Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-894/09/BWo
Data
2010.02.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca wystawiając fakturę za wykonane prace przy przygotowaniu linii produkcyjnej może zastosować zerową stawkę podatku VAT i traktować ją jako bezpośrednio związaną z eksportem?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2009r. (data wpływu 20 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2010r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług dla prac wykonanych przy przygotowaniu linii produkcyjnej - jest nieprawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 20 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług dla prac wykonanych przy przygotowaniu linii produkcyjnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zawarł z amerykańską firmą kontrakt handlowy na dostawę metalowych elementów kutych i obrabianych. Przedmiotem kontraktu jest dostawa 720 tys. szt. detali rocznie przez 5 kolejnych lat, począwszy od kwietnia 2010 r. Strona polska włożyła wiele wysiłku i prób technologicznych w pozyskanie tego zamówienia. Głównym warunkiem do spełnienia aby produkcja ruszyła seryjnie jest przygotowanie linii produkcyjnej.
Czynność ta wymaga dużych nakładów finansowych związanych z przestawieniem maszyn, napisaniem programów dla automatów, wykonaniem odpowiedniego oprzyrządowania. Praktyka wskazuje dwojaki sposób rozliczania tego kosztu: - koszt przygotowania linii produkcyjnej jest rozliczany w ciężar wyprodukowanego detalu i strona kupująca produkt płaci za ten koszt w trakcie realizacji kontraktu poprzez zapłatę ceny za jednostkowy detal (koszt amortyzacji rozliczany na sztukę) i w takim przypadku byłaby zastosowana stawka "0" VAT,
- koszt przygotowania linii produkcyjnej jest wyliczany i przed uruchomieniem produkcji seryjnej zostaje na podstawie faktury zapłacony przez zamawiającą stronę kontraktu.
W przypadku przedmiotowego kontraktu, strony ustaliły, że praktyczniejsze i korzystniejsze dla strony polskiej będzie rozliczanie nakładów poniesionych na przygotowanie produkcji za pomocą klucza nr 2. Pozwala on w sposób przejrzysty wyodrębnić koszty niezwiązane z bezpośrednią seryjną produkcją. Gwarantuje on stronie polskiej szybsze odzyskanie poniesionych nakładów finansowych i nie uzależnia Dostawcy od końcowego efektu w zakresie sprzedaży już detali do Odbiorcy. Przygotowanie linii produkcyjnej i wykonanie narzędzi stanowi integralną cześć kontraktu handlowego dotyczącego sprzedaży detali na eksport. Wnioskodawca ma zamiar obciążyć kontrahenta fakturą VAT z 0% stawką podatkową.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Jako eksporter będzie posiadał dokumentację czynności związanych z wysyłką towarów, tj. detali wyprodukowanych na wcześniej przygotowanej i oprzyrządowanej linii poza granicę RP, taką jak : - celny dokument wywozowy SAD,
- faktura eksportowa,
- specyfikacja eksportowa,
- potwierdzenie przez Urząd Celny karty 3 dokumentu SAD (stanowiącej potwierdzenie wyprowadzenia towarów poza granicę UE),
- potwierdzenie otrzymania od odbiorcy przyjęcia towaru.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż kontrahent ze Stanów Zjednoczonych nie posiada poza siedzibą w USA innego stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Unii Europejskiej. Ponadto Wnioskodawca oczekuje odpowiedzi w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca wystawiając fakturę za wykonane prace przy przygotowaniu linii produkcyjnej może zastosować zerową stawkę podatku VAT i traktować ją jako bezpośrednio związaną z eksportem...
Zdaniem Wnioskodawcy, obciążając kontrahenta kosztami przygotowania linii produkcyjnej stosuje się do praktyki zastosowania jednolitego podatku VAT na całość zamówionego kontraktu. W myśl art. 83 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów. Z powyższego przepisu wynika, iż stawka podatku 0% znajduje zastosowanie gdy: usługi związane są bezpośrednio z eksportem towarów, dotyczą towarów eksportowanych. Powyższy przepis zawiera katalog usług, dla których zastosowano preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług 0%. Przepis ten obejmuje usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów, które dotyczą towarów eksportowanych i polegają na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu. Należy uznać, że wyliczenie powyższe ma charakter przykładowy, zaś ze stawki 0% korzystać mogą także inne czynności, niewymienione w przepisie, lecz nakierowane bezpośrednio na eksportowany towar.
Odnośnie uznania czy posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty są wystarczające do zastosowania stawki 0%, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 5 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez: - dostawcę lub na jego rzecz, lub
- nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.
Stawkę podatku w wysokości 0% można zastosować w przypadku świadczenia tego typu prac związanych bezpośrednio z eksportem, jeśli podatnik posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające, iż prace te dotyczą towarów eksportowanych. Zdaniem Wnioskodawcy spełnia on wszystkie warunki potrzebne aby uznać, że wystawienie faktury za prace związane z przygotowaniem linii produkcyjnej w tym jej oprzyrządowaniem jest fakturą eksportową z 0% podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- eksport towarów,
- import towarów,
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawarł z amerykańską firmą kontrakt handlowy na dostawę metalowych elementów kutych i obrabianych (dostawy nastąpią począwszy od kwietnia 2010r.). Warunkiem uzyskania powyższego kontraktu było odpowiednie przygotowanie linii produkcyjnej. Czynność ta wymaga dużych nakładów finansowych związanych z przestawieniem maszyn, napisaniem programów dla automatów, wykonaniem odpowiedniego oprzyrządowania. W celu szybszego odzyskania poniesionych nakładów finansowych strony ustaliły, że koszt przygotowania linii produkcyjnej jest wyliczany i przed uruchomieniem produkcji seryjnej, zostaje zafakturowany przez Wnioskodawcę i zapłacony przez Zleceniodawcę. Zdaniem Wnioskodawcy, świadczona przez niego usługa jest usługą, którą należy zaliczyć do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów. W odniesieniu do powyższego należy wyjaśnić pojęcie usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów, dla których ustawodawca przewidział stawkę podatku w wysokości 0%.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT stawkę 0% stosuje się do usług związanymi bezpośrednio z eksportem towarów: - dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,
- świadczonymi na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.
Stawką 0% zostały objęte te czynności, które są bezpośrednio związane z samymi towarami będącymi przedmiotem eksportu. Świadczenie usługi, poprzedzającej produkcję wyrobów na eksport tj. której przedmiotem jest towar, który będzie przeznaczony na eksport w bliżej nieokreślonej przyszłości, nie uprawnia do zastosowania stawki 0%. Dana czynność musi bowiem bezpośrednio prowadzić do urzeczywistnienia transakcji eksportowej. Przepis punktu 21 lit. a art. 83 ust. 1 cyt. ustawy obejmuje bowiem stawką 0% usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów, które dotyczą towarów eksportowanych i polegają na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu.
Mając powyższe na uwadze należy podkreślić, iż niesłuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, że ustawodawca sformułował otwarty katalog usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów, bowiem ustawodawca w art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy stricte wymienił usługi związane z eksportem towarów, których świadczenie objęte jest stawką podatku 0%. W przepisie tym ustawodawca wymieniając usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów nie użył sformułowania „oraz innych usług o podobnym charakterze” jak miało to miejsce w stanie prawnym obowiązującym na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Z powyższego należy zatem przyjąć, że Wnioskodawca świadczy dla kontrahenta spoza Wspólnoty (Stany Zjednoczone) usługę związaną z przygotowaniem linii produkcyjnej wraz z oprzyrządowaniem na dostawę metalowych elementów kutych i obrabianych, która nie jest związana bezpośrednio z towarem, który będzie eksportowany począwszy od kwietnia 2010r.
W związku z powyższym, należy ustalić dla ww. usługi miejsce świadczenia, na podstawie którego będzie można ustalić, czy świadczenie ww. usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).
Stosownie zaś do art. 28a ww. ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału: - ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
- podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o VAT. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Z powyższego przepisu wynika zatem, iż w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, czyli opodatkowanie usługi zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna konsumpcja usługi. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługę związaną z przygotowaniem linii produkcyjnej wraz z oprzyrządowaniem w związku z przyszłą dostawą metalowych elementów kutych i obrabianych na rzecz podatnika, który posiada siedzibę w Stanach Zjednoczonych. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika aby usługa była świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba. Usługa ta nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju lecz w miejscu, gdzie kontrahent posiada swoją siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż świadczy on usługę bezpośrednio związaną z eksportem towarów opodatkowaną stawką podatku 0% należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|