Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1044/09/AP
z 22 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1044/09/AP
Data
2010.02.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
pośrednictwo
świadczenie usług


Istota interpretacji
Usługi pośrednictwa w nabyciu towarów opodatkowane są w kraju unijnym, którego NIP podał nabywca.



Wniosek ORD-IN 899 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania na terytorium kraju usług pośrednictwa w nabyciu towarów przez kontrahentów z innych krajów UE - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania na terytorium kraju usług pośrednictwa w nabyciu towarów przez kontrahentów z innych krajów UE.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wykonuje Pan usługi pośrednictwa dla kontrahentów unijnych, w ramach których wyszukuje na terenie Polski w firmach (np. leasingowych, poligraficznych) maszyny poligraficzne, będące na sprzedaż. Znalezione maszyny oferuje Pan unijnym kontrahentom. Jeśli kontrahent jest zainteresowany zakupem maszyny, podpisuje Pan z nim umowę pośrednictwa i kontaktuje go z krajowym dostawcą. W przypadku, gdy transakcja dojdzie do skutku (unijny kontrahent dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego), wystawia Pan na jego rzecz fakturę na wartość prowizji. Nabywcy Pana usług nie posiadają w Polsce oddziału, ani stałej placówki, a do celów ww. transakcji podają NIP nadany w innym kraju niż Polska. Na wystawianych fakturach, w miejscu stawki podatku wpisuje Pan „NP” – niepodlega opodatkowaniu oraz wpisuje adnotację, iż do rozliczenia podatku zobowiązany jest nabywca.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opisana usługa pośrednictwa w nabyciu wewnątrzwspólnotowym przez podmiot z innego kraju UE, przy podaniu przez ten podmiot NIP unijnego, innego niż polski, nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski...


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związane bezpośrednio z dostawą towaru i otrzymujących dla danej usługi, wykonanej na rzecz podmiotu unijnego z innego państwa członkowskiego niż Polska, numer, pod którym jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, nie podlegają opodatkowaniu na terenie Polski (art. 22 ust. 1 pkt 1, art. 28 ust. 5 pkt 2c z zastrzeżeniem ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z treścią punktu 1 tego artykułu, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa powyżej, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czy też nie.

W okresie do dnia 31 grudnia 2009 r. kwestia miejsca świadczenia usług uregulowana była w art. 27 i art. 28 powołanej ustawy.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowiła, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter – np. przy świadczeniu usług pośrednictwa.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl ust. 6 powyższego artykułu, w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa – miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Stosownie do treści przepisu art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Przez usługi pośrednictwa, o których mowa w ww. art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga jednak, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów.

Z przepisu art. 28 ust. 6 ustawy wynika, że w przypadku, gdy nabywca usługi podał świadczącemu usługi pośrednictwa, dla celów nabycia tych usług, numer identyfikacji podatkowej nadany nabywcy w państwie członkowskim Unii Europejskiej innym niż państwo członkowskie, w którym znajduje się miejsce świadczenia - miejscem świadczenia usług pośrednictwa będzie państwo członkowskie, którego numerem identyfikacji posłużył się nabywca tych usług.

Z wniosku wynika, że wykonuje Pan usługi polegające na pośrednictwie w transakcjach dostawy towaru pomiędzy dostawcami z Polski i nabywcami z innych krajów UE. Wyszukuje Pan maszyny poligraficzne będące na sprzedaż i kontaktuje strony transakcji. W momencie, gdy transakcja pomiędzy stronami dojdzie do skutku, otrzymuje Pan wynagrodzenie od kontrahenta unijnego w postaci prowizji. Z uwagi na fakt, iż kontrahent ten do celów zawartej transakcji pośrednictwa, podaje Panu swój numer identyfikacji podatkowej nadany w innym niż Polska kraju UE, wystawia Pan fakturę bez podatku, z adnotacją, iż do jego rozliczenia zobowiązany jest nabywca.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy wskazać, że przed ustaleniem miejsca opodatkowania świadczonych przez Pana usług pośrednictwa, trzeba ustalić, gdzie znajduje się miejsce dokonania dostawy towarów (art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy). Z uwagi na fakt, iż w sprawie będącej przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia, usługobiorcą Pana usług jest kontrahent unijny (na jego rzecz wystawia Pan bowiem faktury), de facto wykonuje Pan usługi pośrednictwa w nabyciu towaru przez tego kontrahenta. Zatem za miejsce dokonania dostawy towarów, należy uznać miejsce, gdzie faktycznie opodatkowane są transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, z którymi usługi pośrednictwa są związane.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż świadczone przez Pana usługi pośrednictwa, o których mowa we wniosku, co do zasady podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju unijnego, w którym nabywca rozlicza podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Jednakże ustawodawca umożliwił przeniesienie miejsca świadczenia i tym samym opodatkowania ww. usług, do kraju, w którym został nadany NIP podany przez nabywcę usługi (art. 28 ust. 6 ustawy). Zatem, skoro Pana kontrahenci podają dla celów zawartych z Panem transakcji pośrednictwa numery, pod którymi są zidentyfikowani dla celów rozliczania podatku od wartości dodanej, miejscem świadczenia i opodatkowania tych transakcji jest kraj, który ten numer nadał (nie musi to być kraj, w którym ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez Pana kontrahentów).

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. w zakresie miejsca świadczenia usług obowiązują nowe regulacje mieszczące się w art. 28a – 28n ustawy, wprowadzone ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504). W nowym brzmieniu ustawy art. 27 i art. 28 zostały uchylone. W związku z tym, przy świadczeniu usług, o których mowa we wniosku, po dniu 1 stycznia 2010 r. zastosowanie mają regulacje określone w przepisach art. 28a – 28n ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj