Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-822/12/AŚ
z 12 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2012r. (data wpływu do tut. organu 6 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2012r. (data wpływu 7 listopada 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na odpłatnym organizowaniu zajęć edukacyjnych w formie lekcji, wykładów, spotkań autorskich lub kuratorskich oraz innych spotkań wokół aktualnych wystaw i tematów kulturalnych, warsztatów, spacerów z oprowadzaniem i prezentacji artystycznych w przestrzeni publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na odpłatnym organizowaniu zajęć edukacyjnych w formie lekcji, wykładów, spotkań autorskich lub kuratorskich oraz innych spotkań wokół aktualnych wystaw i tematów kulturalnych, warsztatów, spacerów z oprowadzaniem i prezentacji artystycznych w przestrzeni publicznej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2012r. (data wpływu do tyt. organu 7 listopada 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 października 2012r. znak: IBPP3/443-822/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca (Galeria) posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT. Jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora - Gminę Miasta T i działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa z dnia 25 października 1991r. z późniejszymi zmianami).

Galeria jako instytucja kultury, której statutowym celem jest upowszechnianie sztuki i popularyzowanie wiedzy o sztuce organizuje odpłatne i nieodpłatne zajęcia edukacyjne dla różnych grup odbiorców (Rozdział II, paragr.6 pkt 2 statutu).

Zajęcia edukacyjne organizuje się w formie lekcji, wykładów, spotkań autorskich lub kuratorskich oraz innych spotkań wokół aktualnych wystaw i tematów kulturalnych, warsztatów, spacerów z oprowadzaniem i prezentacji artystycznych w przestrzeni publicznej.

  1. Lekcje, wykłady, spotkania autorskie i kuratorskie zwyczajowo prowadzone są przez zaproszonych artystów, krytyków sztuki, publicystów kulturalnych, pracowników Galerii i inne osoby w jednej z sal wystawienniczych w siedzibie Galerii lub poza jej siedzibą (szkoły i inne zorganizowane instytucje). Celem lekcji i wykładów jest upowszechnianie sztuki i popularyzowanie wiedzy o sztuce przede wszystkim współczesnej z uwzględnieniem aktualnych jej nurtów oraz przygotowanie szkolne w zakresie historii sztuki. Uczestnicy podczas lekcji i wykładów w siedzibie Galerii nie zwiedzają eksponowanych w tym czasie wystaw. Lekcje, wykłady i spotkania świadczone są nieodpłatnie i odpłatnie w zależności i z dostosowaniem do programu zdarzeń kulturalnych. Uczestnicy odpłatnych lekcji i wykładów dokonują opłaty ustalonej w oparciu o indywidualną wycenę a zyski osiągane w ten sposób przeznaczane są na realizację usług kulturalnych.
  2. Organizowane przez Galerię warsztaty są interaktywnymi spotkaniami skierowanym do dzieci i młodzieży mającymi na celu pobudzenie ich zainteresowania sztuką współczesną jak i ofertą wystawienniczą Galerii oraz zakorzenienie podstaw pod rozwój kulturalny i artystyczny. Uczestnicy warsztatów poznają sztukę i historię sztuki poprzez zabawę oraz twórczy udział i praktykę artystyczną. Zajęcia warsztatowe prowadzone są przez pracowników Galerii lub zaproszonych artystów w jednej z sal wystawienniczych w siedzibie Galerii lub poza jej siedzibą (szkoły, inne zorganizowane instytucje lub przestrzeń publiczna). Uczestnicy podczas warsztatów nie zwiedzają eksponowanych w tym czasie wystaw. Warsztaty są prowadzone nieodpłatnie i odpłatnie w zależności od programu zdarzeń kulturalnych i ponoszonych kosztów organizacyjnych. Uczestnicy odpłatnych warsztatów dokonują opłaty ustalonej w oparciu o indywidualną wycenę a zyski osiągane w ten sposób przeznaczane są na realizację usług kulturalnych.
  3. Spacery z oprowadzaniem i prezentacje artystyczne w przestrzeni publicznej to zajęcia skierowane do szerokiej grupy wiekowej odbiorców prowadzone przez pracowników Galerii lub zaproszonych gości. Zajęcia w przestrzeni publicznej prowadzone są śladami dotyczącymi danego tematu kulturalnego lub śladami tematu wystawy. Zajęcia mają na celu zainteresowanie sztuką jak i ofertą wystawienniczą Galerii. Zajęcia są prowadzone nieodpłatnie i odpłatnie w zależności od programu zdarzeń kulturalnych i ponoszonych kosztów organizacyjnych. Uczestnicy odpłatnych zajęć dokonują opłaty ustalonej w oparciu o indywidualną wycenę a zyski osiągane w ten sposób przeznaczane są na realizację usług kulturalnych.

Usługi zajęć edukacyjnych opisane we wniosku mieszczą się w zakresie celów statutowych Galerii. Przychody z tytułu tych zajęć edukacyjnych osiągane są w sposób niesystematyczny gdyż nie zawsze są odpłatne. W przyszłości natomiast będą stanowić systematyczne źródło przychodów przez zwiększenie oferty edukacyjnej jaką Galeria planuje wprowadzić. Uzyskane przychody są i będą przeznaczane na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług kulturalnych, jednak przychody takie nigdy nie pokrywają wydatków jakie Galeria ponosi w związku z ich realizacją - wydatki przewyższają wpływy. Uczestnictwo we wszystkich opisanych formach edukacyjnych nie pociąga za sobą konieczności zakupu biletów wstępu. Chcąc zwiedzić eksponowane wystawy należy zakupić bilet wstępu odrębnie od wniesionej opłaty za uczestnictwo w wybranych zajęciach edukacyjnych.

W piśmie z dnia 5 listopada 2012r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

  1. Aktem mówiącym o prowadzeniu działalności edukacyjnej-świadczeniu usług w tym zakresie, jest statut Wnioskodawcy (załącznik) - rozdział II, § 6 pkt 2 oraz § 7 pkt 2 lite. Galeria nie posiada innych regulaminów wewnętrznych w tym zakresie. Galeria nie zawiera również żadnych umów ze szkołami czy innymi instytucjami w zakresie edukacji. Oferta edukacyjna Galerii jest uzależniona od posiadanych bieżących środków finansowych oraz środków pozyskanych dodatkowo na większe projekty kulturalne, na które zazwyczaj składają się usługi edukacyjne mające na celu upowszechnianie wiedzy o sztuce. Przygotowaniem zajęć edukacyjnych w zakresie merytorycznym, poza siedzibą Galerii we wszystkich formach wymienionych we wniosku, zajmuje się Galeria, natomiast szkoły, instytucje lub też zorganizowana grupa osób, zgłaszając chęć skorzystania z takiej oferty organizują się w porozumieniu z Galerią w określonym czasie i miejscu dla przeprowadzenia zaplanowanych zajęć. Zdarza się jednak, że Galeria realizując większy projekt kulturalny sama organizuje, odpłatnie lub nieodpłatnie lokal poza siedzibą Galerii dla realizacji zaplanowanych zajęć.
  2. Lekcje, wykłady, spotkania autorskie i kuratorskie oraz warsztaty odbywające się poza siedzibą Galerii do tej pory były nieodpłatne i takie też nieodpłatne zajęcia planowane są na przyszłość. Jednak z uwagi na planowaną zmianę siedziby Galerii w 2013 roku, a co za tym idzie planowaną bogatszą ofertę edukacyjną, Galeria nie wyklucza odpłatności za niektóre zajęcia. Na dzień dzisiejszy nie da się określić jakie dokładnie będą to formy zajęć gdyż jest to uzależnione od posiadanych i pozyskiwanych środków finansowych na projekty kulturalne oraz zainteresowania ofertą.
  3. Oferta edukacyjna świadczona poza siedzibą Galerii skierowana jest zarówno do osób indywidualnych jak i szkół i innych instytucji. Na dzień dzisiejszy zajęcia poza siedzibą świadczone były nieodpłatnie a na przyszłość planowane są zajęcia nieodpłatne oraz odpłatne. Odpłatna forma zajęć edukacyjnych skierowana będzie zarówno do osób indywidualnych jak i do szkół i instytucji. Zatem przewiduje się wynagrodzenia za usługi świadczone przez Galerię, wnoszone przez osoby indywidualne jak i przez szkoły i inne zorganizowane instytucje.
  4. (jak w pkt l) Przygotowaniem zajęć edukacyjnych w zakresie merytorycznym, poza siedzibą Galerii we wszystkich formach wymienionych we wniosku, zajmuje się Galeria, natomiast szkoły, instytucje lub też zorganizowana grupa osób, zgłaszając chęć skorzystania z takiej oferty organizują się w porozumieniu z Galerią w określonym czasie i miejscu dla przeprowadzenia zaplanowanych zajęć. Zdarza się jednak, że Galeria realizując większy projekt kulturalny sama organizuje, odpłatnie lub nieodpłatnie lokal poza siedzibą Galerii dla realizacji zaplanowanych zajęć i tym samym ponosi wówczas koszty pełnej organizacji.
  5. Uczestnicy odpłatnych zajęć edukacyjnych we wszystkich formach organizacyjnych przedstawionych we wniosku dokonują opłaty ustalonej w oparciu o indywidualną wycenę, która stanowi zwrot części poniesionych kosztów. Koszty organizacyjne zawsze przewyższają osiągane przychody, które jeżeli są już osiągane to w całości przeznaczane są na realizację usług kulturalnych- kontynuację i doskonalenie usług kulturalnych.
  6. Spacery z oprowadzaniem realizowane w przestrzeni publicznej są nieodpłatne i odbiorca nie jest zobowiązany do zakupu biletu wstępu. Natomiast oprowadzanie po wystawach prezentowanych w salach wystawienniczych w siedzibie Galerii jest wliczone w cenę biletu wstępu do Galerii i każdy odbiorca chcąc skorzystać z usługi zobowiązany jest do jego zakupu.
  7. Będące przedmiotem wniosku usługi - organizowanie zajęć edukacyjnych w formie lekcji, wykładów, spotkań autorskich i kuratorskich, warsztatów, spacerów z oprowadzaniem i prezentacji artystycznych w przestrzeni publicznej stanowią usługi kultury, w myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Przepis ten stanowi, że działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. W przypadku usług naszej Galerii usługi te (upowszechnianie) przybierają postać edukacji kulturalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 listopada 2012r.):

Czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33a ustawy o podatku od towarów i usług odpłatnie organizowane zajęcia z zakresu edukacji i kultury w formie lekcji, wykładów, spotkań autorskich i kuratorskich, warsztatów, spacerów z oprowadzaniem i prezentacji artystycznych w przestrzeni publicznej korzystają ze zwolnienia od podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 listopada 2012r.):

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, warunkiem zastosowania zwolnień, o których z art. 43 ust. 1 pkt 31, 32, 33 lit. a ustawy o VAT, jest aby podmioty wykonujące czynności, o których mowa w wyżej wymienionych przepisach, nie osiągały w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągania, aby były one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT: „Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną”. Galeria jako podmiot prawa publicznego wpisany do właściwego Rejestru Instytucji Kultury, działający na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu nadanego przez organizatora Galerii (Gmina Miasta T), stoi na stanowisku iż usługi kulturalne jakie świadczy w formie opisanych we wniosku zajęć edukacyjnych mających na celu popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy o sztuce, należy objąć zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Z dniem 1 stycznia 2011r. ustawodawca odstąpił w tym zakresie od posługiwania się klasyfikacjami statystycznymi, a zwolnienia od podatku dotyczące dostaw towarów i świadczonych usług zawarte są bezpośrednio w art. 43 ustawy o VAT. Zatem w tym artykule należy poszukiwać ewentualnej podstawy do zwolnienia z opodatkowania czynności związanych ze świadczeniem usług w zakresie opisanym we wniosku. zastępując je formą opisową, wskazując na ich cechy, charakter i okoliczności wykonania.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Zwolnienie określone w powyższym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Zatem warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Ponadto należy zauważyć, iż stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowaw ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z powyższego wynika, że usługi kulturalne świadczone przez podmioty o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora - Gminę Miasta T i działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Galeria jako instytucja kultury, której statutowym celem jest upowszechnianie sztuki i popularyzowanie wiedzy o sztuce organizuje odpłatne i nieodpłatne zajęcia edukacyjne dla różnych grup odbiorców.

Aktem mówiącym o prowadzeniu działalności edukacyjnej - świadczeniu usług w tym zakresie, jest statut Wnioskodawcy. Galeria nie posiada innych regulaminów wewnętrznych w tym zakresie. Galeria nie zawiera również żadnych umów ze szkołami czy innymi instytucjami w zakresie edukacji. Oferta edukacyjna Galerii jest uzależniona od posiadanych bieżących środków finansowych oraz środków pozyskanych dodatkowo na większe projekty kulturalne, na które zazwyczaj składają się usługi edukacyjne mające na celu upowszechnianie wiedzy o sztuce.

Zajęcia edukacyjne organizuje się w formie lekcji, wykładów, spotkań autorskich lub kuratorskich oraz innych spotkań wokół aktualnych wystaw i tematów kulturalnych, warsztatów, spacerów z oprowadzaniem i prezentacji artystycznych w przestrzeni publicznej:

  • lekcje, wykłady, spotkania autorskie i kuratorskie zwyczajowo prowadzone są przez zaproszonych artystów, krytyków sztuki, publicystów kulturalnych, pracowników Galerii i inne osoby w jednej z sal wystawienniczych w siedzibie Galerii lub poza jej siedzibą (szkoły i Inne zorganizowane instytucje). Celem lekcji i wykładów jest upowszechnianie sztukii popularyzowanie wiedzy o sztuce przede wszystkim współczesnej z uwzględnieniem aktualnych jej nurtów oraz przygotowanie szkolne w zakresie historii sztuki.
  • warsztaty są interaktywnymi spotkaniami skierowanym do dzieci i młodzieży mającymi na celu pobudzenie ich zainteresowania sztuką współczesną jak i ofertą wystawienniczą Galerii oraz zakorzenienie podstaw pod rozwój kulturalny i artystyczny. Zajęcia warsztatowe prowadzone są przez pracowników Galerii lub zaproszonych artystów w jednej z sal wystawienniczych w siedzibie Galerii lub poza jej siedzibą (szkoły, inne zorganizowane instytucje lub przestrzeń publiczna).
  • spacery z oprowadzaniem i prezentacje artystyczne w przestrzeni publicznej to zajęcia skierowane do szerokiej grupy wiekowej odbiorców prowadzone przez pracowników Galerii lub zaproszonych gości. Zajęcia w przestrzeni publicznej prowadzone są śladami dotyczącymi danego tematu kulturalnego lub śladami tematu wystawy.

Zajęcia są prowadzone nieodpłatnie i odpłatnie w zależności od programu zdarzeń kulturalnych i ponoszonych kosztów organizacyjnych.

Uczestnicy odpłatnych zajęć edukacyjnych we wszystkich formach organizacyjnych przedstawionych we wniosku dokonują opłaty ustalonej w oparciu o indywidualną wycenę, która stanowi zwrot części poniesionych kosztów. Koszty organizacyjne zawsze przewyższają osiągane przychody, które jeżeli są już osiągane to w całości przeznaczane są na realizację usług kulturalnych - kontynuację i doskonalenie usług kulturalnych.

Uczestnictwo we wszystkich opisanych formach edukacyjnych nie pociąga za sobą konieczności zakupu biletów wstępu. Chcąc zwiedzić eksponowane wystawy należy zakupić bilet wstępu odrębnie od wniesionej opłaty za uczestnictwo w wybranych zajęciach edukacyjnych.

Przygotowaniem zajęć edukacyjnych w zakresie merytorycznym, poza siedzibą Galerii we wszystkich formach wymienionych we wniosku, zajmuje się Galeria, natomiast szkoły, instytucje lub też zorganizowana grupa osób, zgłaszając chęć skorzystania z takiej oferty organizują się w porozumieniu z Galerią w określonym czasie i miejscu dla przeprowadzenia zaplanowanych zajęć. Zdarza się jednak, że Galeria realizując większy projekt kulturalny sama organizuje, odpłatnie lub nieodpłatnie lokal poza siedzibą Galerii dla realizacji zaplanowanych zajęć.

Oferta edukacyjna świadczona poza siedzibą Galerii skierowana jest zarówno do osób indywidualnych jak i szkół i innych instytucji. Na dzień dzisiejszy zajęcia poza siedzibą świadczone były nieodpłatnie a na przyszłość planowane są zajęcia nieodpłatne oraz odpłatne. Odpłatna forma zajęć edukacyjnych skierowana będzie zarówno do osób indywidualnych jak i do szkół i instytucji. Zatem przewiduje się wynagrodzenia za usługi świadczone przez Galerię, wnoszone przez osoby indywidualne jak i przez szkoły i inne zorganizowane instytucje.

Spacery z oprowadzaniem realizowane w przestrzeni publicznej są nieodpłatne i odbiorca nie jest zobowiązany do zakupu biletu wstępu. Natomiast oprowadzanie po wystawach prezentowanych w salach wystawienniczych w siedzibie Galerii jest wliczone w cenę biletu wstępu do Galerii i każdy odbiorca chcąc skorzystać z usługi zobowiązany jest do jego zakupu.

Będące przedmiotem wniosku usługi - organizowanie zajęć edukacyjnych w formie lekcji, wykładów, spotkań autorskich i kuratorskich, warsztatów, spacerów z oprowadzaniem i prezentacji artystycznych w przestrzeni publicznej stanowią usługi kultury, w myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W przypadku usług naszej Galerii usługi te (upowszechnianie) przybierają postać edukacji kulturalnej.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do opisu sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest podmiotem, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, jest bowiem instytucją kultury wpisaną do rejestru prowadzonego przez organizatora, którym jest Gmina. Zatem Wnioskodawca spełnia przesłankę podmiotową uprawniającą do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

W następnej kolejności należy zbadać, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, opisane we wniosku wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia. Jak wynika z wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku usługi kulturalne (…). Ustawa o VAT nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Mając powyższe na uwadze, jak również przedstawione we wniosku okoliczności faktyczne sprawy stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę odpłatnie organizowane zajęcia z zakresu edukacji i kultury w formie lekcji, wykładów, spotkań autorskich i kuratorskich, warsztatów, spacerów z oprowadzaniem i prezentacji artystycznych w przestrzeni publicznej korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisanym do gminnego rejestru instytucji kultury, działającą na podstawie przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co więcej w przedmiotowej sprawie nie jest spełniona przesłanka negatywna uregulowana w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, Wnioskodawca świadcząc ww. usługi kulturalne nie ma na celu systematycznego osiągania zysków z tej działalności, ponieważ koszty organizacyjne zawsze przewyższają osiągane przychody, które jeżeli są już osiągane to w całości przeznaczane są na realizację usług kulturalnych - kontynuację i doskonalenie usług kulturalnych.

Na marginesie należy jednak zwrócić uwagę, że chociaż Wnioskodawca zadał pytanie dotyczące zwolnienia od podatku odpłatnie świadczonych usług, jednak z treści wniosku wynika, że część usług świadczona jest lub będzie nieodpłatnie, ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazano, że spacery z oprowadzaniem realizowane w przestrzeni publicznej są nieodpłatne.

Zaznaczenia zatem wymaga, że ze zwolnienia od podatku mogą korzystać czynność podlegające opodatkowaniu tj. stosownie do powołanego na wstępie art. 5 ustawy o VAT, odpłatne świadczenie usług i odpłatna dostawa towarów. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegaj opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jako instytucja kultury, której statutowym celem jest upowszechnianie sztuki i popularyzowanie wiedzy o sztuce, organizuje zajęcia edukacyjne z zakresu kultury odpłatne i nieodpłatne dla różnych grup odbiorców.

Należy zatem stwierdzić, że świadczenie usług, polegających na organizowaniu zajęć edukacyjnych w formie lekcji, wykładów, spotkań autorskich lub kuratorskich oraz innych spotkań wokół aktualnych wystaw i tematów kulturalnych, warsztatów, spacerów z oprowadzaniem i prezentacji artystycznych w przestrzeni publicznej, będzie odbywało się do celów działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. realizacji zadań statutowych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy – nieodpłatnie świadczone ww. usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w konsekwencji nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Natomiast jak wykazano powyżej, usługi świadczone odpłatnie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust.1 pkt 33 lit.a).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku VAT odpłatnie świadczonych przez niego usług kulturalnych w formie opisanych we wniosku zajęć, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj