachunkiem Rozliczeniowym Pool Leadera zgodnie z dyspozycjami Pool Leadera; oraz
  • obciążania bądź uznawania: Rachunków Bieżących oraz Rachunku Rozliczeniowego odsetkami debetowymi bądź kredytowymi zgodnie z dyspozycją Pool Leadera, naliczanymi zgodnie z zasadami przewidzianymi w poszczególnych umowach Zarządzania Środkami.

Celem planowanego wdrażania opisanej powyżej struktury Cash-poolingu rzeczywistego przez kontrahentów Banku, jest przede wszystkim;

  1. poprawa płynności finansowej poszczególnych Uczestników struktury;
  2. zwiększenie efektywności krótkoterminowego zarządzania środkami pieniężnymi;
  3. zmniejszenie kosztów finansowania zewnętrznego grupy kapitałowej, do której należą uczestnicy struktury;
  4. efektywne finansowanie bieżących potrzeb uczestników struktury w zakresie kapitału obrotowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zgodnie z art. 28 b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem opodatkowania usługi cash-poolingu świadczonej przez Bank na rzecz Pool Leadera niebędącego polskim rezydentem podatkowym (spełniającego kryteria „podatnika” w rozumieniu art. 28a pkt 1) będzie państwo, w którym zlokalizowana jest siedziba Pool Leadera, w związku z czym Bank nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu tej usługi...
  2. Czy zgodnie z artykułem 28 b ust. 1 ustawy o VAT (obowiązującym od 1 stycznia 2010 roku) miejscem opodatkowania Usługi cash-poolingu świadczonej przez Bank na rzecz Pool Leadera będącego polskim rezydentem podatkowym (zarejestrowanym jako podatnik VAT w Polsce) będzie Polska...
  3. Czy w przypadku opisanym w pytaniu 2, usługa cash-poolingu, świadczona przez Bank w ramach struktury Cash-poolingu rzeczywistego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT (w związku z pozycją 3 Załącznika nr 4 do tejże ustawy), będzie podlegać zwolnieniu z VAT...

Ad. 1.

W ocenie Banku, zgodnie z artykułem 28b ustęp 1 ustawy o VAT, miejscem opodatkowania usługi cash—poolingu świadczonej przez Bank na rzecz Pool Leadera niebędącego polskim rezydentem podatkowym (spełniającego kryteria „podatnika” w rozumieniu art. 28a pkt 1), będzie państwo, w którym zlokalizowana jest siedziba Pool Leadera. W związku z tym, Bank nie będzie zobowiązany do naliczenia podatku od towarów i usług z tytułu tej usługi.

Artykuł 28b ustęp 1 ustawy o VAT, określa nową zasadę, jeżeli chodzi o ustalanie miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów będących podatnikami VAT (tzw. rozliczenia Business to Business — „B2B”). Zgodnie z treścią tego przepisu, „miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników (w rozumieniu art. 28a pkt 1, obowiązującego począwszy od 1 stycznia 2010 roku) jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j, 28n”.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o VAT, „przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy (...) powołują symbole statystyczne”.

Zdaniem Banku, opisane powyżej usługi Banku polegające na kompleksowym zarządzaniu płynnością finansową uczestników umowy cash-poolingu, poprzez bilansowanie sald na ich rachunkach bankowych w ramach struktury cash-poolingu rzeczywistego, dla celów podatku od towarów i usług powinny być klasyfikowane w grupowaniu PkWiU 65.23.10-00.00 - „usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Powyższa klasyfikacja przedmiotowych usług znajduje potwierdzenie w znanych bankowi klasyfikacjach wydawanych przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (np. pismo dnia 11 stycznia 2007 r.).

W związku z powyższą klasyfikacją na gruncie PKWiU, przedmiotowa usługa Banku nie będzie objęta żadnym z wyjątków od artykułu 28b ustęp 1 ustawy o VAT wskazanych w tym przepisie. Tym samym, w analizowanym przypadku, usługa cash—poolingu świadczona przez Bank, będzie podlegała opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy, tj. w kraju siedziby Pool Leadera.

W związku z faktem, że w analizowanym przypadku, miejscem opodatkowania usługi cash-poolingu świadczonej przez Bank będzie państwo, w którym Pool Leader będący usługobiorcą posiadać będzie siedzibę. Usługa ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Ad. 2.

W ocenie Banku, zgodnie z artykułem 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem opodatkowania usługi cash-poolingu świadczonej przez Bank na rzecz Pool Leadera będącego polskim rezydentem podatkowym, (zarejestrowanym jako podatnik VAT w Polsce) będzie Polska.

Mając na względzie uwagi zawarte powyżej w odpowiedzi na pytanie (1), w analizowanym przypadku usługa cash-poolingu świadczona przez Bank nie będzie objęta żadnym z wyjątków od art. 28 b ust. 1 ustawy o VAT wskazanych w tym przepisie. Tym samym, będzie ona podlegać opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy (Pool Leadera), tj. w Polsce.

Ad. 3.

W ocenie Banku, w przypadku opisanym w pytaniu (2), usługa cash-poolingu świadczona przez Bank w ramach struktury cash-poolingu rzeczywistego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (w związku z pozycją 3 Załącznika nr 4 do tejże ustawy), będzie podlegać zwolnieniu z VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od tego podatku usługi wymienione w Załączniku nr 4 do tejże ustawy. Załącznik ten wymienia w pozycji 3 „usługi pośrednictwa finansowego” sklasyfikowane w działach 65-67 PKWiU z dnia 18 marca 1997 r., obowiązującej w dalszym ciągu dla celów podatku od towarów i usług.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi dla celów podatku od towarów i usług są co do zasady identyfikowane według klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki). Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania (1), zdaniem Banku, opisana powyżej usługa cash—poolingu świadczona przez Bank powinna być klasyfikowana w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 – „usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Mając na uwadze fakt, że grupowanie PKWiU 65.23.10-00.00 mieści się w zakresie „usługi pośrednictwa finansowego wskazanych w poz. 3 Załącznika nr 4 do ustawy o VAT (i nie zostało objęte żadnym z wyjątków wskazanych we wspomnianej pozycji Załącznika), w ocenie Banku świadczona przez niego usługa cash-poolingu, w analizowanym przypadku będzie korzystać z przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania VAT.

Powyższe stanowisko jednoznacznie potwierdzają liczne interpretacje podatkowe odnoszące się do zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług struktur mających charakter cash-poolingu rzeczywistego. Przykładowo można w tym miejscu wskazać na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lipca 2009 r. (sygn. IPPP2/443-554/09-4/KK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj