Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-822/09-4/AM
z 13 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-822/09-4/AM
Data
2010.01.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
czynność prawna
darowizna
grunty
sprzedaż działek


Istota interpretacji
zwolnienie z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości



Wniosek ORD-IN 496 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27.10.2009 r. (data wpływu 29.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.10.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Aktem notarialnym z dnia 27.12.2000 r. Wnioskodawca nabył od swoich rodziców w drodze darowizny pięć nieruchomości zabudowanych o łącznej powierzchni 7ha 5378 m2. Aktem notarialnym z dnia 3.11.2005 r. Wnioskodawca dokonał zakupu nieruchomości niezabudowanej o powierzchni 5.000,00 m2. Majątek ten nabywany był na własne potrzeby Wnioskodawcy bez zamiaru przeznaczenia go na działalność handlową. Powyższe nieruchomości, położone na terenie gminy J, województwo mazowieckie, od chwili nabycia wykorzystywane są przez Wnioskodawcę wyłącznie w działalności rolniczej (w tym celu zostały także nabyte) i stanowią cześć prowadzonego przez niego gospodarstwa rolnego. Zamiarem wykorzystania gruntów przez Wnioskodawcę w momencie ich otrzymania, zakupu było prowadzenie przez niego działalności rolniczej. Produkty rolne wytworzone w tym gospodarstwie były i są przeznaczone na potrzeby własne Wnioskodawcy. Za przedmiotowe nieruchomości Wnioskodawca opłaca podatek rolny (z wyłączeniem zbytych już działek w 2001 i 2003 r.). Nieruchomości te nie służyły także odrębnie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Dwie działki nabyte w dniu 27.12.2000 r. oraz działka nabyta w dniu 3.11.2005 r. o łącznej powierzchni 2,56 ha zostały scalone, a następnie podzielone na mniejsze siedem działek. Działki te były i nadal są wykorzystywane wyłącznie do działalności rolniczej Wnioskodawcy. Obecnie Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca od 11 grudnia 2003 r. do dnia 2.07.2008 r. prowadził działalność gospodarczą w zakresie doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania z wyłączeniem doradztwa prawnego, badania rynku i opinii publicznej. Obecnie Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r., Nr 155, poz. 1095 ze zm.).

Wnioskodawca jest komandytariuszem w spółce komandytowej D Sp. z o.o. Sp. komandytowa oraz udziałowcem spółki D Sp. z o. o. oraz akcjonariuszem S S.A. Wnioskodawca zamierza w najbliższym czasie (do połowy 2010 r.) zbyć powyższe siedem działek na podstawie jednej czynności prawnej. W wyniku sprzedaży przedmiotowe nieruchomości utracą charakter rolny. Nabywca będzie dokonywał ich zakupu z zamiarem przeznaczenia przedmiotowych działek na cele nierolne. Przeważającą część środków uzyskanych ze sprzedaży działek Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na darowizny dla swojego rodzeństwa oraz rodziców. W związku z planowaną sprzedażą Wnioskodawca wystąpił o warunki zaopatrzenia w wodę oraz o warunki zasilania, uzyskał także warunki zabudowy na czterech działkach. W przeszłości Wnioskodawca dokonywał już sprzedaży działek nabytych aktem notarialnym z dnia 27.12.2000 r. tj. sprzedaż jednej działki w 2001 r. oraz dwóch w 2003 r., które nie stanowiły integralnej części gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym. Grunty mające być przedmiotem sprzedaży nie są obecnie objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W ewidencji gruntów oraz w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ujęto grunty jako grunty rolne (sad). Wymienione we wniosku działki mające być przedmiotem sprzedaży nie były w okresie od nabycia ich przez Wnioskodawcę do dnia obecnego przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przeznaczone do sprzedaży działki nie stanowią terenów zabudowanych, na przedmiotowych działkach brak jest budynków bądź budowli.

Jednocześnie pismem z dnia 18.12.2009 r. (data wpływu 22.12.2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 15.12.2009 r. Nr IPPB3/443-943/09-2/KT; Nr IPPB1/415-822/09-2/AM Wnioskodawca przesłał pełnomocnictwo udzielone Panu Piotrowi J.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż siedmiu gruntów powstałych w wyniku podziału, na podstawie jednej czynności prawnej, będzie uznana za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usługi będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem...
  2. Czy sprzedaż siedmiu gruntów powstałych w wyniku scalenia i późniejszego podziału, na podstawie jednej czynności prawnej, będzie powodowało powstanie przychodu u Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. W przypadku uznania, iż sprzedaż siedmiu gruntów powstałych w wyniku scalenia i późniejszego podziału, na podstawie jednej czynności prawnej, będzie powodowała powstanie przychodu u Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem w jaki sposób obliczyć wartość tego przychodu...

Odpowiedź na pytanie drugie i trzecie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest przedmiotem niniejszej interpretacji. Wniosek dotyczący pytania pierwszego w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanym stanie faktycznym, przychód ze sprzedaży nieruchomości może podlegać opodatkowaniu tylko wtedy, gdyby kwalifikował się on do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej jako updof. W szczególności nie może być on kwalifikowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 updof. Zgodnie bowiem z art. 5a pkt 6 updof ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  • wytwórczą, budowlaną, handlową usługową
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4- 9 updof.

Z powyższych przepisów wynika, iż zbycie nieruchomości dla celów podatkowych może być traktowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, gdy jest działalnością handlową i prowadzone jest w sposób zorganizowany i ciągły. Zdaniem Wnioskodawcy charakter dokonywanego przez niego zbycia nieruchomości nie nosi cech działalności handlowej oraz zorganizowania i ciągłości. Wskazuje na fakt braku stałości, powtarzalności czynności zbywania nieruchomości przez Wnioskodawcę. Dokonanie określonych czynności incydentalnie (tzn. sprzedaż majątku osobistego) poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie podmiotu za podatnika względem tych czynności. Pojęcie zorganizowania i ciągłości należy rozumieć jako zakładające powtarzalność czynności tego samego rodzaju. Przesłanki wskazujące na zamiar wykonywania pewnej czynności w sposób zorganizowany i ciągły muszą istnieć w chwili zbywania. Aby zatem sprzedaż nieruchomości uznać za pozarolniczą działalność gospodarczą należy wykazać, że momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a sam zakup gruntu dokonywany był w celu odsprzedaży.

Wnioskodawca będzie sprzedawał majątek prywatny, który nie jest i nie był nigdy związany z prowadzeniem innej działalności jak tylko działalności rolnicza. Nabyty on został w drodze darowizny i umowy sprzedaży, jednakże bez zamiaru dalszej odsprzedaży. Zatem nic nie wskazuje na to, aby dokonując sprzedaży działek Wnioskodawca działał w charakterze handlowca, tym bardziej, iż znakomitą większość pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży zamierza przeznaczyć na darowizny dla najbliższych. Dodatkowo na nie handlowy charakter czynności wskazuje tutaj czas jaki upłynął od nabycia przedmiotowych nieruchomości - odpowiednio 9 i 4 lata. Przechodząc, natomiast na grunt art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż na podstawie tego przepisu, odpłatne zbycie nieruchomości stanowi źródło przychodu, jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Skoro zatem Wnioskodawca zamierza zbyć działki po upływie 5 lat od ich nabycia i nie następuje to w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej nie powstanie u niego przychód z tytułu zbycia tych nieruchomości. Faktu tego nie zmienia nabycie jednej z działek w dniu 3.11.2005 r. Dla potrzeb wykazania, iż dane świadczenie jest przychodem, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych konieczne jest właściwe obliczenie jego wartości. Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. W zaistniałym stanie faktycznym, gdy w przeszłości działka nabyta w dniu 3.11.2005 r. została scalona z pozostałą częścią gruntów należących do Wnioskodawcy, a później dokonano podziału tych nieruchomości, przychodem nie będzie mogła być cała wartość (cena) sprzedawanych nieruchomości, gdyż byłoby to sprzeczne z przepisem art. 19 ust. 1 lub art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodem nie może być także inna wartość. Wynika to m.in. z faktu, niemożliwości obliczenia ceny sprzedaży działki nabytej w dniu 3.11.2005 r., gdyż przedmiotem sprzedaży nie będzie ta działka, a grunt powstały z jej części. Argumentacje tą wzmacnia także okoliczność sprzedaży nieruchomości w drodze jednej czynności prawnej. W tym miejscu należy podkreślić, iż ustawodawca nie przewidział możliwości ustalania wysokości przychodu w inny sposób niż określony w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Inaczej mówiąc, jeśli nie jest możliwe obliczenie wartości świadczenia według metod określonych przepisami tej ustawy, co udowodniono powyżej, nie można przypisać przychodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym zastosowanie znajdzie tutaj reguła przewidziana w cytowanym powyżej art. 10 ust. 1 pkt 8, a dotycząca sprzedaży działek po upływie 5 lat od ich nabycia. Dlatego też, ze względu na wcześniejsze scalenie gruntów oraz późniejszy ich podział nie jest możliwe określenie Wnioskodawcy przychodu według zasad przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co, następuje.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c)-przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z ww. przepisu wynika, iż przychodem z odpłatnego zbycia są kwoty uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i ograniczonych praw rzeczowych, które zostały dokonane przed upływem pięciu lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, pod warunkiem, że sprzedaż ta nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Analizując przedmiotową sprawę należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy dokonana przez Wnioskodawcę sprzedaż nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskiwane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4-9.

Aby określone czynności związane ze zbyciem składników majątku, uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą one mieć charakter zarobkowy, zorganizowany i ciągły. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania działań podjętych przez Pana do działalności gospodarczej należało ocenić zamiar, okoliczności i cel: nabycia, działań poprzedzających zbycie oraz samego zbycia nieruchomości (działek). W sytuacji, gdy podejmowane przez Pana działania, a w szczególności nabycie działek, nie było dokonywane w celu późniejszej odsprzedaży i uzyskania zysku z tego tytułu oraz gdy przedmiotowe działki nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej wówczas przychód uzyskany z tej sprzedaży nie jest przychodem z działalności gospodarczej, lecz należy go zakwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Sprzedaży, nawet kilkukrotnej, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odprzedaży, nie należy kwalifikować do działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) -c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

W związku z faktem, iż nabycie działki o pow. 5 000 m2 nastąpiło 3.11.2005 r. tj. przed 1 stycznia 2007 r., to do ustalenia skutków podatkowych sprzedaży tej działki (pomimo jej scalenia a następnie nowego podziału) należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Podatek od przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw nabytych do 31 grudnia 2006 r. stosownie do art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Powyższa zasada nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

W myśl powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) cytowanej ustawy zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają również przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

  • w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Należy wskazać, iż wyliczenie zawartych w ww. przepisach wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości ma charakter wyczerpujący, a nie przykładowy.

A zatem z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż podatnicy mają prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r., w każdym przypadku wydatkowania na określone cele w przewidzianym ustawą terminie, przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych.

Jednocześnie należy wskazać, iż w myśl art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) – podatek płatny jest najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi;

  1. od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży – w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,
  2. począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty – w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.

W tym miejscu należy również wskazać, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji nieruchomości, stąd też należy odnieść się do przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zgodnie z art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Podstawową formą nabycia nieruchomości lub jej części jest zawarcie umowy kupna-sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy, w której dotychczasowy właściciel zobowiązuje się do przeniesienia prawa własności do nieruchomości na jej nabywcę. Przy czym umowa zobowiązująca do przeniesienia prawa własności nieruchomości powinna być dla jej ważności zawarta w formie aktu notarialnego (art. 158 Kodeksu cywilnego).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać siedem gruntów powstałych w wyniku scalenia i późniejszego podziału dwóch działek nabytych w dniu 27.12.2000 roku oraz działki nabytej w dniu 3.11.2005 r. Środki uzyskane z tej sprzedaży Wnioskodawca zamierza w większej części przeznaczyć na darowizny dla swojego rodzeństwa oraz rodziców.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca w wyniku postępowania scaleniowego i wyodrębnienia działek nie nabędzie żadnych nowych nieruchomości ponad to, czego jest właścicielem od 2000 r. i od 2005 r.

W przedstawionej sytuacji istotne znaczenie dla opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma fakt nabycia nieruchomości. Wnioskodawca od 27.12.2000 r. oraz od 03.11.2005 r., a więc przez cały czas jest prawnym właścicielem przedmiotowych nieruchomości, pomimo, iż nastąpiło scalenie gruntów i nowy podział nieruchomości w wyniku którego wyodrębniono siedem nowych działek (gruntów). Postępowanie scaleniowe i ponowny podział nie wpłyną na formę prawną władania przez Wnioskodawcę przedmiotowymi nieruchomościami.

Należy zauważyć, iż pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Na powyższe nie ma wpływu podział nieruchomości, w wyniku czego nastąpi zmiana ich powierzchni. W powołanym przepisie mowa jest bowiem o dacie nabycia nieruchomości, a nie dacie jej scalenia czy podziału.

Reasumując mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawne, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany ze sprzedaży w 2010 działki nabytej w dniu 3.11.2005 r. nie będzie stanowił przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej , o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych natomiast będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem. Jednocześnie należy wskazać, iż przeznaczając środki ze sprzedaży działki gruntu (zakupionej 3.11.2005 r.) na darowizny dla najbliższych Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 roku z uwagi, iż artykuł, o którym mowa wyżej nie przewiduje takiego przeznaczenia środków.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy sprzedaż siedmiu gruntów powstałych w wyniku scalenia i późniejszego podziału mieści się w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, przyjęto – oparte na treści wniosku - założenie, iż sprzedaż działek gruntu (scalonych a następnie podzielonych) nie zostanie dokonana w warunkach wskazujących na prowadzenie działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj