Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-22/10-8/MT
z 8 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-22/10-8/MT
Data
2010.04.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność
dzierżawa
gospodarstwo rolne
osoby fizyczne
podatek dochodowy
ustawa


Istota interpretacji
możliwość uznania prowadzenia prac hodowlanych i badawczych nad nowymi środkami ochrony roślin/nawozami za działalność rolniczą



Wniosek ORD-IN 420 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 23.12.2009 r. (data wpływu 11.01.2010 r.) oraz piśmie (data nadania 10.03.2010 r., (data wpływu 15.03.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-22/10-2/MT z dnia 03.03.2010 r. (data nadania 03.03.2010 r., data doręczenia 08.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania prowadzenia prac hodowlanych i badawczych nad nowymi środkami ochrony roślin/nawozami za działalność rolniczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.01.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania prowadzenia prac hodowlanych i badawczych nad nowymi środkami ochrony roślin/nawozami za działalność rolniczą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest właścicielką gospodarstwa rolnego o powierzchni ok. 13 ha. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej. Około 5 ha będzie wydzierżawione i wykorzystywane przez dzierżawcę do prowadzenia produkcji rolniczej (produkcja roślinna).

Pozostałe 8 ha zostanie wydzierżawione podmiotowi, który będzie prowadził następującą działalność:

  1. produkcja roślinna na obszarze ok. 7 ha,
  2. na obszarze ok. 1 ha - prowadzenie prac hodowlanych i badawczych nad nowymi środkami ochrony roślin/nawozami, które to działanie polegać będą na prowadzeniu produkcji roślinnej, z tym, że rośliny wytworzone na tym obszarze będą następnie opryskiwane różnymi stężeniami nowych produktów ochrony roślin/nawozami, a następnie badane i poddawane różnego rodzaju testom.

Po dokonaniu zbioru, produkcja roślinna z tego obszaru nie będzie wykorzystywana do celów konsumpcyjnych jako żywność, a w zależności od rodzaju zasiewów, produkcja może być wykorzystywana jako np:

  1. rośliny kukurydzy do kompostu,
  2. suszone liście na podściółkę do obory,
  3. ziarna zboża lub kukurydzy jako surowiec do produkcji biogazu.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 03.03.2010 r. Nr IPPB1/415-22/10-2/MT Wnioskodawczyni uzupełniła swój wniosek w dniu 15.03.2010 r. przesyłając poświadczoną za zgodność z oryginałem ostatnią stronę wniosku ORD-IN wraz z oryginałem podpisu pełnomocnika.

Pismem z dnia 30.03.2010 r. oraz 01.04.2010 r. Wnioskodawczyni uzupełniała stan faktyczny wniosku informując, iż całość upraw z dzierżawionej powierzchni będzie podlegała sprzedaży w stanie nieprzetworzonym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy działalność, którą zamierza prowadzić w gospodarstwie rolniczym Wnioskodawczyni przyszły dzierżawca jest działalnością rolniczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy dzierżawa gospodarstwa rolnego na cele działalności rolniczej stanowi dla wydzierżawiającego będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Odpowiedź na pierwsze pytanie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Wniosek Pani w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Ad: 1

Zdaniem Wnioskodawczyni, przyszły dzierżawca gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni (dzierżawa 8 ha) prowadził będzie wyłącznie produkcję rolniczą na dzierżawionym gruncie.

Zdaniem wnioskodawczyni - w związku z tym, iż dzierżawcy prowadzą na wydzierżawionym gospodarstwie rolnym wyłącznie działalność rolniczą, dochody uzyskiwane przez wydzierżawiającego z tytułu zawartych umów dzierżawy nie stanowią źródła przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydzierżawione grunty przeznaczone będą tylko i wyłącznie na uprawę rolną, nie są wytwarzane żadne inne rośliny, a więc nie ma specjalnej produkcji rolnej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. Całość gospodarstwa rolnego stanowi uprawa rolna zwykła.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Ustawa powyższa zawiera definicję legalną działalności rolniczej, którą, zgodnie z przepisem art. 2 ust. 2 ww. ustawy, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt licząc od dnia nabycia.

Przepisy powyższe zawierają regulację dotyczącą zastosowania przepisów ustawy w odniesieniu do działalności rolniczej. Zamieszczenie w nich legalnej definicji tej działalności eliminuje konieczność odwoływania się w tym zakresie do innych ustaw w tym do przepisów o statystyce i do polskiej klasyfikacji działalności. Zaznaczyć przy tym należy, że przepis ten nie odwołuje się do rodzajów przychodów, lecz do wszystkich przychodów osiąganych z tego rodzaju działalności.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje w przepisie art. 2 na rodzaje przychodów, które uprawniają do zakwalifikowania ich do przychodów z działalności rolniczej lecz rodzaje działalności z których przychody stanowią przychody z takiej działalności. Tak więc nawet jeżeli dzierżawca 8 ha gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni będzie uzyskiwał większość/część/całość swoich dochodów z badań wpływu nowych substancji chemicznych na rośliny to i tak to wyłącznie rodzaj prowadzonych przez dzierżawcę czynności na tej nieruchomości będzie świadczył o tym, czy jest to działalność rolnicza, czy też nie. W niniejszym stanie faktycznym nie powinno być żadnych wątpliwości, iż będzie to działalność rolnicza.

Warto zwrócić uwagę, iż powołany przepis zawiera katalog rodzajów działalności uznawanych za działalność rolniczą, który ograniczony jest wyłącznie czynnościami zaliczanymi do działów specjalnych produkcji rolnej, których ustawa zawiera katalog zamknięty. Wszelkie zatem przejawy działalności, której celem jest wytwarzanie produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym z własnych upraw lub hodowli albo chowu, z powołanymi wyjątkami, stanowi działalność rolniczą a uzyskiwany przychód to przychód z działalności rolniczej.

Z powyższego przepisu wynika, ze ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej - nie stanowią przychodów z tej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) co do zasady dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego, oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalistycznego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

licząc od dnia nabycia.

Na podstawie powołanego art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wszystkie rodzaje działalności rolniczej wyłączono od opodatkowania podatkiem dochodowym. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się do działalności rolniczej kwalifikowanej do działów specjalnych produkcji rolnej. O tym jakie rodzaje upraw, hodowli i chowu zalicza się do działów produkcji rolnej wskazuje art. 2 ust. 3 ww. ustawy.

Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są natomiast: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Ponadto, ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym, w myśl art. 2 ust. 4 tej ustawy, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). W związku z powyższym za gospodarstwo rolne, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy, uważa się obszar gruntów, o którym mowa w art. 1 o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu, za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowo fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Powyższe oznacza, że wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu. Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu, w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. Produkt przetworzony to taki, który na skutek zastosowanych względem niego procesów technologicznych nabrał nowych cech właściwości..

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że dzierżawca Wnioskodawczyni będzie zajmował się produkcją roślinną oraz prowadzeniem prac hodowlanych i badawczych nad nowymi środkami ochrony roślin/nawozami, które to działanie polegać będą na prowadzeniu produkcji roślinnej, z tym, że rośliny wytworzone na tym obszarze będą następnie opryskiwane różnymi stężeniami nowych produktów ochrony roślin/nawozami, a następnie badane i poddawane różnego rodzaju testom. Po dokonaniu zbioru, produkcja roślinna z tego obszaru nie będzie wykorzystywana do celów konsumpcyjnych jako żywność. Całość upraw z dzierżawionej powierzchni dzierżawca będzie sprzedawał w stanie nieprzetworzonym.

Reasumując stwierdzić należy, że działalność wykonywana przez dzierżawcę Wnioskodawczyni mieści się w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej, nie będąc jednocześnie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w wysokości 100 zł, nadpłata w wysokości 20 zł dokonana w dniu 08.01.2010 r. będzie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – na adres Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj