Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1172/09-5/MPe
z 26 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1172/09-5/MPe
Data
2010.02.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Podatnicy zarejestrowani

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Podatnicy


Słowa kluczowe
centralny organ administracji rządowej
jednostka budżetowa
jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej
oddział
podatnik podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
VAT - w zakresie uznania oddziałów terenowych za odrębnych podatników podatku VAT



Wniosek ORD-IN 353 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10.12.2009 r. (data wpływu 10.12.2009 r.) uzupełnionego w dniu 02.02.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 22.01.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania oddziałów terenowych za odrębnych podatników podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 02.02.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 22.01.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania oddziałów terenowych za odrębnych podatników podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest centralnym urzędem administracji rządowej, nieposiadającym osobowości prawnej, obsługującym... będącego centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawie...

Na podstawie Zarządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 marca 2002r. wydanego na podstawie art. 18a ust.6 ustawy z dnia 21.03.1985r. o... nadano statut regulujący jej wewnętrzną organizację.

Ponadto zgodnie z ustawą... i statutem Wnioskodawcy działa poprzez 16 oddziałów terenowych, które na podstawie decyzji Urzędu Skarbowego z dnia 23.04.2002r. uzyskały status odrębnych podatników podatku od towaru i usług. Jako odrębni od centrali podatnicy tego podatku oddziały dokonują odrębnych rozliczeń podatku VAT we właściwych dla siebie miejscowych urzędach skarbowych.

W związku z powyższym podatnik zwraca się o interpretację art. 157 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług tj. czy po wejściu w życie cytowanej ustawy oddziały terenowe... zachowują status odrębnych podatników podatku VAT przyznanych im decyzją z dnia 23.04.2002r. wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 157 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług podatnicy zarejestrowani na ostatni dzień przed dniem wejścia w życie ww. ustawy, na podstawie ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, będą uważani za podatników zarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług bez konieczności potwierdzania tego faktu przez naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 157 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ww. regulacji nie stosuje się do zakładów (oddziałów) osoby prawnej, będącymi odrębnymi podatnikami w rozumieniu art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 08.01.1993r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym. Przedmiotowy przepis nie uległ dotychczas zmianie.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. regulacje dotyczące utraty statusu odrębnych podatników podatku VAT w odniesieniu do oddziałów nie mają zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym, gdyż Wnioskodawca nie posiada osobowości prawnej.

Reasumując zarejestrowane jako odrębni podatnicy VAT oddziały terenowe... pod rządami ustawy z dnia 08.01.1993r. zachowują swój dotychczasowy status pod rządami ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.

Oznacza to dalszą możliwość rozliczania podatku VAT przez oddziały terenowe w ich właściwych miejscowo urzędach skarbowych jako odrębni podatnicy podatku VAT.

Taka interpretacja została potwierdzona pismem z dnia 28.04.2004r. wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wola.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest centralnym urzędem administracji rządowej, nieposiadającym osobowości prawnej, obsługującym ... będącego centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawie... powołanym mocą ustawy z.... W jego skład wchodzi 16 oddziałów terenowych, które na podstawie decyzji Urzędu Skarbowego uzyskały status odrębnych podatników podatku od towaru i usług, samodzielnie rozliczających się z właściwymi dla siebie miejscowo urzędami skarbowymi.

Należy zauważyć, że obecnie obowiązująca ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, weszła w życie z dniem 1 maja 2004r. i zastąpiła ustawę z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zm.). Zgodnie z przepisem przejściowym tj. art. 157 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy zarejestrowani na ostatni dzień przed dniem, o którym mowa w art. 176 pkt 2, na podstawie art. 9 ustawy wymienionej w art. 175, z wyłączeniem podatników wymienionych w art. 5 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 175, będą uważani za podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT, z tym że podatnicy, którzy w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 175, zgłosili, że będą składać deklaracje podatkowe dla podatku od towarów i usług, zostaną uznani za podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, a pozostali - za podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni, bez konieczności potwierdzania tego faktu przez naczelnika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie natomiast z art. 157 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT wyżej cytowanego przepisu nie stosuje się w stosunku do zakładów (oddziałów) osoby prawnej, będących odrębnymi podatnikami w rozumieniu art. 5 ust. 2 ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Ponadto na podstawie art. 160 ust.3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług – osoba prawna, której zakłady (oddziały) rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem 1 maja 2004r we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojego zakładu (oddziału), który przestał być wyodrębnionym podatnikiem – w zakresie, w jakim dotyczą podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że w przedmiotowej sprawie wyżej cytowane przepisy nie mają zastosowania, gdyż odnoszą się tylko i wyłącznie do zakładów (oddziałów) osób prawnych, natomiast Wnioskodawca nie posiada osobowości prawnej, lecz jest jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej. A zatem jej oddziały terenowe będą rozliczać się z podatku od towarów i usług na zasadach dotychczasowych, jako odrębni podatnicy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj