Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1126/09/AT
Data
2010.02.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
artykuły spożywcze
darowizna
faktura wewnętrzna
jednostka samorządu terytorialnego
nagrody
opodatkowanie
powiat
przekazanie nieodpłatne
zadania własne
Istota interpretacji
Czy czynności, tj. zużycie towarów (produktów spożywczych) w czasie spotkań, przekazywanie nagród (bez względu na ich wartość) oraz wręczanie darowizn rzeczowych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy Starostwo powinno wystawiać faktury wewnętrzne i odprowadzać podatek VAT od tych czynności?
Wniosek ORD-IN
701 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 29 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania artykułów spożywczych, nagród i darowizn – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 listopada 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania artykułów spożywczych, nagród i darowizn.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiat, w ramach prowadzonej działalności, organizuje lub dofinansowuje różnego rodzaju imprezy, spotkania, konkursy o charakterze kulturalnym, sportowym, promocyjnym, oświatowym, na które kupuje produkty spożywcze. Na takich imprezach często wręczane są nagrody rzeczowe o wartości przekraczającej 10 zł. Są to np.: puchary, książki, kwiaty, a także darowizny rzeczowe, jak sprzęt dla szpitala, wyposażenie dla hospicjum. Powiat nie obniża kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie ww. towarów. W dniu 29 stycznia 2010 r. uzupełniono wniosek wskazując, iż posługując się terminem „przedsiębiorstwo” zawartym we wniosku, Wnioskodawca ma na myśli „czynności wykonywane przez Powiat w ramach zadań określonych w art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (…)”.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przedstawione czynności, tj. zużycie towarów (produktów spożywczych) w czasie spotkań, przekazywanie nagród (bez względu na ich wartość) oraz wręczanie darowizn rzeczowych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy Starostwo powinno wystawiać faktury wewnętrzne i odprowadzać podatek VAT od tych czynności...
Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie i zużycie przez Powiat towarów na cele związane z prowadzonym przez nie przedsiębiorstwem, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają czynności ujęte w treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w tym odpłatne dostawy towarów na terytorium kraju. W pewnych jednak przypadkach, w opinii Wnioskodawcy, nieodpłatne dostawy towarów traktowane są również jak dostawy towarów, czego skutkiem jest opodatkowanie takich dostaw. Powołując się na treść art. 7 ust. 2 ustawy, Wnioskodawca twierdzi, że dzieje się to wówczas, gdy spełnione są łącznie warunki określone w tym przepisie. Według Wnioskodawcy, nie jest jednak spełniony jeden z warunków, od których uzależnione jest uznanie danej czynności za dostawę towarów, a mianowicie Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie wyżej wymienionych towarów. W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że ich przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc Powiat nie musi dokumentować tych czynności fakturami wewnętrznymi (z naliczonym podatkiem należnym z tytułu podlegających opodatkowaniu nieodpłatnych dostaw tych towarów).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|