Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-142/09-3/TK
z 4 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-142/09-3/TK
Data
2009.12.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
akcyza
oświadczenia
stawki podatku
wyroby energetyczne
zużycie


Istota interpretacji
1. Czy produkty o symbolach CN 3403 19 99 i CN 3403 99 90 są wyrobami energetycznymi są objęte zerową stawką akcyzy?
2. Czy prowadząc działalność gospodarczą w zakresie ww. produktów spółka musi składać deklaracje podatkowe i odprowadzać podatek akcyzowy?



Wniosek ORD-IN 454 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami o symbolu CN 3403 19 99 i CN 3403 99 90 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami o symbolu CN 3403 19 99 i CN 3403 99 90.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa wewnąłrzwspólnotowo, a następnie odsprzedaje podmiotom zużywającym lub podmiotom pośredniczącym w sprzedaży do podmiotów zużywających produkty oznaczone symbolami CN 3403 19 99 i CN 3403 99 90, które są przeznaczone do celów innych niż opałowe i napędowe. Prowadząc działalność gospodarczą w zakresie tych produktów Zainteresowany nie składa właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych ani nie oblicza i nie wpłaca akcyzy na rachunek właściwej izby celnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy produkty o symbolach CN 3403 19 99 i CN 3403 99 90 są wyrobami energetycznymi i są objęte zerową stawką akcyzy...
  2. Czy prowadząc działalność gospodarczą w zakresie ww. produktów Spółka musi składać deklaracje podatkowe i odprowadzać podatek akcyzowy...


Zdaniem Wnioskodawcy, produkty oznaczone symbolami CN 3403 19 99 oraz CN 3403 99 90 należą do jednej pozycji CN 3403 i zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, zaliczają się do produktów energetycznych. Ze względu na fakt, iż wyroby z pozycji CN 3403 nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, to zgodnie z art. 89 ust. 2 jako produkty przeznaczone do celów innych niż opałowe i napędowe objęte są zerową stawką akcyzy.

Ze względu na fakt, iż ww. produkty objęte są zerową stawką akcyzy na podstawie art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy, Spółka nie jest zobowiązana do wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, tj. do składania deklaracji oraz wpłacania akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei, na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE l 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

W poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 jako preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycja CN 3403. Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Z powyższego wynika, iż na gruncie przepisów krajowych ww. preparaty smarowe zasadnie i prawidłowo należy uznać za wyroby energetyczne.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabywa wewnąłrzwspólnotowo, a następnie odsprzedaje podmiotom zużywającym lub podmiotom pośredniczącym w sprzedaży do podmiotów zużywającym produkty oznaczone symbolami CN 3403 19 99 i CN 3403 99 90, które są przeznaczone do celów innych niż opałowe i napędowe. Prowadząc działalność gospodarczą w zakresie tych produktów Spółka nie składa właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych ani nie oblicza i nie wpłaca akcyzy na rachunek właściwej izby celnej.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z powyższego wynika, iż wyroby energetyczne przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

Skoro przedmiotowe wyroby zużywane będą do innych niż powyższe celów, to ich nabycie wewnątrzwspólnotowe opodatkowane będzie stawką 0 zł. Stawki tej Spółka nie będzie jednak mogła zastosować w przypadku przeznaczenia preparatów smarowych klasyfikowanych do kodów CN 3403 19 99 i CN 3403 99 90 do celów opałowych, jako dodatków lub domieszek do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatków lub domieszek do paliw silnikowych.

Przedmiotowy wyrób nie wymaga przy tym oznakowania. Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 1 ustawy, obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

  1. oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;
  2. oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe;
  3. oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.


Wśród ww. wyrobów brak jest produktów o kodach CN 3403 19 99 i CN 3403 99 90, a więc Wnioskodawca nie będzie zobowiązana do oznakowania nabywanych wyrobów.

Ponadto zauważyć należy, iż w świetle uregulowań § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. u. Nr 32, poz. 219), zwalnia się do dnia 31 grudnia 2010 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby akcyzowe inne niż określone w art. 118 ustawy, wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 6 tego załącznika wskazano wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 jako preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty, w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających jako składnik zasadniczy 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Odpowiadając na drugie pytanie należy odwołać się do uregulowania art. 21 ust. 1 i ust. 3 pkt 3 ustawy.

Zgodnie z powyższymi przepisami, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3.

Jak wynika z powyższego, Wnioskodawca nabywając wewnątrzwspólnotowo opodatkowane zerową stawką akcyzy wyroby energetyczne o kodach CN 3403 19 99 i CN 3403 99 90 i odsprzedając je podmiotom zużywającym lub podmiotom pośredniczącym w sprzedaży do podmiotów zużywający nie będzie zobowiązany do składania deklaracji podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj