Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1192/09-6/AP
z 24 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1192/09-6/AP
Data
2010.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów


Słowa kluczowe
czesne
przedszkole
usługi edukacyjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy całość przychodów uzyskanych z wpłat rodziców obejmujących czesne i koszty wyżywienia dziecka będą objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 413 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03.11.2009 r. (data wpływu 17.11.2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 25.01.2010 r. pismem z dnia 28.01.2010 r. (data wpływu 05.02.2010 r.) oraz na wezwanie z dnia 08.02.2010 r. pismem z dnia 15.02.2010 r. (data wpływu 22.02.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności przedszkola - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.11.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania działalności przedszkola.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu znak IPPP1/443-1192/09-2/AP z dnia 25.01.2010 r. pismem z dnia 28.01.2010 r. (data wpływu 05.02.2010 r.).

Wniosek został uzupełniony również na wezwanie znak IPPP1/443-1192/09-4/AP z dnia 08.02.2010 r. pismem z dnia 15.02.2010 r. (data wpływu 22.02.2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od września 2009 r. Wnioskodawca prowadzi niepubliczne przedszkole. Działalność statutowa przedszkola obejmuje między innymi:

  • opiekę i zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom,
  • zajęcia edukacyjne,
  • pomoc pedagogiczno – psychologiczną,
  • zapewnienie wyżywienia w czasie pobytu dzieci w przedszkolu.

Rodzice opłacają za każdy miesiąc czesne oraz pokrywają koszty wyżywienia dziecka w przedszkolu. Wyżywienie obejmuje trzy posiłki: śniadanie, obiad i podwieczorek. Śniadania i podwieczorki personel przygotowuje we własnym zakresie, obiady natomiast kupowane są w stołówce szkolnej i przywożone do przedszkola. Personel porcjuje obiad i podaje dzieciom.

W nadesłanym na wezwanie tut. Organu uzupełnieniu wniosku, Strona sprecyzowała, iż działalność przedszkoli (w tym zgodnie ze statutem: działalność edukacyjna, sprawowanie opieki, zapewnienie posiłków) określona jest symbolem 80.10.11. Jednocześnie Wnioskodawca nadmienił, że obiady zakupione przez przedszkole w stołówce szkolnej wydawane są w przedszkolu wyłącznie wychowankom. Strona nie prowadzi sprzedaży posiłków osobom innym niż podopieczni przedszkola, która to działalność mogłaby być klasyfikowana pod symbolem 56.29.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy całość przychodów uzyskanych z wpłat rodziców obejmujących czesne i koszty wyżywienia dziecka będą objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy działalność przedszkola objęta jest w całości zwolnieniem z podatku od towarów i usług. Wskazuje na to art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze.

Pozycja 7 załącznika nr 4 do ustawy wymienia usługi edukacji ex 80, w tym usługi przedszkoli. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w Dyrektywie 2006/112/WE, w której w art. 132 ust. 1 lit. i) i j) postanowiono, że państwa członkowskie zwalniają z podatku kształcenie dzieci i młodzieży łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, co w tym przypadku niewątpliwie ma miejsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności zdefiniowany został w art. 7 oraz w art. 8 tej ustawy. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 pkt 1 tej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Artykuł 8 ust. 3 ww. ustawy stanowi ponadto, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Prawidłowa, pod względem klasyfikacji statystycznych, identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy.

W związku z powyższym, konstrukcja większości przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, wprowadzając preferencyjną stawkę podatku albo zwolnienie od podatku, przesądza, że – co do zasady – zastosowanie ich uzależnione jest od zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do określonego grupowania statystycznego, o powołanym w ustawie albo akcie wykonawczym wydanym na podstawie jej upoważnienia, symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.10.2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264, ze zm.).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Zatem, tut. Organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych oraz weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu bądź usługi do właściwego grupowania.

Co do zasady, stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 – „Usługi w zakresie edukacji”. Użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę wynika, iż od września 2009 r. prowadzi On niepubliczne przedszkole. Działalność statutowa przedszkola obejmuje m.in.: opiekę i zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, zajęcia edukacyjne, pomoc pedagogiczno – psychologiczną, zapewnienie wyżywienia w czasie pobytu dzieci w przedszkolu. Ponadto, Strona klasyfikuje prowadzoną działalność w grupowaniu PKWiU 80.10.11 – „Usługi związane z prowadzeniem przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, w tym specjalnych”. Jednocześnie Wnioskodawca nadmienił, że obiady zakupione przez przedszkole w stołówce szkolnej wydawane są w przedszkolu wyłącznie wychowankom. Strona nie prowadzi sprzedaży posiłków osobom innym niż podopieczni przedszkola.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż działalność statutowa przedszkola (obejmująca m.in.: opiekę i zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, zajęcia edukacyjne, pomoc pedagogiczno – psychologiczną, zapewnienie wyżywienia w czasie pobytu dzieci w przedszkolu), o ile rzeczywiście jest – jak wskazał Wnioskodawca - sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 80.10.11 jako „Usługi w zakresie edukacji”, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Podkreślić należy, iż analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie – Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj