Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-100/10-2/RS
z 17 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-100/10-2/RS
Data
2010.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dochód
limit
małżonek
prawo podatkowe
stawki podatku
zobowiązanie
zobowiązanie podatkowe


Istota interpretacji
opodatkowanie przychodów z najmu przez małżonków



Wniosek ORD-IN 360 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27.01.2010 r. (data wpływu 01.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu przez małżonków – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu przez małżonków.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca i jego małżonka Karolina S. od kilku lat wynajmują posiadane przez każde z nich, a nie należące do majątku wspólnego mieszkania przy ul. I w W (T. W) oraz przy ul. M w W (K. S). Podatek od przychodów z tego tytułu Wnioskodawca oraz jego małżonka opłacali w formie ryczałtu. Pod koniec 2007 r. Wnioskodawca zawarł związek małżeński z p. Karoliną S. Po zaistnieniu tego faktu w telefonicznej Krajowej Informacji Podatkowej oraz we właściwych urzędach skarbowych, Wnioskodawca dowiadywał się, czy ich obowiązki podatkowe z tytułu najmu nie ulegają zmianie w związku z zawarciem małżeństwa. W odpowiedzi Wnioskodawca wraz z małżonką otrzymali wytyczne w sprawie obowiązków informacyjnych wobec urzędów skarbowych, które spełnili, wysyłając wypełnione oświadczenia o samodzielnym rozliczeniu ryczałtem.

Wnioskodawca nie otrzymał natomiast informacji czy jego i małżonki obciążenia podatkowe mają się zwiększyć. Uzyskane w toku rozmów telefonicznych informacje zweryfikował na podstawie prasy. Artykuł Gazety Wyborczej z dnia 9 stycznia 2008 r. pt.: „Jak rozliczyć się z fiskusem gdy wynajmujesz mieszkanie” upewnił Wnioskodawcę, że każdemu ze współmałżonków przysługuje odrębny limit dochodów (równowartość 4.000 euro) do wysokości którego obowiązuje stawka ryczałtu w wysokości 8,5%. W artykule napisano bowiem: „Przy ryczałcie - jeśli przychód będzie większy niż 15 072,00 zł - lepiej rozliczać go po połowie czyli mąż korzysta z własnego limitu a żona z własnego. Nie wpada się wtedy w 20-proc. stawkę podatkową”.

Ponieważ informacje uzyskane przez Wnioskodawcę w urzędach, Krajowej Informacji Podatkowej i renomowanym dzienniku pokrywały się z jego opinią, wg której ustawodawca nie powinien zwiększać zobowiązań podatkowych za sam fakt wejścia w związek małżeński, gdyż złamałby w ten sposób konstytucyjną zasadę równości obywateli wobec prawa (art. 32). Wnioskodawca oraz jego małżonka opłacali podatek tak jakby każdemu z nich przysługiwał oddzielnie limit dochodów w wysokości 4 000 euro rocznie do którego obowiązywała ich stawka 8,5%. Wnioskodawca wspólnie z małżonką byli przeświadczeni, że państwo w swojej polityce społecznej i gospodarczej uwzględnia dobro rodziny zgodnie z art. 71 Konstytucji. Wnioskodawca był zatem pewien, że realizują swoje obowiązki rzetelnie i zgodnie zobowiązującym prawem.

Niestety pod koniec 2009 r. Wnioskodawca natknął się na interpretację prawną, zgodnie z którą w latach podatkowych 2008 - 2009 limit 4.000 euro obowiązywał łącznie obu małżonków, a to oznaczałoby, że po stronie Wnioskodawcy i małżonki na rzecz administracji skarbowej istniałoby nieuregulowane zobowiązanie. Informację tę potwierdziła telefonicznie konsultantka w Krajowej Informacji Podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle prawa podatkowego oraz cytowanych zapisów Konstytucji RP Wnioskodawca oraz jego małżonka prawidłowo rozliczyli osiągnięte dochody z najmu...

Czy każdemu przysługiwał oddzielnie limit dochodów w wysokości 4.000 euro rocznie, do którego obowiązywała małżonków stawka 8,5%...

Zdaniem Wnioskodawcy ustawodawca nie powinien zwiększać zobowiązań podatkowych za sam fakt wejścia w związek małżeński, gdyż złamałby w ten sposób konstytucyjną zasadę równości obywateli wobec prawa. Wnioskodawca uważa, że dochody z najmu zostały rozliczone prawidłowo.

Wnioskodawca przesłał zapytanie odnośnie zaistniałego stanu faktycznego, ponieważ zależy mu na sumiennym wypełnianiu obowiązków wobec państwa a zetknął się z różnymi interpretacjami stanu prawnego. W związku z powyższym konieczne jest jednoznaczne rozstrzygnięcie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

W przypadku uzyskiwania przychodów z najmu, który opodatkowany jest podatkiem zryczałtowanym ustawodawca przewiduje zróżnicowaną stawkę podatkową w zależności od tego, jaka jest wielkość przychodów osiągniętych przez podatnika z tego źródła od początku roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy.

W 2008 r. kwota przychodu do której można było zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% nie mogła przekroczyć kwoty 15.072 zł. Natomiast limit obowiązujący w 2009 r. to kwota 13.510 zł.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu najmu wynosi 8,5% przychodów, jeżeli ich wysokość w roku podatkowym nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 4.000 euro, a od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt wynosi 20% przychodów.

Przy czym, zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 11 ww. ustawy, w przypadku osiągania przez małżonków przychodów z tytułu umowy najmu kwota limitu przychodów w wysokości 4.000 euro dotyczy obojga małżonków.

Powyższy art. 12 ust. 11 nie odnosi się w swej treści do ustroju majątkowego obowiązującego w małżeństwie, lecz stwierdza jedynie, że w przypadku gdy małżonkowie uzyskują przychody z najmu, kwota przychodów 4 000 euro dotyczy łącznie obojga małżonków. Oznacza to, że bez względu na to, czy w małżeństwie istnieje wspólność majątkowa, czy też rozdzielność majątkowa, w przypadku gdy oboje małżonkowie wybrali opodatkowanie w formie zryczałtowanej przychody z najmu łączy się dla określenia kwoty przychodów z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy. Nie jest przy tym istotne, czy wynajmowany majątek należy do majątku wspólnego czy też do majątków odrębnych. Przekroczenie limitu przychodów 4000 euro przez zsumowanie przychodów spowoduje, że od nadwyżki trzeba będzie zapłacić ryczałt według stawki 20%.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca oraz jego małżonka uzyskują przychody z tytułu najmu majątku prywatnego opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przedmiotem najmu są lokale mieszkalne stanowiące odrębne majątki każdego z małżonków nabyte przed zawarciem związku małżeńskiego. Każde z małżonków złożyło oświadczenie o samodzielnym rozliczaniu ryczałtem.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa, należy uznać, że w przypadku osiągania przez małżonków przychodów z tytułu najmu, limit 4.000 euro dotyczył łącznie obojga małżonków. Nie ma przy tym znaczenia, czy przedmiot umowy najmu stanowi majątek odrębny małżonków czy też ich majątek wspólny.

Końcowo należy zaznaczyć, iż w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu, który opodatkowany jest podatkiem zryczałtowanym ustawodawca przewidywał do dnia 31 grudnia 2009 r. zróżnicowaną stawkę podatkową w zależności od tego, jaka jest wielkość przychodów osiągniętych przez podatnika z tego źródła od początku roku podatkowego. Przy czym, od 01 stycznia 2010 r. weszła w życie nowelizacja ww. ustawy, którą wprowadziła w życie ustawa z dnia 17 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 3, poz. 13) wg której przychody z najmu będą opodatkowane wyłącznie stawką 8,5 % bez względu na wielkość przychodów.

Przedmiotowy wniosek dotyczy rozliczeń Wnioskodawcy za lata 2008-2009, zatem w przedmiotowym wniosku zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego, a zatem mając na uwadze pytanie zawarte we wniosku wyjaśnić należy, że interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do niego.

Uwzględniając powyższe informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla małżonki możliwe jest poprzez złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj