Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-837/09/DP
z 18 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-837/09/DP
Data
2010.01.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności


Słowa kluczowe
działalność usługowa
ryczałt ewidencjonowany
stawki ryczałtu
transport ciężarowy


Istota interpretacji
Czy od dnia 1 stycznia 2010 r. Wnioskodawca będzie mógł opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, czy będzie zobowiązany do opłacania podatku dochodowego na zasadach ogólnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku nadanym w dniu 27 października 2009 r. (data wpływu 30 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.), pismem z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) oraz pismem z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu 13 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:


  • formy opodatkowania - jest prawidłowe,
  • stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.), pismem z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) oraz pismem z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu 13 stycznia 2010 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca w okresie od czerwca 2004 r. do grudnia 2005 r. prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, od stycznia 2006 r. do sierpnia 2008 r. prowadził działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z dniem 1 września 2008 r. w związku z rozszerzeniem działalności gospodarczej Wnioskodawca zobowiązany był do zmiany formy opodatkowania ponownie na zasady ogólne.


Głównym przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z PKD jest:


49.41.Z – transport drogowy towarów,

52.24.C – przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych,

45.20.Z - konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli,

81.21.Z - niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,

81.29.Z – pozostałe sprzątanie.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która polega na wykonywaniu zleceń na rzecz jednego zleceniodawcy, który prowadzi działalność gospodarczą zakresie świadczenia usług transportowych przy użyciu pojazdów ciężarowych. Wnioskodawca jako zleceniobiorca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług kierowania pojazdami wraz z naczepami i przyczepami pojazdami zleceniodawcy oraz dokonuje przeładunków, rozładunków i załadunków towarów oraz zajmuje się czyszczeniem obiektów przemysłowych u ww. przedsiębiorcy tylko i wyłącznie w jego przedsiębiorstwie.

Wnioskodawca nadmienia, iż w ramach działalności gospodarczej będzie wykonywał usługi tylko na rzecz jednego podmiotu tak jak do tej pory.

Działalność polegająca na naprawie i konserwacji pojazdów samochodowych będzie dotyczyła tylko i wyłącznie pojazdu, którym Wnioskodawca wykonuje usługę.

Wnioskodawca nie prowadzi zakładu zorganizowanego, z którego usług mogą korzystać inne osoby fizyczne lub podmioty gospodarcze. Nie ponosi także kosztów związanych z eksploatacją powierzonego przez zleceniodawcę samochodu, ponosi natomiast odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonanie usługi.

W 2010 r. Wnioskodawca będzie nadal prowadził ww. działalność gospodarczą bez zmiany podmiotu, dla którego będzie wykonywał usługi.

Transport drogowy towarów wykonywany jest samochodem o ładowności powyżej 2 ton.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazuje, iż czynności wymienione w umowie wykonywane są pod kierownictwem i na polecenie zleceniodawcy, jednakże Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze oraz koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z zapisów umowy dołączonej do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, iż Wnioskodawca ma prawo świadczyć swoje usługi również na rzecz innych podmiotów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od dnia 1 stycznia 2010 r. Wnioskodawca będzie mógł opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, czy będzie zobowiązany do opłacania podatku dochodowego na zasadach ogólnych...


Wnioskodawca uważa, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. powinien opłacać zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:


  • w zakresie formy opodatkowania – za prawidłowe,
  • w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zmianami) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

Natomiast zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Definicja ustawowa działalności gospodarczej zamieszczona została w art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.


Natomiast zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Dla stwierdzenia, że podatnik nie wykonuje pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ww. ustawy konieczne jest wystąpienie łącznie wszystkich przesłanek określonych w art. 5b ust. 1 pkt 1 do 3.

Zatem niespełnienie chociażby jednej z nich powoduje, że wykonywane czynności należy uznać za działalność gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca czynności wymienione w umowie wykonuje pod kierownictwem i na polecenie zleceniodawcy, jednakże to on ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonane usługi, ponosi także ryzyko gospodarcze oraz koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, a zatem należy uznać, że przesłanki zawarte w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, nie zostały spełnione, wobec tego przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania usług, o których mowa we wniosku należy zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.


Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:


  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.


Kwoty wyrażone w euro przelicza się na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy.

Średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski obowiązujący w dniu 1 października 2009 r. wyniósł 4,2228 zł, zgodnie z tabelą kursów NBP z dnia 1 października 2009 r. Nr 192/A/NBP/2009.

Sytuacje, w których z mocy prawa wyłączone jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wymienione zostały w treści art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z kolei przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zawiera wykaz stawek ryczałtu dla określonych rodzajów przychodów. Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów z tytułu świadczenia usług pozyskiwania personelu (PKWiU 74.50.2), z zastrzeżeniem załącznika nr 2 do niniejszej ustawy. Natomiast załącznik nr 2, do którego odsyła art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ww. ustawy, zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W punkcie 18 tego załącznika wymieniona została grupa 74.5 - usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, z wyjątkiem usług pozyskiwania personelu 74.50.2.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 stycznia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.).


Wobec powyższego opodatkowanie ryczałtem według stawki 17% dotyczy grupowania 74.50.2, do którego zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) zalicza się:


74.50.2 Usługi udostępniania pracowników

74.50.21 Usługi udostępniania pracowników biurowych

74.50.21-00.00 Usługi udostępniania pracowników biurowych

74.50.22 Usługi udostępniania pracowników dla gospodarstw domowych

74.50.22-00.00 Usługi udostępniania pracowników dla gospodarstw domowych

74.50.23 Usługi udostępniania pracowników handlowych lub przemysłowych

74.50.23-00.00 Usługi udostępniania pracowników handlowych lub przemysłowych

74.50.24 Usługi udostępniania personelu pielęgniarskiego

74.50.24-00.00 Usługi udostępniania personelu pielęgniarskiego

74.50.25 Usługi udostępniania pracowników pozostałych

74.50.25-00.00 Usługi udostępniania pracowników pozostałych.


Zatem usługi mieszczące się w ww. grupowaniach podlegają opodatkowaniu ryczałtem według stawki 17%. W tym zakresie mieszczą się zgodnie z powyższą klasyfikacją usługi polegające na wykonywaniu pracy kierowcy powierzonym środkiem transportu, świadczone przez jednoosobowy podmiot gospodarczy, wynajmujący się do pracy na rzecz jednego lub kilku podmiotów, gdy efektem usług jest wyłącznie praca bez ponoszenia ryzyka i kosztów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która polega na wykonywaniu zleceń na rzecz jednego zleceniodawcy, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług transportowych przy użyciu pojazdów ciężarowych powyżej 2 ton, jednakże z zapisów umowy dołączonej do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, iż Wnioskodawca również ma prawo świadczyć swoje usługi na rzecz innych podmiotów. Wnioskodawca jako zleceniobiorca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług kierowania pojazdami wraz z naczepami i przyczepami pojazdami zleceniodawcy oraz dokonuje przeładunków, rozładunków i załadunków towarów a także zajmuje się czyszczeniem obiektów przemysłowych u ww. przedsiębiorcy tylko i wyłącznie w jego przedsiębiorstwie. Ponadto, jak już wskazano poprzednio, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonane usługi, ponosi także ryzyko gospodarcze oraz koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, analizując stan faktyczny stwierdzić należy, że działalność wykonywana przez Wnioskodawcę nie mieści się w zakresie usług wyłączonych z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, wskazanych w poz. 18 załącznika do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych. Nie stanowi również wykonywania pracy bez ponoszenia kosztów i ryzyka, co oznacza, iż nie należy uzyskanych przychodów kwalifikować do kategorii objętej dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzenie działalności gospodarczej opisanej we wniosku nie powoduje zatem wyłączenia z ryczałtu (o ile nie zachodzą pozostałe przesłanki ustawowe skutkujące wyłączeniem możliwości zastosowania tej formy opodatkowania). Przychody z tej działalności nie podlegaja przy tym opodatkowaniu według stawki 17%.


W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:


  • 8,5% - między innymi od przychodów z działalności usługowej (pkt 3 lit. b)),
  • 5,5% - między innymi od przychodów z działalności polegającej na przewozie ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4 lit. a)).


W art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującym działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującym działalność usługową w zakresie handlu).


Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:


  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


W złożonym wniosku wskazano, iż głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest:


  • transport drogowy towarów – PKD 49.41.Z,
  • przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych - PKD 52.24.C,
  • konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli - PKD 45.20.Z,
  • niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych oraz pozostałe - PKD 81.21.Z oraz 81.29.Z.


Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów, jako pochodzących ze świadczonych usług lub sprzedaży wyrobów własnej produkcji, do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności bądź wątpliwości przy ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. W opisie stanu faktycznego wskazano, że świadczone są usługi kierowania pojazdami wraz z naczepami i przyczepami pojazdami zleceniodawcy, przy czym transport drogowy towarów wykonywany jest samochodem o ładowności powyżej 2 ton. Zatem, jeżeli w istocie Wnioskodawca uzyskiwał będzie przychody z działalności gospodarczej w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, to przychody te będą opodatkowane według 5,5% stawki ryczałtu.

Z opisu stanu faktycznego wynika ponadto, że Wnioskodawca w ramach działalności wykonuje także inne czynności. Zatem, jeśli czynności te będą mieściły się w zakresie definicji działalności usługowej, wówczas opodatkowane będą 8,5% stawką ryczałtu.

Ponadto należy dodać, iż stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego.

Należy przy tym zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku oraz załączonej umowy.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj