Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1025/09/ICz
z 9 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1025/09/ICz
Data
2010.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
faktura
podatek naliczony
postępowanie upadłościowe
prawo do odliczenia
syndycy


Istota interpretacji
Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w otrzymanej od Syndyka fakturze VAT dokumentującej czynności wykonywane przez Syndyka na rzecz Spółki w trakcie postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. organu 10 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2010r. (data wpływu 1 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w otrzymanej od Syndyka fakturze VAT dokumentującej czynności wykonywane przez Syndyka na rzecz Spółki w trakcie postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2010r. (data wpływu 1 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w otrzymanej od Syndyka fakturze VAT dokumentującej czynności wykonywane przez Syndyka na rzecz Spółki w trakcie postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Postanowieniem z dnia 28 października 2005r. Sąd Rejonowy Wydział ogłosił upadłość Wnioskodawcy, obejmującą likwidację jego majątku oraz wyznaczył Syndyka. W trakcie postępowania upadłościowego Syndyk, po wydaniu przez Sąd, w trybie art. 166 i 167 ustawy z dnia 28 lutego 2003r. - Prawo upadłościowe i naprawcze, postanowienia w przedmiocie przyznania zaliczki na wynagrodzenie, wystawiał wobec Spółki faktury VAT na łączną kwotę 211.000 zł.

Syndyk jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług (podatnik VAT czynny). Postanowieniem z dnia 14 grudnia 2007r. Sąd Rejonowy zmienił postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika - S.A. w upadłości na postanowienie o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu i przywrócił zarząd własny upadłego.

Postanowieniem z dnia 1 października 2008r., Sąd Rejonowy, zgodnie z art. 165 Prawa upadłościowego i naprawczego, ostatecznie ustalił wysokość wynagrodzenia Syndyka na kwotę 600.000,00 zł i zaliczył na poczet tego wynagrodzenia kwotę 211.000,00 zł stanowiącą dotychczas, zaliczkowo wypłacone wynagrodzenie.

Dnia 3 października 2008r. w oparciu o przedmiotowe postanowienie Syndyk wystawił Spółce fakturę VAT z tytułu wynagrodzenia Syndyka na kwotę 389.000,00 zł (w tym 70.147,00 zł VAT-u).

Spółka wskazała, iż prowadzi sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług i ze sprzedażą tą związane były usługi świadczone przez Syndyka na rzecz Spółki w trakcie postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego.

W piśmie uzupełniającym z dnia 23 lutego 2010r.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż w trakcie postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego, a także w trakcie postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu (które nadal trwa) Spółka prowadziła i nadal prowadzi niżej wymienioną opodatkowaną działalność gospodarczą:

  1. roboty budowlano-montażowe,
  2. najem i dzierżawa maszyn i środków transportowych,
  3. najem i dzierżawa nieruchomości wraz z mediami,
  4. sprzedaż materiałów i towarów.


Działalność gospodarcza Spółki zwolniona z podatku od towarów i usług występowała w zakresie:

  • sprzedaży rzeczy używanych zaliczanych do środków trwałych i z tym związanych gruntów i praw wieczystych użytkowania gruntów,
  • usług pośrednictwa finansowego (odsetki od pożyczki, refakturowanie gwarancji bankowych, ubezpieczeń robót budowalno-montażowych),
  • usług ochrony zabytków (refakturowanie usług nadzoru archeologicznego).

Udział roczny obrotu opodatkowanego z wyłączeniem (bez wyłączeń) sprzedaży środków trwałych, gruntów i praw wieczystych użytkowania gruntów w stosunku do obrotu całkowitego w n/w latach przedstawia się następująco:

  • Rok 2005 – 99,85% bez wyłączeń 99,45 %
  • Rok 2006 – 99,97% bez wyłączeń 99,22%
  • Rok 2007 – 100,00% bez wyłączeń 100,00%
  • Rok 2008 – 99,87% bez wyłączeń 99,30%
  • Rok 2009 – 99,34% bez wyłączeń 99,34%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w otrzymanej od Syndyka fakturze VAT dokumentującej czynności wykonywane przez Syndyka na rzecz Spółki w trakcie postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego i czy przeszkody ku temu nie będzie stanowił fakt, iż na dzień wydania przez Sąd postanowienia określającego wynagrodzenie Syndyka, a tym samym także na dzień wystawienia faktury przez Syndyka z tytułu przyznanego ostatecznie wynagrodzenia prowadzone było już postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany we wszystkich otrzymanych od Syndyka fakturach dokumentujących czynności wykonane przez niego na rzecz Spółki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług).

Ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy nie wpływa na jego status podatkowy. W szczególności na skutek ogłoszenia upadłości przedsiębiorca nie przestaje być podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 lipca 2002r., który jest nadal aktualny (sygn. akt III SA 84/01), w przypadku ogłoszenia upadłości podatnikiem podatku od towarów i usług pozostaje jednakże nadal upadły, a nie syndyk zarządzający majątkiem. Na skutek upadłości upadły nie traci bowiem ani osobowości prawnej, ani prawa własności majątku. Orzecznictwo to przyjmuje też, że syndyk tylko reprezentuje upadłego (tak wyrok NSA z dnia 2 stycznia 1995r., SA/Kr 198/95), działając w jego imieniu i na rachunek upadłego (tak m.in. wyrok NSA z dnia 6 lipca 1995r., SA/Bk 214/94).

Syndyk, jako zarejestrowany podatnik VAT czynny wykonujący czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jest podmiotem uprawnionym do wystawiania faktur VAT - na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży (...), przy czym przez sprzedaż rozumie się m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 2 pkt 22 ustawy). Powyższe potwierdza stanowisko zajęte przez Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 30 grudnia 2004r. (Nr PP10-812-1022/04/MR/3545).

Czynności wykonywane przez Syndyka w postępowaniu upadłościowym wypełniają dyspozycję art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów, a zatem podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Należy więc stwierdzić, iż w stanie faktycznym opisanym we wniosku podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane w otrzymanych od Syndyka fakturach VAT dokumentujących wykonane przez niego na rzecz Spółki usługi - oczywiście z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 86 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe potwierdza m. in. stanowisko zawarte w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Łódzkiego Urzędu Skarbowego z dnia 31 stycznia 2006r. (ŁUS-III-2-443/282/05/MJS).

Żadnej przeszkody w tym zakresie nie powinien stanowić fakt, iż faktura obejmująca wynagrodzenie Syndyka została wystawiona w okresie, w którym trwało już postępowanie układowe z możliwością zawarcia układu, gdyż obejmuje ona wynagrodzenie za okres upadłości obejmującej likwidację majątku, a termin jej wystawienia był ściśle związany z datą wydania przez Sąd postanowienia w trybie art. 165 Prawa upadłościowego i naprawczego w przedmiocie ustalenia ostatecznego wynagrodzenia Syndyka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy ponadto zauważyć, iż w art. 88 ustawy o VAT zostały wskazane sytuacje, w których podatnikowi podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Ponadto należy zauważyć, iż w sytuacji, gdy podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje zarówno czynności, od których przysługuje odliczenie, jak również czynności, od których takie odliczenie nie przysługuje, przy realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, winien on uwzględniać regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego artykułu, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).

W art. 90 ust. 5 ustawy o VAT wskazano, iż do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie art. 90 ust. 6 ustawy o VAT do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zasady powoływania syndyków i nadzorców sądowych określa ustawa z dnia 28 lutego 2003r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1361 ze zm.).

Syndyk jest wyznaczany przez sąd, który powierza mu pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym, określonych zakresem ustawy. Przy wykonywaniu czynności syndyk ograniczony jest przepisami ustawy i najważniejsze czynności musi konsultować z sędzią komisarzem i radą wierzycieli, jednak w podstawowym i zasadniczym zakresie wykonywania swoich obowiązków jest w pełni samodzielny. Sąd powierzając danej osobie wypełnienie określonych ustawowo zadań nie określa w ścisły sposób warunków wykonywania pracy odnoszących się przykładowo do miejsca i czasu jej wykonania.

W art. 160 ust. 1 ww. ustawy postanowiono, że w sprawach dotyczących masy upadłości syndyk dokonuje czynności na rachunek upadłego, lecz we własnym imieniu. Wszelkie zatem czynności realizowane przez syndyka w stosunku do majątku upadłego mające charakter odpłatnej dostawy lub świadczenia usług są realizowane na rachunek upadłego, lecz w imieniu syndyka. W takim przypadku uznać należy, że w dalszym ciągu czynności te są realizowane w ramach działalności gospodarczej upadłego i na jego rachunek.

Odnośnie zatem wszelkich odpłatnych czynności dostaw towarów oraz świadczenia usług wykonywanych na rachunek upadłego w następstwie decyzji zarządczych syndyka, podatnikiem VAT – świetle art. 15 ust. 1 ustawy – pozostaje upadły, którego działalność gospodarcza jest prowadzona w szczególnym zakresie i formie. W postępowaniu upadłościowym syndyk w sensie materialnoprawnym działa w interesie wierzycieli, a także upadłego, co oznacza, że podejmuje w tym postępowaniu czynności, z których podmioty te uzyskują jakąś korzyść. A zatem w tym znaczeniu w jakim upadły jest odbiorcą czynności syndyka, w wyniku których odnosi korzyść majątkową – jest benificjentem usługi syndyka, jako organu realizującego zadania nałożone na niego przepisami prawa upadłościowego i naprawczego – realizowanej w oparciu o zlecenie sądu. W wyniku działań syndyka, w zastępstwie upadłego, ten ostatni uzyskuje wymierne korzyści. Zatem należy uznać, iż syndyk masy upadłości działający w postępowaniu upadłościowym na zlecenie sądu świadczy usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Wysokość wynagrodzenia za czynności syndyka i nadzorcy określona jest w art. 162 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze.

Należy zauważyć, iż syndyk nie wstępuje w prawa i obowiązki podatnika. Podatnikiem pozostaje przedsiębiorca, ale w związku z jego upadłością rozliczenia z organami podatkowymi są nadzorowane przez syndyka.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż postanowieniem z dnia 28 października 2005r. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość Wnioskodawcy, obejmującą likwidację jego majątku oraz wyznaczył Syndyka. W trakcie postępowania upadłościowego Syndyk, po wydaniu przez Sąd, w trybie art. 166 i 167 ustawy z dnia 28 lutego 2003r. - Prawo upadłościowe i naprawcze, postanowienia w przedmiocie przyznania zaliczki na wynagrodzenie, wystawiał wobec Spółki faktury VAT na łączną kwotę 211.000 zł.

Syndyk jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług (podatnik VAT czynny). Postanowieniem z dnia 14 grudnia 2007r. Sąd Rejonowy zmienił postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika - S.A. (Wnioskodawca) w upadłości na postanowienie o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu i przywrócił zarząd własny upadłego. Postanowieniem z dnia 1 października 2008r., Sąd Rejonowy, zgodnie z art. 165 Prawa upadłościowego i naprawczego, ostatecznie ustalił wysokość wynagrodzenia Syndyka na kwotę 600.000,00 zł i zaliczył na poczet tego wynagrodzenia kwotę 211.000,00 zł stanowiącą dotychczas, zaliczkowo wypłacone wynagrodzenie. Dnia 3 października 2008r., w oparciu o przedmiotowe postanowienie Syndyk wystawił Spółce fakturę VAT z tytułu wynagrodzenia Syndyka na kwotę 389.000,00 zł (w tym 70.147,00 zł VAT-u).

Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług i ze sprzedażą tą związane były usługi świadczone przez Syndyka na rzecz Spółki w trakcie postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku upadłego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika też, iż w trakcie postępowania upadłościowego Wnioskodawca, zarządzany przez syndyka masy upadłości dokonywał czynności opodatkowanych w zakresie: robót budowlano-montażowych, najmu i dzierżawy maszyn i środków transportowych, najmu i dzierżawy nieruchomości wraz z mediami, sprzedaży materiałów i towarów.

Tym samym Wnioskodawcę należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego opodatkowaną działalność gospodarczą.

Wnioskodawca w trakcie postępowania upadłościowego był podatnikiem podatku od towarów i wykonywał czynności opodatkowane.

Będąc w upadłości Spółka była odbiorcą czynności (usług) syndyka, w wyniku których odnosiła korzyść majątkową – była benificjentem usługi syndyka. Zatem czynności realizowane przez syndyka zmierzające do prawidłowego prowadzenia postępowania upadłościowego mają bezpośredni związek z działalnością gospodarczą upadłego podlegającą opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w ocenie tut. organu, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w otrzymanej od syndyka fakturze dokumentującej wykonanie przez niego na rzecz Wnioskodawcy usługi, o ile nie zaistnieją wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT. Dokonując odliczenia podatku naliczonego z ww. faktury Wnioskodawca winien także uwzględnić regulacje prawne wynikające z ww. art. 90 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy pozostaje fakt, że na dzień wystawienia faktury przez Syndyka z tytułu przyznanego ostatecznie wynagrodzenia prowadzone było już postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowej faktury.

Interpretacja nie rozstrzyga natomiast w zakresie prawidłowości opodatkowania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę a także prawidłowości ustalenia przez niego udziału obrotu z tytułu działalności opodatkowanej w obrotach ogółem, gdyż nie było to przedmiotem zapytania. Informacje wskazane przez Wnioskodawcę w tym zakresie przyjęto jako element stanu faktycznego bez dokonywania ich weryfikacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj