Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-503/09/UH
z 16 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-503/09/UH
Data
2009.09.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
samochód osobowy
zmiana przeznaczenia


Istota interpretacji
Czy w związku ze zmianą kwalifikacji samochodu ciężarowego zakupionego dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej na samochód osobowy i dokonaniem korekty podatku naliczonego, można skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego przysługującego podatnikom dokonującym zakupu samochodu osobowego zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w wysokości 60% podatku naliczonego nie więcej niż 6.000 zł



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2009r. (data wpływu 29 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia czy w związku ze zmianą kwalifikacji samochodu ciężarowego zakupionego dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej na samochód osobowy i dokonaniem korekty podatku naliczonego, można skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego przysługującego podatnikom dokonującym zakupu samochodu osobowego zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w wysokości 60% podatku naliczonego nie więcej niż 6.000 zł – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia czy w związku ze zmianą kwalifikacji samochodu ciężarowego zakupionego dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej na samochód osobowy i dokonaniem korekty podatku naliczonego, można skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego przysługującego podatnikom dokonującym zakupu samochodu osobowego zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w wysokości 60% podatku naliczonego nie więcej niż 6.000 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2008r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, został zakupiony samochód ciężarowy marki Volkswagen Transporter z jednym rzędem siedzeń. Pojazd ten w dniu zakupu spełniał wymagania określone dla pojazdów o maksymalnej masie załadunku poniżej 3,5 tony określone w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też Wnioskodawca był uprawniony do skorzystania z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie pojazdu.

Dodatkowo Wnioskodawca posiadał zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów na podstawie przeprowadzonego dodatkowego badania technicznego, które potwierdzało iż zakupiony pojazd Volkswagen Transporter spełnia wymagania określone w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT.

Jednakże Wnioskodawca, mając na uwadze aktualne potrzeby przedsiębiorstwa, przekwalifikował ww. pojazd na samochód osobowy. Dokonanie zmian nastąpiło zatem po sześciu miesiącach od daty zakupu pojazdu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy korygując podatek naliczony w przypadku zmiany przeznaczenia pojazdu z ciężarowego na osobowy, zgodnie z art. 86 ust. 5c ustawy o VAT Wnioskodawca ma jednocześnie prawo do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego przysługującego podatnikom dokonującym zakupu samochodów osobowych zgodnie z art. 86 ust 3 ustawy o VAT czyli w wysokości 60% podatku naliczonego wykazanego w fakturze nie więcej niż 6000 PLN...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 5b ustawy o VAT w przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 5, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4 - podatnik obowiązany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tych okolicznościach, w terminie 7 dni od ich zaistnienia. Natomiast stosownie do art. 86 ust. 5c ustawy o VAT jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 5b, zostaną dokonane w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w całości w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tych zmian. A zatem konsekwencją czynności polegającej na zmianie przeznaczenia pojazdu z ciężarowego na osobowy w okresie 12 miesięcy od miesiąca w którym Wnioskodawca otrzymał fakturę (w zaistniałym stanie faktycznym jest to 6 miesięcy) jest to, iż Wnioskodawca jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w całości w rozliczeniu za okres, w którym dokona zmian, powodujących przekwalifikowanie przedmiotowego pojazdu na samochód osobowy.

Zmiana przeznaczenia samochodu z ciężarowego na osobowy (skutkująca utratą prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy zakupie pojazdu) powoduje, iż pojazd Volkswagen Transporter jest obecnie kwalifikowany zgodnie z ustawą o VAT jako samochód osobowy. Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. Dlatego też w opinii Wnioskodawcy w przypadku zmiany przeznaczenia samochodu na osobowy, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w wysokości 60% kwoty podatku określonego w fakturze nie więcej niż 6.000 zł.

Należy równocześnie podkreślić, iż art. 86 ust. 5c ustawy o VAT wskazuje jedynie, iż powinno nastąpić skorygowanie kwoty podatku naliczonego, a nie zawiera stwierdzenia o utracie prawa do odliczenia podatku od nabycia samochodów, zaś określenie „w całości" odnosi się do tego, że od razu w rozliczeniu za miesiąc dokonania zmian w pojeździe należy wykazać do zmniejszenia całą traconą część podatku od nabycia (czyli 40%, ewentualnie całą nadwyżkę ponad kwotę 6.000 zł).

W opinii Wnioskodawcy pomniejszenie podatku naliczonego o całość podatku naliczonego odliczonego przy zakupie samochodu powodowałoby, iż podatnik znalazłby się w gorszej sytuacji od tych przedsiębiorców, którzy kupili od razu samochody osobowe i odliczyli 60% podatku naliczonego z faktury zakupu (na podstawie art. 86 ust. 3 UVAT). Taka interpretacja przepisu jest niezgodna z konstytucyjną zasadą równości podmiotów wobec prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

Natomiast w myśl art. 86 ust. 3 ww. ustawy o VAT, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Stosownie do art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, przepis ust. 3 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
    1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.


Zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy o VAT, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

W myśl art. 86 ust. 5a ustawy o VAT, kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.

Stosownie do art. 86 ust. 5b ustawy o VAT, w przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 5, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4 - podatnik obowiązany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tych okolicznościach, w terminie 7 dni od ich zaistnienia.

Zgodnie z art. 86 ust. 5c ustawy o VAT, jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 5b, zostaną dokonane w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w całości w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tych zmian.

W przytoczonym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż grudniu 2008r. dokonał zakupu samochodu ciężarowego marki Volkswagen Transporter na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W dniu zakupu pojazd ten spełniał wymogi określone dla pojazdów o maksymalnej masie załadunku poniżej 3,5 ton, wynikające z art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca miał prawo do skorzystania z pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dotyczącej zakupu tego pojazdu.

Wnioskodawca oświadczył, iż posiadał zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów potwierdzające, iż zakupiony przedmiotowy pojazd spełnia wymagania określone w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT.

W związku z aktualnymi potrzebami przedsiębiorstwa, Wnioskodawca po upływie 6 miesięcy od daty zakupu pojazdu dokonał zmiany kwalifikacji przedmiotowego samochodu ciężarowego na samochód osobowy.

W świetle przytoczonych przepisów, w związku z wprowadzeniem zmian, w wyniku których przedmiotowy pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT, Wnioskodawca jest zobowiązany w myśl art. 86 ust. 5c ustawy o VAT zwrócić 100% wartości odliczonego podatku naliczonego, w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tych zmian.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj