Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-84/10/DG
z 10 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-84/10/DG
Data
2010.02.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
aport
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
w przypadku wniesienia przedmiotowego wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej, podstawą opodatkowania, w oparciu o art. 29 ust. 9 ustawy, będzie wartość rynkowa wniesionego aportu pomniejszona o kwotę podatku.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009r. (data wpływu 12 listopada 2009r..), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2010r. (data wpływu) oraz pismem z dnia 8 lutego 2010r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy wniesieniu aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2009r. został złożony ww. uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2010r. oraz z dnia 8 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy wniesieniu aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza przystąpić jako komandytariusz do spółki komandytowej . Komplementariuszem Spółki Komandytowej będzie inna spółka kapitałowa , w której wspólnikami będą osoby fizyczne, będące również wspólnikami Spółki z o.o. Wnioskodawcy - przyszłego Wspólnika. Wspólnik wniesie jako swój wkład do Spółki Komandytowej wkład niepieniężny <aport>. Przedmioty tych wkładów niepieniężnych nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, a będą to towary, w rozumieniu art. 2 ust. 6 obowiązującej ustawy o VAT, a w szczególności rzeczy ruchome, budynki, budowle a także grunty oraz m.in. prawa majątkowe (np. wierzytelności, udziały w innej spółce kapitałowej, prawa własności przemysłowej takie jak prawo ochronne na znak towarowy) oraz zobowiązania, a więc również prawa niematerialne i prawne oraz inwestycje w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 1 pkt 14 i 17 ustawy z dnia 29 wrzesnia 1994r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).aport>

Zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 15.09.2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U.00.94.1037. ze zm.) wartość wkładów niepieniężnych (aportów) zostanie określona w umowie Spółki Komandytowej i będzie równa wartości rynkowej tego mienia na dzień wniesienia go jako aportu.

Wartość rynkowa aportów określona w umowie Spółki skalkulowana zostanie jako wartość netto, tj. nie będzie ona uwzględniała kwoty podatku od towarów i usług, który byłby należny przy zbyciu przedmiotu aportu w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Spółka Komandytowa również będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT i będzie wykorzystywać przedmiot aportu do wykonywania działalności opodatkowanej w rozumieniu ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w powyższym przypadku podstawa opodatkowania wykazana na fakturze VAT wystawionej przez Wnioskodawcę i dokumentującej wniesienie aportu do Spółki Komandytowej aportu="" określonej="" w="" umowie="" spółki="" komandytowej...=""

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania VAT przedmiotowej transakcji aportu będzie, na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy o VAT wartość rynkowa przedmiotu aportu, wynikająca z umowy Spółki Komandytowej.

Biorąc pod uwagę przyjętą klasyfikację czynności aportu towarów jako odpłatną dostawę towarów i praw majątkowych dla celów VAT jako odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług za wynagrodzeniem w postaci udziału w zysku spółki obejmującej aport, oraz zakładając, że dostawa i świadczenie dokonywane w ramach aportu będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - w ocenie Wnioskodawcy - odpowiednie zastosowanie w tym zakresie winien znaleźć przepis art. 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podstawa opodatkowania podatkiem VAT w przypadku czynności aportu winna być ustalona w oparciu o zasadę wyrażoną w art. 29 ust. 9 ustawy. Zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów i usług lub usług pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkowa, rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów i usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługobiorcy na terytorium kraju.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, wartość rynkowa przedmiotu aportu określona w umowie Spółki stanowi wartość przysporzenia dokonanego w ramach aportu na rzecz spółki przyjmującej aport. Ponieważ kwoty VAT należnego z tytułu transferu przedmiotu aportu nie można uznać za przysporzenie, wartość określona w umowie nie odzwierciedla wartości rynkowej określonej w art. 2 pkt 27b ustawy. Umowa Spółki przedstawia zatem wartość netto transakcji aportu czyli wartość przedmiotu aportu po pomniejszeniu o należny podatek VAT, jak to określa art. 29 ust. 9 ustawy.

W efekcie zdaniem Wnioskodawcy podstawę opodatkowania dla czynności omawianego aportu będzie stanowiła wartość przedmiotu aportu określona w umowie Spółki Komandytowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie:

  • opodatkowania czynności wniesienia aportu do Spółki Komandytowej w postaci wkładu niepieniężnego,
  • obowiązku wystawienia faktury VAT z tytułu wniesienia aportu do Spółki Komandytowej,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego

zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj