Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-191/09/ZG
z 22 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-191/09/ZG
Data
2010.02.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Warunki przyznania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego


Słowa kluczowe
obrót
podatek akcyzowy
skład podatkowy
składowanie


Istota interpretacji
Przepis art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, pozwala uzyskać pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego podmiotowi, który zajmuje się jedynie przeładowywaniem lub magazynowaniem wyrobów akcyzowych będących własnością innych podmiotów. Ponadto, przesłanka o której mowa w art. 48 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym będzie spełniona m.in. w przypadku, gdy podmiot ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie magazynowego składu podatkowego zadeklaruje minimalny obrót wyrobami będącymi własnością innych podmiotów, które będą magazynowane i przeładowywane w tym składzie, na minimalnym poziomie ustanowionym ww. przepis ustawy o podatku akcyzowym.



Wniosek ORD-IN 915 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2009 roku (data wpływu 4.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia wymaganego obrotu w celu uzyskania zezwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 grudnia 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia wymaganego obrotu w celu uzyskania zezwolenia na prowadzenie magazynowego składu podatkowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Od dnia 1 stycznia 2010 roku Wnioskodawca planuje otwarcie składu podatkowego w zakresie magazynowania wina. W myśl art. 48 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4 jest osiągnięcie minimalnej wysokości obrotu napojami alkoholowymi w rozumieniu przepisów podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynoszącego 100 min zł.

W związku z tym, że nastąpi rozpoczęcie działalności w zakresie, o którym mowa w art. 48 ust. 3 Wnioskodawca deklaruje, że osiągnie w 2010 roku minimalną wysokość obrotu określoną w ust. 3 pkt 2 proporcjonalnie w podziale na kolejne miesiące. W składzie podatkowym ma być magazynowane i przeładowywane wino będące własnością innych podmiotów. Zatem nastąpi świadczenie na ich rzecz usługi magazynowania wyrobów akcyzowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy na fakt powstania obrotu wyrobami akcyzowymi - napojami alkoholowymi w rozumieniu przepisów art. 48 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym ma wpływ to, kto jest właścicielem tych wyrobów...


Zdaniem Wnioskodawcy dla osiągnięcia minimalnej wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi w rozumieniu art. 48 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym nie ma znaczenia kryterium własności tych wyrobów.

Zainteresowany podziela pogląd Naczelnika Urzędu Celnego w Gliwicach wyrażony w postanowieniu z dnia 14 marca 2007 roku, że odnośnie do wysokości obrotu przepisy ustawy nie rozstrzygają kwestii własności wyrobów. Tym bardziej, że w treści art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy, ustawodawca wyraźnie wskazał, że podmiot ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego ma spełniać jako jeden z warunków prowadzenia działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów. Rozszerzył zatem wykaz wyrobów akcyzowych podlegających przemieszczaniu przez skład podatkowy o te, których właścicielem jest inny podmiot.

Podobnie przepis art. 7 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług nakazuje w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru, w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy uznać, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego w Gliwicach oraz zaistnienie faktu dostaw towaru w myśl powołanego art. 7 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Wnioskodawca stoi na stanowisku, że potwierdzeniem wysokości obrotu jest fakt składowania i przeładowywania wina w magazynie składu podatkowego i powinno być to uznane za obrót tego składu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 ze zm.), zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:


  1. prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;
  2. jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
  3. jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
  4. nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyjątkiem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
  5. złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;
  6. nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155 poz. 1095 ze zm.), w zakresie wyrobów akcyzowych;
  7. posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.


Natomiast w myśl ust. 3 cytowanego przepisu, w przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest:


  1. dla wyrobów tytoniowych - minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 700 mln zł;
  2. dla napojów alkoholowych - minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 100 mln zł;
  3. dla wyrobów energetycznych, z wyłączeniem olejów smarowych i gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 5.000 metrów sześciennych;
  4. dla olejów smarowych - minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 20 mln zł;
  5. dla gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 500 metrów sześciennych.


Zastrzeżenie wymienione w ust. 4 przepisu stanowi, iż w przypadku podmiotu rozpoczynającego działalność, o której mowa w ust. 3, w zakresie wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych lub olejów smarowych, warunkiem wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego oprócz warunków określonych w ust. 1, jest złożenie przez ten podmiot oświadczenia, w którym zadeklaruje osiągnięcie w danym roku minimalnych wysokości obrotu określonych w ust. 3 pkt 1, 2 lub 4, proporcjonalnie w podziale na kolejne miesiące.

Analiza powołanych przepisów wskazuje, iż przepis art. 48 ustawy o podatku akcyzowym, pozwala uzyskać pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego podmiotowi, który zajmuje się jedynie np. przeładowywaniem lub magazynowaniem wyrobów akcyzowych należących również do innego podmiotu.

Jednakże uzyskanie takiego zezwolenia pociąga za sobą spełnienie warunków wskazanych w art. 48 ust. 3 ustawy, a w przypadku rozpoczęcia działalności złożenie przez podmiot oświadczenia, w którym zadeklaruje osiągnięcie w danym roku minimalnych wysokości obrotu określonych w ust. 3 pkt 1, 2 lub 4.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar otworzyć skład podatkowy w celu magazynowania i przeładowywania wina będącego własnością innych podmiotów. Ponadto we własnym stanowisku Zainteresowany wskazał, iż potwierdzeniem wysokości obrotu jest fakt składowania i przeładowywania wina w magazynie składu podatkowego, który powinien być uznany za obrót tego składu. Natomiast w przypadku rozpoczęcia działalności, ustalenie minimalnego poziomu obrotu następuje poprzez zadeklarowanie osiągnięcia minimalnego obrotu magazynowania i przeładowywania wyrobów będących własnością innych podmiotów w danym roku, proporcjonalnie w podziale na kolejne miesiące.

Mając na uwadze zaprezentowane przepisy tut. organ stwierdza, iż należy zgodzić się ze wskazanym stanowiskiem.

Reasumując należy wskazać, iż przepis art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, pozwala uzyskać pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego podmiotowi, który zajmuje się jedynie przeładowywaniem lub magazynowaniem wyrobów akcyzowych będących własnością innych podmiotów. Ponadto, przesłanka o której mowa w art. 48 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym będzie spełniona m.in. w przypadku, gdy podmiot ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie magazynowego składu podatkowego zadeklaruje minimalny obrót wyrobami będącymi własnością innych podmiotów, które będą magazynowane i przeładowywane w tym składzie, na minimalnym poziomie ustanowionym ww. przepis ustawy o podatku akcyzowym.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj