Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-769/09/DK
z 11 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-769/09/DK
Data
2010.02.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Ustawa o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa --> art. 2


Słowa kluczowe
dywidendy
dywidendy
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
rok kalendarzowy
rok kalendarzowy
rok podatkowy
rok podatkowy
sprawozdania finansowe
sprawozdania finansowe
strata
strata
wypłata z zysku
wypłata z zysku
zwolnienie
zwolnienie
zyski
zyski


Istota interpretacji
Czy jednoosobowa spółka Skarbu Państwa powinna naliczać i odprowadzać na rzecz budżetu państwa wpłaty z zysku zgodnie z ustawą z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w przypadku gdy w uchwale podjętej przez zwyczajne zgromadzenie wspólników - Skarb Państwa - przeznaczono wypracowany przez Spółkę zysk na pokrycie strat z lat poprzednich?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu 2 grudnia 2009 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej dokonywania wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej dokonywania wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka powstała w dniu w dniu 23 kwietnia 1999 roku w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego. Do dnia złożenia niniejszego wniosku jedynym udziałowcem Spółki jest Skarb Państwa, Spółka jest więc jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Na skutek strat ponoszonych przez Spółkę obniżeniu uległ kapitał Spółki i według stanu na dzień 31 grudnia 2008 r. wyniósł (-) 2.519.996,54 PLN.

Realizowany program naprawczy doprowadził do uzyskania przez Spółkę pozytywnych wyników gospodarczych w latach obrachunkowych 2007 i 2008. Z powodu strat poniesionych w latach poprzednich Spółka nie była płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników odbyte w dniu 27 czerwca 2007 roku dokonało zatwierdzenia Sprawozdania Finansowego Spółki za rok obrotowy 2007 i przeznaczyło zysk netto w kwocie 145.950,06 zł na kapitał zapasowy w celu pokrycia straty z lat ubiegłych. Analogicznie Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników odbyte w dniu 28 maja 2009 roku dokonało zatwierdzenia Sprawozdania Finansowego Spółki za rok obrotowy 2008 i przeznaczyło zysk netto w kwocie 119.000,25 zł na kapitał zapasowy Spółki w celu pokrycia straty z lat ubiegłych.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy jednoosobowa spółka Skarbu Państwa powinna naliczać i odprowadzać na rzecz budżetu państwa wpłaty z zysku zgodnie z ustawą z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w przypadku gdy w uchwale podjętej przez zwyczajne zgromadzenie wspólników - Skarb Państwa - przeznaczono wypracowany przez Spółkę zysk na pokrycie strat z lat poprzednich...


Wnioskodawca uważa, że skoro wypracowany przez Spółkę zysk nie jest opodatkowany podatkiem dochodowym i zwyczajne zgromadzenie wspólników reprezentowane przez jednego wspólnika - Skarb Państwa - przeznaczyło wypracowany zysk na pokrycie strat z lat ubiegłych to w ostatecznym rozliczeniu wpłat dokonywanym po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Spółki, Spółka nie dokonuje wpłat z zysku a dokonana zaliczkowo wpłata powinna zostać jej zwrócona.

Przywołana ustawa o wpłatach z zysku przewiduje, że jednoosobowe spółki Skarbu Państwa obowiązane są do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zaliczkowo miesięcznie lub kwartalnie przy czym ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Sprawozdanie finansowe Spółki sporządzone jest na podstawie art. 45 ustawy o rachunkowości, składa się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz z informacji dodatkowej. Zgodnie z art. 53 ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe zatwierdzane jest przez organ zatwierdzający. W przypadku Wnioskodawcy jest nim zwyczajne zgromadzenie wspólników. Zgodnie z art. 231 par. 2 ust. 1 Kodeksu Spółek Handlowych rozpatruje ono i zatwierdza sprawozdanie finansowe, oraz zgodnie z ust. 2 podejmuje uchwałę o podziale zysku lub pokryciu straty. Jeżeli więc Spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych a zgromadzenie wspólników jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa, podjęło uchwałę o przeznaczeniu zysku na pokrycie strat z lat poprzednich to należy dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat zysku w sposób przewidziany w ustawie w taki sposób, że Spółka nie dokonuje wpłat z zysku za rok obrachunkowy, zaś dokonane zaliczkowo wpłaty powinny być jej zwrócone.

Ustawa o wpłatach z zysku daje Skarbowi Państwa możliwość decydowania, czy spółka powinna wpłacać za dany rok obrachunkowy wpłatę, czy też nie. Pojęcie ustawowe "wpłata z zysku" jest bardzo nieprecyzyjne lecz tożsame jest z ekonomicznym terminem "dywidendy" otrzymywanej przez udziałowca spółki kapitałowej w skutek dokonywanego podziału wypracowanego zysku. Udziałowiec może otrzymać dywidendę, lub w przypadku, gdy spółka znajduje się w złej sytuacji jej nie otrzymać, w zależności od uchwały zgromadzenia wspólników spółki kapitałowej. Zgromadzenie wspólników może więc podjąć uchwałę o pozostawieniu wypracowanego zysku na pokrycie strat z lat poprzednich. Zatwierdzeniu podlega więc nie tylko wysokość wypracowanego wyniku, ale też jego merytoryczny podział.

Przewidziana w ustawie wpłata zysku nie może być obligatoryjna, to znaczy niezależna od dokonanego podziału wyniku finansowego, gdyż w takim przypadku byłaby podatkiem nałożonym na spółki Skarbu Państwa. Istnienie takiego podatku nałożonego na spółki Skarbu Państwa byłoby ich dyskryminacją ze względu na własność, a więc byłaby w sprzeczności z zasadami państwa prawa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 w zw. z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 ze zm.), z zastrzeżeniem art. 7, jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej ”wpłatami z zysku”, na rzecz budżetu państwa.

Wpłaty z zysku stanowią zatem należności budżetowe. Obowiązkiem ich przekazywania na rzecz budżetu państwa obciążone są dwa rodzaje podmiotów: jednoosobowe spółki Skarbu Państwa i spółki, w których własnością Skarbu Państwa są wszystkie akcje (udziały) poza akcjami (udziałami) nieodpłatnie udostępnionymi pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Obowiązek ten jest ściśle związany z osiąganiem przez nie zysku.

Na mocy zastrzeżenia zawartego w art. 7 powołanej ustawy, jej przepisy nie mają zastosowania do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa:


  • wyznaczonych przez Radę Ministrów w celu wniesienia akcji (udziałów) do narodowych funduszy inwestycyjnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202 i z 1994 r. Nr 84, poz. 385),
  • działających na podstawie:


    1. ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz. 359, z 1993 r. Nr 6, poz. 29, Nr 28, poz. 127, Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 80, poz. 369 i Nr 121, poz. 591 oraz z 1995 r. Nr 4, poz. 18 i Nr 133, poz. 654),
    2. ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 59, poz. 344, z 1993 r. Nr 5, poz. 21, Nr 44, poz. 201, z 1994 r. Nr 4, poz. 17 i Nr 121, poz. 591 oraz z 1995 r. Nr 96, poz. 478 i Nr 118, poz. 574),
    3. ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34 oraz z 1995 r. Nr 66, poz. 335 i Nr 142, poz. 701).


Są to jedyne wyłączenia przewidziane w omawianej ustawie.

Ustawodawca przewidział również zwolnienia od obowiązku dokonywania wpłat z zysku dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych z przekształcenia przedsiębiorstw państwowych działających przy zakładach karnych i aresztach śledczych, podległych Ministrowi Sprawiedliwości oraz armatorów - w okresie opodatkowania podatkiem tonażowym - w zakresie przychodów z działalności opodatkowanej tym podatkiem (art. 5 ust. 1 i 1a omawianej ustawy), a także możliwość wprowadzania zwolnień od wpłat z zysku i przyznawania ulg w tych wpłatach dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wykonujących w całości lub w części zadania na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (art. 5 ust. 2 tej ustawy).

Jak wynika ze stanu faktycznego, Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa, osiągającą zyski. Wobec tego, w myśl art. 2 ust. 1 analizowanej ustawy, Wnioskodawca jest zobowiązany dokonywać wpłat z osiąganego zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa.

Jednocześnie, Spółka nie należy do żadnej z kategorii podmiotów, wymienionych w art. 7 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, do których nie mają zastosowania unormowania tej ustawy. W omawianym przypadku, nie zachodzą również przesłanki zastosowania zwolnień od wpłat z zysku bądź ulg w tych wpłatach, o których mowa w art. 5 ww. ustawy.

Oznacza to, że na gruncie przepisów ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa. Przy czym bez wpływu na ten obowiązek pozostaje sposób zadysponowania przedmiotowym zyskiem przez walne zgromadzenie.

Podstaw do zaprezentowanego przez Spółkę stanowiska nie daje również treść art. 2 ust. 2 przedmiotowej ustawy, zgodnie z którym wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

W szczególności zauważyć należy, iż po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego następuje jedynie ostateczne rozliczenie wpłat z zysku, dokonywanych zaliczkowo przez podmiot zobowiązany w trakcie roku obrotowego. Innymi słowy chodzi tutaj o ustalenie możliwie najbardziej wiarygodnej wartości zysku za dany rok, która to wartość stanowi w następnym kroku podstawę do naliczenia odpowiedniej wpłaty z zysku. Nie można natomiast wywodzić z brzmienia ww. przepisu fakultatywności dokonywanych wpłat z zysku, gdyż z całokształtu uregulowań dotyczących omawianej kwestii wynika, iż wpłaty z zysku mają charakter obligatoryjny.

Wskazać należy, iż wpłaty z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa mają charakter zobowiązań publicznoprawnych o cechach podatku, do których z mocy art. 2 ust. 6 cytowanej wyżej ustawy stosowało się wprost przepisy ustawy z dnia z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 z późn. zm.), a od dnia 1 stycznia 1998 r. na podstawie art. 341 Ordynacji podatkowej, przepisy działu III tejże Ordynacji. Zobowiązania z tytułu wpłat z zysku powstają zatem z mocy prawa, a ich pobór następuje w drodze samoobliczenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż uchwała walnego zgromadzenia wspólników nie zwalnia Spółki z obowiązku dokonywania wpłat z zysku, mającego swe źródło w ustawie o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Podsumowując, w analizowanym stanie faktycznym, Wnioskodawca, będący jednoosobową spółką Skarbu Państwa ma obowiązek naliczania i odprowadzania na rzecz budżetu państwa wpłat z zysku za lata 2007 i 2008.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj