Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1078/09-3/JL
z 18 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1078/09-3/JL
Data
2010.01.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
miejsce świadczenia przy dostawie towarów
odliczenie podatku
zwrot podatku


Istota interpretacji
Spółka będzie uprawniona do otrzymania zwrotu różnicy kwoty podatku należnego i naliczonego na zasadach ogólnych.



Wniosek ORD-IN 847 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.10.2009 r. (data wpływu 02.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.11.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub H) z siedzibą w B jest podmiotem zagranicznym zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług (dalej: podatku VAT) m.in. w Belgii i w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zamierza sprzedawać swoje towary kontrahentom z Polski, tj. spółkom mającym siedzibę w kraju i będącym podatnikami podatku VAT.

Przyszły model dostawy towarów Spółka planuje oprzeć na następujących zasadach:

  • do składu celnego zlokalizowanego na terytorium Polski Spółka zamierza wprowadzać towary niewspólnotowe nabywane od kontrahentów m.in. z Japonii i z Turcji, jak również przesuwane ze składu celnego zlokalizowanego w Belgii.
  • skład celny w Polsce prowadzony będzie przez H C sp. Z o.o. (dalej: H-C), podmiot zarejestrowany zgodnie z prawem polskim, w 100% zależny od H.
  • H-C nigdy nie wejdzie w posiadanie towarów znajdujących się w prowadzonym przez nią składzie celnym. Własność towarów przez cały okres przechowywania pozostawać będzie przy Spółce.
  • ww. przemieszczenie towarów dokonywane będzie w celu późniejszej dostawy za wynagrodzeniem na terenie kraju na rzecz nabywców. Spółka zamierza również dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy tych towarów do krajów członkowskich UE, jak i ich eksportu do krajów trzecich.
  • w efekcie złożenia przez kontrahenta zamówienia Spółka pobierać będzie ze składu celnego partię towarów niezbędną do realizacji zlecenia. Zakończenie procedury celnej skutkować będzie koniecznością rozpoznania w Polsce importu towarów.
  • importu towarów Spółka dokonywała będzie za pośrednictwem przedstawicielstwa pośredniego, którym będzie H-C. Oznacza to, że zgłoszenie celne składane będzie przez hlc-ce, w jego imieniu, ale na rzecz Spółki. H nie podjęła jeszcze decyzji odnośnie wyboru metody rozliczania importu towarów. Rozważa możliwość zastosowania dwóch sposobów tj.
  1. procedury uproszczonej, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit b lub c rozporządzenia rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992 str. 1, z późn. zm., Dz. Urz. UE polskie wydanie specjalne rozdz. 2 T. 4, str. 307), przy korzystaniu z której możliwe jest rozliczanie kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów lub
  2. składania klasycznych zgłoszeń celnych, w których spółka obowiązana będzie do obliczenia i wykazania kwoty należnego podatku z uwzględnieniem obowiązujących stawek.

  • nabywcami towarów dostarczanych za wynagrodzeniem na terenie kraju będą spółki kapitałowe prawa handlowego tj. podmioty zorganizowane w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych, posiadające na terytorium Polski siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności oraz zarejestrowane w Polsce jako czynni podatnicy podatku VAT.
  • prawo do dysponowania towarami jak właściciel klienci spółki będą nabywali dopiero w momencie wydania im towarów w wykonaniu umowy sprzedaży.
  • w ramach swojej działalności Spółka dokonywać będzie też zakupów towarów i usług na terytorium kraju, które wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupy te będą bezspornie i bezpośrednio związane z działalnością Spółki. Dla potrzeb dokonywanych zakupów Spółka posługiwać się będzie polskim numerem VAT, który uwidaczniany będzie na otrzymywanych fakturach zakupowych.

Zważywszy powyższe Spółka zastanawia się nad możliwością przeniesienia obowiązku wynikającego z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535 z późn. zm., dalej ustawa o VAT) do dokonywania rozliczeń podatku należnego związanego z dostawą towarów dokonywaną na terytorium kraju na nabywców zgodnie z tzw. odwróconym mechanizmem rozliczania podatku (ang. reverse charge mechanizm).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów przez spółkę nieposiadającą na terytorium kraju siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania, zarejestrowaną w Polsce jako podatnik podatku VAT, możliwe będzie uznanie nabywców towarów dostarczanych przez spółkę za podatników zobowiązanych do rozliczenia podatku VAT z tytułu zawartych transakcji w sytuacji, gdy podatek VAT nie zostanie rozliczony przez dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju czynnego podatnika VAT...
  2. Czy, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1 Spółka będzie miała prawo, zgodnie z art. 87 ustawy o VAT, do zwrotu na rachunek bankowy kwoty podatku naliczonego z tytułu nabytych lub zaimportowanych w Polsce towarów i usług w terminie 60 dni...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie 2

Spółka, w ramach swojej działalności, nabywać będzie towary i usługi, które związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz bezspornie i bezpośrednio związane będą z działalnością Spółki. Na otrzymywanych przez Spółkę fakturach jako nabywca widnieć będzie H z polskim numerem VAT. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W świetle natomiast art. 86 ust. 2 pkt 2 i 5 ustawy o VAT, w przypadku importu towarów rozliczanego poprzez zgłoszenie celne, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, a w przypadkach, o których mowa w art. 33a ustawy kwota podatku należnego z tytułu importu towarów. Jeżeli Spółka zdecyduje się na skorzystanie z procedury uproszczonej, o której mowa w art. 33a ustawy o VAT, podatek należny i naliczony VAT z tytułu importu towarów rozliczać będzie w deklaracjach VAT na podstawie otrzymanego od przedstawiciela pośredniego zgłoszenia celnego. Podobnie, podatek naliczony VAT z tytułu importu towarów będzie ujmowany w deklaracji VAT w sytuacji składania przez przedstawiciela pośredniego „klasycznych” zgłoszeń celnych.

Jak wynika zatem z powyższego przepisu, podstawowym warunkiem dla realizacji prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest zarejestrowana do celów podatku VAT, a nabywane towary i usługi, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zdaniem Spółki, przysługiwać jej będzie zatem prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku należnego, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie natomiast ze znowelizowanym brzmieniem art. 86 ust. 19 ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy. Dodatkowo, w świetle obowiązującego również od tego dnia art. 87 ust. 5a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności podatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa powyżej, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe.

H, w związku z tym, że zamierza skorzystać z zasady reverse charge i przerzucić obowiązek rozliczania VAT należnego na nabywców jej towarów, będzie wykonywała w Polsce i rozliczała w deklaracji VAT za poszczególne okresy takie czynności opodatkowane jak: wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, eksport towarów, czy import towarów. W związku z tym, Spółka stoi na stanowisku, że przywołane przepisy art. 86 ust. 19 oraz art. 87 ust. 5a ustawy o VAT nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie. Spółka będzie zatem uprawniona do otrzymania zwrotu różnicy kwoty podatku należnego i naliczonego na zasadach ogólnych. Zważywszy powyższe, prawo do zwrotu Spółka będzie realizowała z zastosowaniem art. 87 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego, uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Kwestia możliwości uznania nabywcy towarów za podatnika zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT należnego rozstrzygnięta została w odrębnej interpretacji nr IPPP1-443-1078/09-2/JL.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj