Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1065/09/HS
z 29 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-1065/09/HS
Data
2010.01.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
gry
internet
opodatkowanie
wygrana
zwolnienie


Istota interpretacji
Skutki podatkowe wygranej w internetowej grze zręcznościowej prowadzonej na serwerze położonym w państwie członkowskim Unii Europejskiej



Wniosek ORD-IN 1018 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009r. (data wpływu do tut. Biura 03 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wygranej w internetowej grze zręcznościowej prowadzonej na serwerze położonym w państwie członkowskim Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 listopada 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wygranej w internetowej grze zręcznościowej prowadzonej na serwerze położonym w państwie członkowskim Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w bieżącym roku podatkowym uzyskał wygraną w internetowej grze zręcznościowej „...”. Gra jest organizowana przez podmiot mający siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Serwer, za pośrednictwem którego gracze uczestniczą w grze jest położony poza granicami kraju, lecz również na terenie Unii Europejskiej.

Gra jest typową grą zręcznościową nie mającą żadnych znamion gry losowej i jest prowadzona on-line, gracz nie ponosi żadnych kosztów udziału w grze. Z racji zwycięstwa w jednej z edycji wnioskodawca otrzymał wygrana przekazaną mu bezpośrednio na rachunek bankowy, a organizator nie potrącił jakiegokolwiek podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przychód uzyskany przez osobę fizyczną, będący wygraną w internetowej grze zręcznościowej prowadzonej na serwerze położonym poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lecz w państwie członkowskim Unii Europejskiej i wypłacony w całości (bez potrącania jakiegokolwiek podatku) przez podmiot z siedzibą na obszarze Unii Europejskiej organizujący tę grę bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika jest opodatkowany zryczałtowanym podatkiem w wysokości 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy...
  2. Czy rozliczenie ww. podatku następuje zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy...

Zdaniem wnioskodawcy, gra internetowa, w której uzyskano wygraną jest grą zręcznościową prowadzoną on-line i nie zawiera w sobie żadnych elementów losowych, konieczność obstawiania, wpłaty wpisowego itp.

Wygrana nie podlega więc zwolnieniu z opodatkowania na zasadach określonych w art. 21 ust. 6, 6a lub 68 ustawy.

W istniejącym od 01 stycznia 2009r. stanie prawnym należy uznać, że wygrana tego typu podlega bezpośrednio opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10% przychodu.

Ponieważ podmiot organizujący grę wypłacił całość wygranej bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika, należy przyjąć, że rozliczenie i zapłata podatku nastąpi w rozliczeniu rocznym, o którym mowa w art. 45 ust. 3b ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Z uwagi na to, iż w przedmiotowym wniosku wnioskodawca, mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie wskazał nazwy państwa, z którego osiągnął dochody, zatem w tym miejscu należy odwołać się do Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Brak możliwości odwołania się do konkretnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania powoduje, iż rozdział V Modelowej Konwencji OECD może posłużyć, jako informacja o istniejących metodach dotyczących unikania podwójnego opodatkowania, w sytuacji uzyskania przychodu z wygranej.

Zasadne jest więc posiłkowanie się art. 21 Inne dochody, który wskazuje, w którym państwie osiągnięte inne dochody podlegają opodatkowaniu, co winno znaleźć odzwierciedlenie w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a konkretnym państwem.

Cyt. art. 21 Konwencji stanowi, iż dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie.

Biorąc pod uwagę powyższy zapis Konwencji należy stwierdzić, iż wygrana będzie opodatkowana w państwie zamieszkania wnioskodawcy, tj. w Polsce.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, o tym czy uzyskany przez wnioskodawcę przychód podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych decydować będą postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a państwem, w którym wnioskodawca osiągnął inne dochody.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opierając się na twierdzeniu wnioskodawcy, gra internetowa, w której uzyskał wygraną jest grą zręcznościową prowadzoną on-line i nie zawiera w sobie żadnych elementów losowych, konieczności obstawiania, wpłaty wpisowego itp. Zatem wygrana nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na zasadach określonych w art. 21 ust. 6, 6a lub 68 ustawy.

Zauważyć należy, iż z dniem 1 stycznia 2009r. dokonując zmiany treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca rozszerzył zakres opodatkowania 10% podatkiem przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową na przychody uzyskiwane również w innych niż Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a w konsekwencji zrównał zasady opodatkowania tych przychodów w stosunku do polskich rezydentów oraz rezydentów państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Przychód uzyskany przez wnioskodawcę, będący wygraną w internetowej grze zręcznościowej prowadzonej na serwerze położonym poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lecz w państwie członkowskim Unii Europejskiej i wypłacony w całości (bez potrącania jakiegokolwiek podatku) przez podmiot z siedzibą na obszarze Unii Europejskiej organizujący tę grę stanowi przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy 10% podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009r., od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust.1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 30 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Natomiast art. 30 ust. 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przepisy ust. 1 przepisy ust. 1 pkt 2, 4-5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8. Na podstawie art. 45 ust. 3b w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wskazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

Wnioskodawca winien więc wykazać ten podatek w poz. 195 zeznania PIT-36 i wpłacić go w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj