Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-699b/09/DK
z 9 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-699b/09/DK
Data
2010.02.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
beneficjent
dofinansowanie
koszty uzyskania przychodów
podmiot
środek trwały
upoważnienia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Jeżeli środki finansowe otrzymane przez Spółkę ze Związku będą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23, to czy amortyzacja naliczana od środków trwałych wybudowanych w ramach Projektu, w części sfinansowanych z dotacji – nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a tiret 2?



Wniosek ORD-IN 383 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) – dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie amortyzowania środków trwałych sfinansowanych z otrzymanych przez Spółkę środków finansowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) – w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie amortyzowania środków trwałych sfinansowanych z otrzymanych przez Spółkę środków finansowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 23 kwietnia 2009 roku powstał Związek Miast i Gmin z siedzibą w D., utworzony przez 5 gmin: B., D., L., R. i Z. Zasadniczym celem Związku zgodnie z paragrafem 5 statutu jest wspólna z uczestnikami Związku realizacja przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko poprzez budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z infrastrukturą zapewniającą prawidłową eksploatację tych sieci na terenach poszczególnych aglomeracji. Związek zamierza w listopadzie 2009 r. złożyć wniosek aplikacyjny przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. "Ochrona wód zlewni rzek" obejmującego 4 aglomeracje w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Oś Priorytetowa I Gospodarka wodno-ściekowa, Działanie 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM. Zgodnie z zapisami dokumentu pn.: "Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Narodowe Strategie Ramy Odniesienia 2007-2013 - szczegółowy opis priorytetów", Beneficjentem mogą być: związki komunalne lub podmioty świadczące usługi wodno-ściekowe w ramach realizacji obowiązków własnych gmin. Jednak w przypadku zgłoszenia kilku aglomeracji przedsięwzięcie zostanie dofinansowane pod warunkiem, że będzie powołany jeden Beneficjent, np.: związek komunalny.

Na terenie Gmin: D., R. i Z., gmin - członków Związku, zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków wykonują Spółki z o.o., których 100%-owymi udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego. Spółki: „Z.” Sp. z o.o. w D., „W.” Sp. o.o. w R. i „Z.” Sp. z o.o. w Z. są właścicielami infrastruktury wodno-ściekowej, niezbędnej do realizacji swoich zadań statutowych. Biorąc pod uwagę obecny układ właścicielsko-operatorski na terenie gmin - członków Związku oraz zapisy dokumentu pn.: "Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POliŚ w okresie programowania 2007-2013, 12 maja 2009 r., Ministerstwo Rozwoju Regionalnego", mówiące o tym, że Beneficjent może wskazać inny podmiot/podmioty do ponoszenia wydatków kwalifikowanych, uczestnicy Projektu zamierzają zrealizować przedsięwzięcie w następującej formule instytucjonalnej.

Beneficjentem dotacji z Funduszu Spójności będzie Związek. Związek będzie podmiotem odpowiedzialnym rzeczowo i finansowo za realizację Projektu i będzie odpowiadać za prawidłowość całości wydatków kwalifikowanych ponoszonych w jego ramach. Związek zawrze stosowne porozumienie/umowę ze Spółkami komunalnymi celem upoważnienia ich do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w ramach przedsięwzięcia. Związek wskaże we wniosku, że 100%-owym właścicielem majątku wytworzonego w ramach Projektu będą podmioty upoważnione, tj. Spółki. Związek będzie udzielał zamówień publicznych w imieniu i na rzecz Zamawiających (Spółek) na podstawie udzielonego przez Spółki pełnomocnictwa. Faktury VAT będą wystawiane przez wykonawców na Spółki. Związek będzie prowadził rachunek Projektu, na który będą wpływać środki finansowe z dotacji otrzymanej z Funduszu Spójności. Związek będzie przekazywał środki finansowe pochodzące z dotacji do Spółek zgodnie z Harmonogramem Rozliczeń Finansowych i Planem Płatności. Spółki z kolei będą dokonywać płatności na rzecz wykonawców za faktury VAT zgodnie z ich terminem płatności. Środki finansowe na płatności za faktury będą pochodziły w Spółkach z dwóch źródeł: 1) środków otrzymanych ze Związku a pochodzących z dotacji otrzymanej z Funduszu Spójności, 2) środków własnych czyli wkładu polskiego. Związek ulegnie likwidacji po zakończeniu okresu niezbędnego do zachowania trwałości Projektu (5 lat od dnia zakończenia Projektu). Z uwagi na fakt, iż własność środków trwałych wybudowanych w ramach Projektu będzie w Spółkach, likwidacja Związku odbędzie się w sposób prosty i szybki.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) Spółka wskazała, iż otrzyma środki pieniężne w formie dotacji dopiero w przyszłości.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dochód Spółki, którym będą środki finansowe otrzymane przez Spółkę ze Związku a pochodzące z dotacji otrzymanej z Funduszu Spójności przeznaczone na opłacenie faktur wystawionych przez wykonawców za wykonane roboty/usługi w ramach projektu, będą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23...
  2. Jeżeli środki finansowe otrzymane przez Spółkę ze Związku będą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23, to czy amortyzacja naliczana od środków trwałych wybudowanych w ramach Projektu, w części sfinansowanych z dotacji – nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a tiret 2...


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie, w zakresie pytania pierwszego sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębnym pismem.


W zakresie pytania drugiego Wnioskodawca wskazał, że Spółka uznając środki finansowe, które zostaną jej przekazane przez Związek, a pozyskane z Funduszu Spójności na budowę środków trwałych w ramach przedsięwzięcia pn.: „Ochrona wód zlewni i rzek” jako dochód wolny od podatku z art. 17 ust. 1 pkt 23, tym samym uznaje, iż amortyzacja naliczana od wartości środków trwałych w części sfinansowanych z dotacji – nie będzie uważana za koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 63 litera a tiret 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami – z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 – są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż środki finansowe otrzymywane przez Spółkę będą stanowiły jej przychód podatkowy w dacie otrzymania, jednakże jak wskazano w interpretacji dotyczącej pytania pierwszego otrzymane przez Spółkę środki będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Tym samym powyższy przepis znajdzie odpowiednie zastosowanie do przedstawionego zdarzenia przyszłego, nie zaś art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a tiret drugie, wskazanej ustawy, który dotyczy środków trwałych nabytych nieodpłatnie, tymczasem w przedmiotowej sprawie, Spółka nie nabywa nieodpłatnie środków trwałych, ale nabywa/wytwarza je częściowo za środki otrzymane w ramach realizowanego projektu.

Reasumując należy stwierdzić, iż odpisy amortyzacyjne naliczone od środków trwałych, których nabycie/wytworzenie zostało sfinansowane w części ze środków podlegających zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części, odpowiadającej wartości wykorzystanej do sfinansowania nabycia/wytworzenia tychże środków trwałych, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj