Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-803/09-4/KS
z 9 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-803/09-4/KS
Data
2009.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dopłata
fundusz
fundusz ochrony środowiska
fundusze centralne
pomoc de minimis
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymana pomoc de minimis o wartości 15.493,76 zł na podstawie art. 409 ustawy Prawo Ochrony Środowiska oraz umowy o kredyt inwestycyjny z dopłatami do oprocentowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli tak, to czy pomoc ta będzie podlegać opodatkowaniu jednorazowo w miesiącu VIII/09, czy kwotę 15.493,76 zł należy podzielić przez okres spłaty kredytu tj. 35 rat miesięcznie i o kwotę 442,67 zł zwiększyć przychody do opodatkowania?



Wniosek ORD-IN 565 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 07 września 2009 r. (data wpływu 17.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie otrzymania pomocy de minimis – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością złożyła do Izby Skarbowej w Warszawie BKIP w Płocku wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie otrzymania pomocy de minimis.

Pismem z dnia 17 września 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie – działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) – przekazał wniosek Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Pismo do tut. Organu wpłynęło w dniu 21 września 2009 r.

Przedmiotowy wniosek został przez Spółkę uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymał pomoc w kwocie 15.493,76 zł. w zaświadczeniu o pomocy de minimis – pismo z dnia 31.07.2009 r. – potwierdzono, iż otrzymana pomoc spełnia warunki określone w Rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 w sprawie pomocy de minimis. Pomoc otrzymano na podstawie art. 409 i 411 ustawy z dnia 27.04.2001 r. – Prawo ochrony środowiska oraz umowy o kredyt inwestycyjny z dopłatami z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pismem z dnia 30 listopada 2009 r. Spółka poinformowała, iż zawarła umowę kredytową z Bankiem na inwestycję dot. wdrożenia systemu selektywnej zbiórki odpadów dla Gminy K. i gmin ościennych – zakup sortowni odpadów. Okres kredytowania wynosi od dnia 31.07.2009 r. do 30.07.2012 r.

Oprocentowanie kredytu jest zmienne. w dniu zawarcia umowy kredytowej oprocentowanie wyniosło 5,25% w stosunku rocznym. Spółka otrzymała dofinansowanie do części oprocentowania kredytu w wysokości wynoszącej 0,60 stopy redyskonta weksli Narodowego Banku Polskiego określonej przez Radę Polityki Pieniężnej, jednak nie więcej niż 16.440 zł w całym okresie kredytowania.

Dopłata do oprocentowania pokrywana jest ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Odsetki od kredytu podlegają spłacie w terminach miesięcznych na koniec każdego miesiąca począwszy od dnia 30.09.2009 r.

W załączeniu, Spółka przesłała harmonogram spłat odsetek, które płaci oraz kwoty dopłat do odsetek płatnych na konto Banku przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana pomoc de minimis o wartości 15.493,76 zł na podstawie art. 409 ustawy Prawo Ochrony Środowiska oraz umowy o kredyt inwestycyjny z dopłatami do oprocentowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli tak, to czy pomoc ta będzie podlegać opodatkowaniu jednorazowo w miesiącu VIII/09, czy kwotę 15.493,76 zł należy podzielić przez okres spłaty kredytu, tj. 35 rat miesięcznie i o kwotę 442,67 zł zwiększyć przychody do opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, pomoc de minimis podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy i kwota pomocy winna być podzielona na okres 35 miesięcy (okres spłaty kredytu). Do przychodów Spółki należy doliczyć kwotę 442,67 zł miesięcznie, przez okres 35 miesięcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymała pomoc de minimis na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. u. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) oraz umowy o kredyt inwestycyjny z dopłatami z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowa o kredyt została zawarta z Bankiem na inwestycję dotyczącą wdrożenia systemu selektywnej zbiórki odpadów, tj. zakup sortowni odpadów. Okres kredytowania wynosi od dnia 31 lipca 2009 r. do 30 lipca 2012 r. Dopłata do oprocentowania pokrywana jest ze środków Funduszu, a odsetki od kredytu podlegają spłacie w terminach miesięcznych na koniec każdego miesiąca począwszy od dnia 30 września 2009 r.

Ustawa Prawo ochrony środowiska określa m.in. zadania funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, będących instytucjami ochrony środowiska. Przepisy tej ustawy przewidują bardzo szeroki katalog przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska, które są finansowane (współfinansowane) ze środków funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Na podstawie art. 411 ust. 1 pkt 2 i ust. 10 ww. ustawy, finansowanie przez fundusze zadań związanych z ochroną środowiska odbywać się może m.in. poprzez dopłaty do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek.

Kredyty z dopłatą do oprocentowania ze środków Funduszu mogą być przyznawane na dofinansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, wskazanych w ustawie Prawo ochrony środowiska.

W przedmiocie sprawy, Wnioskodawca przeprowadził inwestycję polegającą na wdrożeniu systemu selektywnej zbiórki odpadów, tj. zakupił sortownię odpadów.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), należy zauważyć, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

  1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,
  2. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego uzyskanego przychodu z tytułu dopłat do oprocentowania kredytu, należy zwrócić uwagę na postanowienia zawarte w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. katalog zwolnień przedmiotowych.

Wobec tego, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), nie można stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres tychże zwolnień.

Stosownie do art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy) oraz
  • kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy).

Z literalnego brzmienia cytowanych wyżej przepisów wynika wprost, iż zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają dotacje uzyskane:

  • z budżetu państwa,
  • z budżetu jednostek samorządu terytorialnego,
  • od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Środki finansowe, o których mowa w rozpatrywanej sprawie nie spełniają żadnego z powyższych kryteriów. Zgodnie z art. 400 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska, (…) Wojewódzkie Fundusze mają osobowość prawną i w rozumieniu ustawy o finansach publicznych są (…) wojewódzkimi funduszami celowymi.

Stosownie do treści art. 29 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, przy czym ustawa budżetowa może określać inne, niż ustawa tworząca fundusz, przeznaczenie środków funduszu celowego, o ile fundusz ten nie otrzymuje dotacji z budżetu państwa.

Powyższe oznacza, iż przedmiotowa dopłata stanowi dopłatę do oprocentowania kredytu bankowego uzyskanego przez Wnioskodawcę z funduszu celowego, w związku z czym nie może ona korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie ww. regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiocie sprawy, odsetki od kredytu podlegają spłacie w terminach miesięcznych na koniec każdego miesiąca począwszy od dnia 30 września 2009 r. Kwoty dopłat do odsetek płatne są przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej bezpośrednio na konto Banku.

W tym miejscu należy zauważyć, iż dopłata do oprocentowania ww. kredytu powoduje, że kredytobiorca (Wnioskodawca) płaci Bankowi niższą kwotę odsetek, a zatem następuje po Jego stronie bezzwrotne przysporzenie majątkowe, które na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi podlegający opodatkowaniu przychód.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż uzyskana przez Wnioskodawcę, na podstawie art. 409 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz umowy o kredyt inwestycyjny z dopłatami do oprocentowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pomoc de minimis w kwocie 15.493,76 zł stanowi przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych proporcjonalnie do okresu spłaty kredytu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj