Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1177/09-3/TW
z 25 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1177/09-3/TW
Data
2009.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku
podatnik
urząd gminy


Istota interpretacji
Czy Starostwo Powiatowe może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu inwestycyjnego pn. „Wzmocnienie potencjału sieci usług medycznych (...).” od podatku należnego?



Wniosek ORD-IN 546 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „Wzmocnienie potencjału sieci usług medycznych (...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X planuje pozyskać środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. „Wzmocnienie potencjału sieci usług medycznych (...)”.

Beneficjentem planowanej inwestycji jest Powiat .

Inwestycja pn. „Wzmocnienie potencjału sieci usług medycznych (...)” będzie przeprowadzona w obiekcie stanowiącym własność X, będącym w użytkowaniu A, natomiast sprzęt i aparatura medyczna zostaną przekazane na podstawie umowy w nieodpłatne użytkowanie dla A.

W ramach realizacji ww. projektu planuje się zarówno roboty budowlane jak i dostawy sprzętu i aparatury medycznej. Roboty budowlane będą dotyczyły dostosowania obecnego pustostanu w głównym budynku a i oddziału intensywnej terapii na potrzeby wyłącznie OIT-u.

W zakresie dostaw zakupiony będzie sprzęt i aparatura medyczna na blok operacyjny, oddział intensywnej terapii, oddział wewnętrzny z pododdziałem kardiologicznym, pracowni endoskopii, pracowni diagnostyki obrazowej (aparat rtg i tomograf komputerowy) oraz sterylizatorni. w zakresie rzeczowym projektu znajduje się również wykonanie termomodernizacji głównego budynku A.

Dofinansowanie ww. projektu będzie obejmowało jedynie koszty kwalifikowane, między innymi część kwoty podatku VAT, ale tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości dokonania odliczenia naliczonego podatku VAT od należnego.

X jest zarejestrowanym i czynnym płatnikiem podatku VAT, istnieje więc złudne przekonanie, że dokona odliczenia naliczonego podatku VAT od należnego od ww. inwestycji.

Tymczasem obowiązek podatkowy w podatku VAT – jak wyjaśnia Zainteresowany – objęło x z uwagi na świadczenie usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawę gruntów oraz oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Nie ma więc takiej możliwości w przypadku realizacji projektu pn. „Z”.

Ponadto ze złożonego uzupełnienia wynika, iż Zainteresowany potwierdził prawidłowość zapisu nazwy Wnioskodawcy wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wnioskodawcą jest bowiem „X”, jako podmiot będący podatnikiem i płatnikiem podatku VAT, natomiast y jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną i będąca organem założycielskim a jest Beneficjentem planowanej inwestycji (art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym – Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.).

Zakup sprzętu i aparatury medycznej w ramach planowanej inwestycji dokonany będzie w zakresie zadania publicznego, jakim jest promocja i ochrona zdrowia, wykonywanego przez y na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym.

Wszystkie inwestycje w ramach planowanego zadania realizowane będą w jednym budynku - w budynku A.

Decyzją (…) stwierdzono, że z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie Skarbu Państwa będące we władaniu a staje się z mocy prawa mieniem Y. w chwili obecnej powyższa nieruchomość pozostaje w nieodpłatnym użytkowaniu a ustanowionym na mocy aktu notarialnego Rep. a nr 528/2001 z dnia 21 lutego 2001 r. Termomodernizacja budynku szpitala w ramach planowanej inwestycji realizowana będzie w zakresie zadań publicznych, jakimi są gospodarka nieruchomościami oraz utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wykonywanych przez Powiat Łowicki na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 o samorządzie powiatowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy x może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu inwestycyjnego pn. „Wzmocnienie potencjału sieci usług medycznych (...)” od podatku należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, x jest jednostką samorządu terytorialnego nie wykonującą działalności gospodarczej. Jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

Zainteresowany uważa, iż Starostwu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Możliwe jest tylko odzyskanie podatku od zrealizowanych inwestycji związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami np. remonty wynajmowanych lokali.

Nierealne jest – jak wyjaśnia Wnioskodawca – odzyskanie podatku VAT od projektu polegającego na wzmocnieniu potencjału sieci usług medycznych północno-wschodniej części województwa łódzkiego poprzez przebudowę budynku a oraz doposażenie go w sprzęt i aparaturę medyczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu towarów – suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  5. kwota podatku należnego z tytułu importu towarów – w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W oparciu o art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat ma osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym)

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przypisana powiatowi – jako jednostce samorządu terytorialnego – samodzielność działania ma znaczenie z uwagi na cytowaną wyżej definicję podatnika podatku od towarów i usług. Wynika z niej bowiem, iż tylko pomiot samodzielnie prowadzący działalność gospodarczą może być z tytułu tej działalności uznany za podatnika.

Art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, iż organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu.

Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ww. ustawy).

Organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny uchwalony przez radę powiatu na wniosek zarządu powiatu (art. 35 ust. 1 cyt. ustawy).

Z powyższego wynika, że zadania powiatu wykonuje m.in. zarząd przy pomocy Starostwa Powiatowego działając w imieniu Powiatu, realizuje jego zadania własne. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma wyłącznie Powiat. Starostwo realizując zadania Powiatu może działać wyłącznie z zachowaniem swego statusu, jako powiatowa administracja zespolona (art. 33b ww. ustawy).

Starostwo powiatowe nie jest natomiast jednostką organizacyjną, w rozumieniu art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Należy również zwrócić uwagę na treść zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. u. Nr 142, poz. 1020 ze zm.), z których wynika, iż starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich powiatów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem, Starostwo powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Powiat, nie zaś Starostwo powiatowe.

Ponadto, z treści art. 13 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. l 2006.347.1 ze zm.), wynika, iż powiat – w polskim systemie prawa określany jako jednostka samorządu terytorialnego – należy do kategorii podmiotów w nim wymienionych. Przewidziane w tym przepisie wyłączenie organów władzy oraz innych podmiotów publicznych z kręgu podatników ma charakter ograniczony i dotyczy tylko tych czynności, jakie podejmowane są przez nie w takim właśnie charakterze.

Na tle analogicznie brzmiącego art. 4 ust. 5 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku – 77/388/EWG (Dz. Urz. UE l 1977.145.1 ze zm.), Europejski Trybunał Sprawiedliwości wyraził pogląd, że pierwszy akapit artykułu 4 (5) VI Dyrektywy należy interpretować tak, iż działalność prowadzona przez organy władzy publicznej w rozumieniu tego przepisu to działalność, jaką prowadzą organy podlegające prawu publicznemu na mocy szczególnego reżimu prawnego, mającego do nich zastosowanie, natomiast nie obejmuje ona działalności prowadzonej przez nie w takich samych warunkach prawnych, jak mające zastosowanie do podmiotów prywatnych. Do każdego z Państw Członkowskich należy dobór właściwej techniki ustawodawczej do transponowania do prawa krajowego określonej w tym przepisie zasady traktowania jako niepodatnika.

Reasumując wskazać należy, że podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Natomiast Starostwo Powiatowe, realizując zadania spoczywające na samorządowej osobie prawnej, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako aparat pomocniczy, działający w imieniu i na rzecz ww. osoby prawnej.

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca (X) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności będących przedmiotem zapytania, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu usług i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zatem stanowisko Zainteresowanego w tym zakresie jest prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż przez niego wskazane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj