Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1423/09-4/MN
z 15 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1423/09-4/MN
Data
2009.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse
ubezpieczenia
ubezpieczenia osobowe
usługi
usługi finansowe
usługi ubezpieczeniowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy usługi obsługi technicznej ubezpieczenia świadczone przez Wnioskodawcę, na podstawie zawartej z Towarzystwem Ubezpieczeń umowy zlecenia, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jako usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU 67.20.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczonymi i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”)?



Wniosek ORD-IN 642 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi obsługi technicznej ubezpieczenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi obsługi technicznej ubezpieczenia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz podpis drugiej osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest udzielanie pożyczek gotówkowych i kredytów klientom indywidualnym, gromadzenie środków pieniężnych swoich członków, prowadzenie na ich zlecenie rozliczeń finansowych oraz pośredniczenie przy zawieraniu umów ubezpieczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej. w świetle ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo -kredytowych (Dz. u. z dnia 4 stycznia 1996 r.), Zainteresowany jest spółdzielnią, do której w zakresie nieuregulowanym odmiennie ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz. u. z 1995 r. Nr 54, poz. 288 i Nr 133, poz. 654).

W celu zapewnienia ochrony ubezpieczeniowej osobom, z którymi Wnioskodawca zawarł umowę dotyczącą któregoś z oferowanych przez siebie produktów finansowych (takich jak pożyczka gotówkowa, limit pożyczkowy w rachunku ROR), Zainteresowany nawiązał współpracę z x (dalej: Towarzystwo Ubezpieczeń). Celem współpracy było zapewnienie klientom (członkom Spółdzielni, którzy zawrą z nią umowę dotyczącą produktu finansowego) ochrony ubezpieczeniowej w ramach grupowego ubezpieczenia na życie.

Przedmiotem ochrony ubezpieczeniowej zapewnianej przez Towarzystwo Ubezpieczeń jest życie członków Spółdzielni objętych ochroną ubezpieczeniową. w związku z powyższym, Towarzystwo Ubezpieczeń i Wnioskodawca zawarły w dniu 7 maja 2009 r. umowy ubezpieczenia, na podstawie których Zainteresowany zobowiązał się m.in. do:

  1. informowania każdego klienta o ochronie ubezpieczeniowej udzielanej na podstawie umowy ubezpieczenia zawartej przez Wnioskodawcę z Towarzystwem Ubezpieczeń,
  2. udostępniania każdemu ubezpieczonemu wyciągu z ww. umowy, zawierającej warunki udzielanej ochrony ubezpieczeniowej,
  3. przesyłania do Towarzystwa Ubezpieczeń, do piątego dnia kalendarzowego każdego miesiąca, wykazu ubezpieczonych,
  4. wyliczania wysokości składki i terminowego jej opłacenia według zasad opisanych w umowie ubezpieczenia.


Ponadto, Zainteresowany zobowiązał się do prowadzenia obsługi technicznej ubezpieczenia, polegającej w szczególności na:

  1. administrowaniu danymi osobowymi ubezpieczonych (członków Spółdzielni),
  2. przekazywania do Towarzystwa Ubezpieczeń wniosków o wypłatę świadczenia na podstawie aktu zgonu, w związku z zajściem zdarzenia ubezpieczeniowego, stosownie do instrukcji i procedur dotyczących wymiany informacji i dokumentów między Wnioskodawcą i ubezpieczonymi a Towarzystwem Ubezpieczeń, uzgodnionych przez Zainteresowanego i Towarzystwo Ubezpieczeń.


Dodatkowo strony zawarły w dniu 7 maja 2009 r. umowę zlecenia, na mocy której Towarzystwo Ubezpieczeń powierza Wnioskodawcy świadczenie usług pomocniczych do umów ubezpieczenia produktów finansowych, o których mowa wyżej.

Poprzez usługi pomocnicze rozumie się w szczególności:

  1. kontrole poprawności i przekazywanie dokumentów związanych z comiesięczną obsługą polis, tj.: raportów zawierających listę osób przystępujących/występujących z ubezpieczeń, odstępujących od umowy pożyczki, rozliczeń składki ubezpieczeniowej oraz innych usług o charakterze technicznym, o jakich mowa w umowach ubezpieczenia na życie klientów Zainteresowanego, zawartych w dniu 7 maja 2009 r.,
  2. kontrole poprawności i przekazywanie składanych dokumentów związanych z likwidacją świadczeń, zgodnie z umową ubezpieczenia na życie klientów Wnioskodawcy,
  3. administrowanie danymi osobowymi ubezpieczonych, w tym archiwizowanie i przechowywanie deklaracji zgody.


Towarzystwo Ubezpieczeń zobowiązało się przeszkolić pracowników Zainteresowanego w zakresie zleconych czynności oraz wypłacać za wykonanie tych czynności wynagrodzenie płatne miesięcznie, na podstawie faktury VAT wystawionej przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca uzupełniając wniosek wskazał, iż w klasyfikacji statystycznej, wykonywane przez niego usługi obsługi technicznej ubezpieczenia, będące przedmiotem wniosku, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. Nr 42, poz. 264 ze zm.), figurują pod symbolem PKWiU 67.20.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczonymi i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”. Wnioskodawca wykonuje usługi obsługi technicznej ubezpieczenia, które są sklasyfikowane pod wskazanym symbolem PKWiU. Stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii wynika z pisma Urzędu Statystycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi obsługi technicznej ubezpieczenia świadczone przez Wnioskodawcę, na podstawie zawartej z Towarzystwem Ubezpieczeń umowy zlecenia, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jako usługi pośrednictwa finansowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności obsługi technicznej ubezpieczenia, świadczone na podstawie umowy zlecenia z dnia 7 maja 2009 r., pozostają w ścisłym związku z usługą ubezpieczenia oferowaną przez Towarzystwo Ubezpieczeń. Opisane czynności mają zasadniczy wpływ na efektywność i jakość usługi ubezpieczenia, świadczonej przez ubezpieczyciela. w większości przypadków podobne czynności świadczone są bezpośrednio przez towarzystwa ubezpieczeniowe, jednakże strony umowy ubezpieczenia i umowy zlecenia uznały, że czynności te będą wykonywane efektywniej przez Zainteresowanego. Należy więc uznać, że Wnioskodawca wyręcza ubezpieczyciela zapewniając istotny element usługi wchodzącej w zakres szeroko pojętej usługi ubezpieczenia. z drugiej strony wskazane czynności nie mają jakiejkolwiek wartości ekonomicznej bez związku ze świadczoną przez Towarzystwo Ubezpieczeń ochroną ubezpieczeniową.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż usługi świadczone na podstawie umowy o współpracy podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 3 powyższego załącznika znajdują się „usługi w zakresie pośrednictwa finansowego”, sklasyfikowane jako Sekcja j ex (65-67) z wyłączeniami. Usługi sklasyfikowane w dziale PKWiU 67 jako „usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym” dotyczą szerokiego kręgu usług pośrednio lub bezpośrednio związanych z usługami finansowymi i co do zasady podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, zgodnie z ww. przepisami.

Z kolei, wyłączeniu ze zwolnień, o których mowa powyżej podlegają usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10 -00.20, -00.30) z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Natomiast, zwolnione od podatku są usługi o symbolu PKWiU 67.20.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy, czynności obsługi technicznej ubezpieczenia, świadczone przez Zainteresowanego, mieszczą się w zakresie ww. pozycji 3 załącznika do ustawy o VAT, a w konsekwencji – korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

Z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Wskazać należy, iż na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. u. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi (7%, 3% i 0%) lub zwolnienie od podatku.

I tak, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 3 cyt. załącznika, wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane według PKWiU w sekcji j ex (65-67), z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest udzielanie pożyczek gotówkowych i kredytów klientom indywidualnym, gromadzenie środków pieniężnych swoich członków, prowadzenie na ich zlecenie rozliczeń finansowych oraz pośredniczenie przy zawieraniu umów ubezpieczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej. Wnioskodawca zawarł umowę z Towarzystwem Ubezpieczeń. Celem współpracy było zapewnienie klientom ochrony ubezpieczeniowej w ramach grupowego ubezpieczenia na życie. Przedmiotem ochrony ubezpieczeniowej zapewnianej przez Towarzystwo Ubezpieczeń jest życie członków Spółdzielni objętych ochroną ubezpieczeniową. w związku z powyższym, Towarzystwo Ubezpieczeń i Wnioskodawca zawarły w dniu 7 maja 2009 r. umowy ubezpieczenia, na podstawie których Zainteresowany zobowiązał się m.in. do:

  1. informowania każdego klienta o ochronie ubezpieczeniowej udzielanej na podstawie umowy ubezpieczenia zawartej przez Wnioskodawcę z Towarzystwem Ubezpieczeń,
  2. udostępniania każdemu ubezpieczonemu wyciągu z ww. umowy, zawierającej warunki udzielanej ochrony ubezpieczeniowej,
  3. przesyłania do Towarzystwa Ubezpieczeń, do piątego dnia kalendarzowego każdego miesiąca, wykazu ubezpieczonych,
  4. wyliczania wysokości składki i terminowego jej opłacenia według zasad opisanych w umowie ubezpieczenia.


Ponadto, Zainteresowany zobowiązał się do prowadzenia obsługi technicznej ubezpieczenia, polegającej w szczególności na:

  1. administrowaniu danymi osobowymi ubezpieczonych (członków Spółdzielni),
  2. przekazywania do Towarzystwa Ubezpieczeń wniosków o wypłatę świadczenia na podstawie aktu zgonu, w związku z zajściem zdarzenia ubezpieczeniowego, stosownie do instrukcji i procedur dotyczących wymiany informacji i dokumentów między Wnioskodawcą i ubezpieczonymi a Towarzystwem Ubezpieczeń, uzgodnionych przez Zainteresowanego i Towarzystwo Ubezpieczeń.


Strony zawarły ponadto umowę zlecenia, na mocy której Towarzystwo Ubezpieczeń powierza Wnioskodawcy świadczenie usług pomocniczych do umów ubezpieczenia produktów finansowych. Poprzez usługi pomocnicze rozumie się w szczególności:

  1. kontrole poprawności i przekazywanie dokumentów związanych z comiesięczną obsługą polis, tj.: raportów zawierających listę osób przystępujących/występujących z ubezpieczeń, odstępujących od umowy pożyczki, rozliczeń składki ubezpieczeniowej oraz innych usług o charakterze technicznym, o jakich mowa w umowach ubezpieczenia na życie klientów Zainteresowanego, zawartych w dniu 7 maja 2009 r.,
  2. kontrole poprawności i przekazywanie składanych dokumentów związanych z likwidacją świadczeń, zgodnie z umową ubezpieczenia na życie klientów Wnioskodawcy,
  3. administrowanie danymi osobowymi ubezpieczonych, w tym archiwizowanie i przechowywanie deklaracji zgody.


Towarzystwo Ubezpieczeń zobowiązało się przeszkolić pracowników Zainteresowanego w zakresie zleconych czynności oraz wypłacać za wykonanie tych czynności wynagrodzenie płatne miesięcznie, na podstawie faktury VAT wystawionej przez Wnioskodawcę. Wykonywane przez Zainteresowanego usługi obsługi technicznej ubezpieczenia będące przedmiotem wniosku, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), figurują pod symbolem PKWiU 67.20.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczonymi i funduszami emerytalno -rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż usługi, o których mowa we wniosku, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące prawidłowości zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj