Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-695/09/EA
z 30 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-695/09/EA
Data
2009.09.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
faktura zaliczkowa
obowiązek podatkowy
zaliczka


Istota interpretacji
Obowiązek wystawienia faktury dokumentującej otrzymaną zaliczkę.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2009r. (data wpływu 3 lipca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2009r. (data wpływu 15 września 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury dokumentującej otrzymaną zaliczkę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury dokumentującej otrzymaną zaliczkę.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 września 2009r. (data wpływu 15 września 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 września 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymał zaliczkę na poczet przyszłej sprzedaży. Otrzymana zaliczka może dotyczyć dostawy towarów, które podlegają stawce zwolnionej, 0%, 7%, 22%, gdyż Wnioskodawca sprzedaje towary opodatkowane tymi stawkami. Firmie trudno jest ustalić jakie produkty będzie chciał zamówić kontrahent. Wnioskodawca w dniu 30 czerwca 2009r. otrzymał wpływ środków pieniężnych na rachunek bankowy. Osoba, która wpłaciła środki pieniężne na konto bankowe Wnioskodawcy w tytule przelewu wpisała adnotacje za towar. W dniu 6 lipca 2009r. osoba, która wpłaciła środki pieniężne na rachunek bankowy Wnioskodawcy w dniu 30 czerwca 2009r., złożyła zamówienie i określiła jakie produkty mają być do niej dostarczone.

Wnioskodawca nie ma z podmiotem, który wpłacił zaliczkę, zawartej żadnej umowy regulującej warunki sprzedaży.

Wnioskodawcy trudno jest ustalić jakie produkty będzie chciał zamówić kontrahent, ponieważ Wnioskodawca sprzedaje swoje produkty opodatkowane stawką VAT 0%, 22% oraz zwolnione z podatku VAT.

Wnioskodawca w swojej ofercie handlowej posiada:

  • preparaty ziołowe opodatkowane stawką 7%
  • czasopisma specjalistyczne opodatkowane stawką 7% oraz 0%
  • artykuły reklamowe opodatkowane stawką 22%
  • szkolenia zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien wystawić fakturę zaliczkową, gdy nie może ustalić stawki podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie wystawia faktury zaliczkowej do otrzymanej zaliczki, ponieważ brak jest zamówienia. Wnioskodawcy trudno jest ustalić jakie produkty będzie chciał zamówić kontrahent i jakimi stawkami będą opodatkowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Jednocześnie należy zauważyć, iż art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez pojęcie sprzedaży rozumie zarówno odpłatną dostawę towarów, jak i odpłatne świadczenie usług. O tym, kiedy powyższa sprzedaż podlega opodatkowaniu stanowi art. 19 ustawy.

Regułą jest, że obowiązek podatkowy z tytułu podatku od towarów i usług powstaje w chwili wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1 ustawy o VAT). Gdy jednak wcześniej otrzymano zaliczkę (przedpłatę, zadatek, ratę), to wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty w tej części, zgodnie z art. 19 ust. 11 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Stosownie do art. 106 ust. 1 w związku z ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży oraz otrzymanie należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę to, zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Stosownie do § 10 ust. 3 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Jak stanowi § 10 ust. 4 cyt. rozporządzenia, faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;
  3. datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT" lub "FAKTURA VAT-MP", kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a w przypadku określonym w ust. 3 - również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot otrzymanych wcześniej części należności brutto;
  4. stawkę podatku;
  5. kwotę podatku, wyliczoną według wzoru:

       ZBxSP
KP=---------------
       100+SP

gdzie:

KP - oznacza kwotę podatku,

ZB - oznacza kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto,

SP - oznacza stawkę podatku;

6. dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy;
7. datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), o której mowa w ust. 1-3, jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (§ 10 ust. 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów) .

Zgodnie z brzmieniem § 10 ust. 6 cyt. rozporządzenia jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał zaliczkę na poczet przyszłej sprzedaży. Otrzymana zaliczka może dotyczyć dostawy towarów, które podlegają stawce zwolnionej, 0%, 7%, 22%, gdyż Wnioskodawca sprzedaje towary opodatkowane tymi stawkami. Firmie trudno jest ustalić jakie produkty będzie chciał zamówić kontrahent. Wnioskodawca w dniu 30 czerwca 2009r. otrzymał wpływ środków pieniężnych na rachunek bankowy. Osoba, która wpłaciła środki pieniężne na konto bankowe Wnioskodawcy w tytule przelewu wpisała adnotacje za towar. W dniu 6 lipca 2009r. osoba, która wpłaciła środki pieniężne na rachunek bankowy Wnioskodawcy w dniu 30 czerwca 2009r. złożyła zamówienie i określiła jakie produkty mają być do niej dostarczone.

Biorąc po uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż nie można rozpatrywać przepisów zawartych w art. 19 ustawy o VAT w oderwaniu od art. 2 tej ustawy, czyli traktować zaliczki, jako odrębnej czynności. Zaliczka czy też przedpłata nie jest bowiem dodatkową czynnością podlegającą opodatkowaniu, lecz jest integralnie związana z usługą lub sprzedażą towaru, na poczet której została uiszczona. W przypadku zaliczek ustawodawca określił jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego niż w przypadku sprzedaży świadczonej bez pobrania zaliczki. Zatem bezspornie otrzymanie przez Wnioskodawcę zaliczki, stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, spowodowało powstanie obowiązku podatkowego do wysokości otrzymanej kwoty wg stawki właściwej dla sprzedawanego towaru. Ponadto należy zauważyć, iż w momencie złożenia zamówienia, w którym kontrahent Wnioskodawcy określił jakie produkty mają być do niego dostarczone, Wnioskodawca był w stanie przyporządkować właściwą stawkę (właściwe stawki) podatku od towarów i usług dla przedmiotowych produktów.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca był zobowiązany do wystawienia faktury zaliczkowej a złożone przez kontrahenta Wnioskodawcy zamówienie w dniu 6 lipca 2009r. pozwoliło na przyporządkowanie wpłaconej zaliczki do konkretnej dostawy i wystawienie faktury zaliczkowej w trybie i w terminie przewidzianym przepisami prawa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż w sytuacji niepewności co do zastosowania właściwej stawki, w przypadku gdyby okazało się, że faktura VAT zaliczkowa została w całości bądź częściowo opodatkowana nieprawidłową stawką podatku, przepisy prawa przewidują obowiązek dokonania korekty takiej faktury w części dotyczącej nieprawidłowej stawki podatku VAT i w wyniku tego nieprawidłowo obliczonej kwoty podatku.

Zgodnie z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem w przypadku zastosowania niewłaściwej stawki Wnioskodawca winien skorygować fakturę dokumentującą otrzymanie zaliczki.

Stosownie natomiast do § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Natomiast zgodnie z § 14 ust. 3 cyt. wyżej rozporządzenia, faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj