Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1499/09-2/EWW
z 18 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1499/09-2/EWW
Data
2009.12.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Miejsce świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym.



Wniosek ORD-IN 306 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następując stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą m.in. na naprawie i konserwacji maszyn i urządzeń. Jest on podatnikiem VAT czynnym oraz podatnikiem zarejestrowanym dla celów wewnątrzwspólnotowych nabyć i dostaw towarów. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowany zawarł ze spółką z siedzibą w Niemczech, zarejestrowaną jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech, umowę o świadczenie usług. Na podstawie umowy Wnioskodawca świadczy na rzecz tego kontrahenta usługi serwisowe maszyn i urządzeń.

Serwis maszyn i urządzeń to:

  • bieżące kontrole ich stanu technicznego,
  • bieżące naprawy,
  • instalacja nowych oraz przebudowa starych,
  • programowanie i uruchamianie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że usługi serwisowe dokonywane są na terytorium Niemiec lub terytorium państw członkowskich innych niż terytorium Polski, na zlecenie niemieckiej firmy posługującej się numerem, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec, należy je potraktować jako niepodlegające w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi serwisowe świadczone przez niego na terytorium Niemiec lub terytorium państw członkowskich innych niż terytorium Polski, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Również art. 28 ust. 7 ustawy stanowi, że w sytuacji gdy usługa świadczona jest dla nabywcy, który podał usługodawcy swój numer identyfikacji podatkowej, przyznany przez inne państwo członkowskie niż to na terytorium którego usługi są wykonywane, wówczas przyjmuje się, że miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało ten numer, pod warunkiem, że po wykonaniu tych usług towary zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te faktycznie wykonano.

Usługa serwisowa jest świadczona na terytorium Niemiec lub państw członkowskich innych niż terytorium Polski. Maszyny i urządzenia pozostają na terytorium tych państw, czyli tam gdzie wykonywane są usługi, wobec czego, usługa serwisowa nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą m.in. na naprawie i konserwacji maszyn i urządzeń. Jest on podatnikiem VAT czynnym oraz podatnikiem zarejestrowanym dla celów wewnątrzwspólnotowych nabyć i dostaw towarów. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Zainteresowany zawarł ze spółką z siedzibą w Niemczech, zarejestrowaną jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech, umowę o świadczenie usług. Na podstawie umowy Wnioskodawca świadczy na rzecz tego kontrahenta usługi serwisowe maszyn i urządzeń. Serwis maszyn i urządzeń obejmuje: bieżące kontrole ich stanu technicznego, bieżące naprawy, instalację nowych oraz przebudowę starych, programowanie i uruchamianie.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Powyższy przepis wyraża ogólną normę dotyczącą ustalenia miejsca świadczenia usług. Oprócz tej ogólnie sformułowanej zasady, ustawa zawiera regulacje szczególne.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Z kolei, art. 28 ust. 7 ustawy stanowi, że w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

W przypadku, gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną w terminie 90 dni od wykonania na nich usług wywiezione poza terytorium kraju (art. 28 ust. 8 ustawy).

Z uwagi na przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że w przedmiotowej sytuacji zastrzeżenia wynikające z powyższego przepisu, nie mają zastosowania w sprawie.

Należy wyjaśnić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „usługi na ruchomym majątku rzeczowym”. w związku z tym należy zwrot ten interpretować w oparciu o wykładnię językową, jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego.

Dodatkowo, gdy mowa o usługach na ruchomym majątku rzeczowym, chodzi najczęściej o usługi mające na celu wytworzenie (przetworzenie) towarów z materiałów powierzonych. Wytworzenie towarów z materiałów powierzonych podatnikowi kwalifikowane jest jako świadczenie usług, a nie jako dostawę towarów i opodatkowuje w miejscu faktycznego ich wykonywania (por. K. Kosakowska, /w:/ VI Dyrektywa VAT, pod red. K. Sachsa, s. 185).

Z uwagi na wskazane przez Zainteresowanego informacje stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy świadczy on na rzecz tego kontrahenta niemieckiego usługi serwisowe maszyn i urządzeń (bieżące kontrole ich stanu technicznego, bieżące naprawy, instalacja nowych oraz przebudowa starych, programowanie i uruchamianie) na terytorium Niemiec lub innych państw członkowskich - miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług, w myśl 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. w związku z powyższym, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

O sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi.

Zatem należy uznać, że Wnioskodawca prawidłowo przyjął, iż świadczone przez niego usługi na ruchomym majątku rzeczowym, zgodnie z opisanym stanem faktycznym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj