Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-884b/09/AP
z 18 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-884b/09/AP
Data
2010.01.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dokumentowanie
dokumenty celne
eksport (wywóz)
wywóz towarów


Istota interpretacji
Wydruk komunikatu IE-599 jest dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza granice UE.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 22 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 31 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dotyczącym kwestii uznania wydruku komunikatu IE-599 za dokument potwierdzający, iż w wyniku przewozu towaru nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 31 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dotyczącym kwestii uznania wydruku komunikatu IE-599 za dokument potwierdzający, iż w wyniku przewozu towaru nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług spedycji. W związku z tym, że nie dysponuje własnymi środkami transportu, transport ładunków wykonują podwykonawcy – przewoźnicy samochodowi krajowi i zagraniczni. Usługi transportu zlecone przez Spółkę polegają na przewiezieniu ładunku z miejsca nadania na terytorium Polski lub innego kraju Wspólnoty do miejsca rozładunku, którymi są stacje kolejowe położone przy granicy polsko-białoruskiej (na stacjach tych odbywa się przeładunek towaru z samochodu na wagony kolejowe. Do jednego wagonu mieści się ładunek z kilku samochodów. W ten sposób formowana jest przesyłka zbiorowa, która zostaje wysłana do odbiorcy poza granice Wspólnoty. Przewoźnik samochodowy (podwykonawca) dysponuje listem przewozowym CMR (lub dokumentem WZ) zawierającym oznaczenie trasy przewozu i potwierdzającym rozładunek w miejscu, w którym następuje przeładunek na wagony kolejowe.


Po wykonaniu usługi i wyeksportowaniu towarów poza granice Wspólnoty, Spółka przekazuje przewoźnikowi następujące dokumenty:


  • list przewozowy SMGS, zawierający informację o trasie przewozu przy wykorzystaniu transportu kolejowego, oznaczenie nadawcy i odbiorcy towaru, oznaczenie granicznej stacji przejścia i potwierdzający fakt załadunku towaru na wagony szerokotorowe,
  • wydruk z systemu ECS komunikatu IE-599 potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, przesłanego przez urząd celny wywozu – w przypadku eksportu bezpośredniego lub
  • wydruk z systemu ECS komunikatu IE-599 potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, przesłanego i potwierdzonego pieczęcią i podpisem przez urząd celny wywozu – w przypadku eksportu pośredniego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dokumentem, który potwierdza w sposób jednoznaczny, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania (np. Francja), przeładowaniu go na wagony na terytorium Polski, a następnie przewozu do miejsca przeznaczenia (np. Kazachstan), nastąpiło przekroczenie granicy Wspólnoty z państwem trzecim (np. Białorusią), jest – co do zasady – wydruk z systemu ECS komunikatu IE-599 przesłanego przez urząd celny wywozu (w przypadku eksportu bezpośredniego) lub wydruk takiego komunikatu, na którym urząd celny wywozu umieszcza swoją pieczęć i podpis (w przypadku eksportu pośredniego)...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, wydruk komunikatu IE-599 stanowi potwierdzenie wywozu towarów poza granice Unii Europejskiej.

Powołując treść art. 796e Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. zmieniającego Rozporządzenie Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, wskazał, że dokonując zgłoszenia celnego wywozowego Spółka dysponuje ww. komunikatem, z którego wynika, że dokonano wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty Europejskiej. Komunikat ten posiada formę elektroniczną. W przypadku eksportu pośredniego, urząd celny na prośbę Spółki potwierdza wydruk komunikatu, umieszczając na nim swoją pieczęć i podpis. Wydruk komunikatu (w przypadku eksportu bezpośredniego), bądź wydruk potwierdzony przez urząd celny (w przypadku eksportu pośredniego) jest przekazywany przewoźnikowi samochodowemu-podwykonawcy wraz z listem przewozowym SMGS, celem potwierdzenia, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia w ramach zrealizowanej przez Spółkę usługi transportu międzynarodowego, nastąpiło przekroczenie granicy z krajem trzecim.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty (…).

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do ust. 3 pkt 3 powyższego artykułu, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami transportu międzynarodowego.

W myśl ust. 5 pkt 1 tego artykułu, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Powyższa regulacja wskazuje, iż w celu potwierdzenia wywozu towaru poza teren Wspólnoty, które jest konieczne, aby zastosować 0% stawkę podatku, należy posiadać dokument potwierdzony przez ostatni urząd celny przed opuszczeniem towarów obszaru celnego Wspólnoty.

Od dnia 31 sierpnia 2007 r. został w Polsce uruchomiony System Kontroli Eksportu ECS polegający na elektronicznej obsłudze zgłoszeń wywozowych. Zgodnie z art. 796e Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) Nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, urząd wywozu po otrzymaniu komunikatu „Wyniki kontroli w urzędzie wyprowadzenia”, o którym mowa w art. 796d ust. 2, potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów, przesyłając zgłaszającemu komunikat „potwierdzenie wywozu” lub informując go w innej określonej w tym celu przez ten urząd formie.

W związku z powyższym, w przypadku gdy obsługa zgłoszenia wywozowego odbywa się w systemie ECS, potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty stanowi co do zasady, komunikat IE-599 „potwierdzenie wywozu”, z którego wynika, iż dokonano wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty. Komunikat ten generowany jest jako plik w formacie XML, następnie podpisywany jest przez system przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych. Tak przesłany komunikat IE-599 jest dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Komunikat zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informację o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy. Istotnym faktem jest, iż ww. komunikat przesyłany jest wyłącznie do podmiotu dokonującego zgłoszenia wywozowego. Zatem od dnia 31 sierpnia 2007 r. za dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług należy uznać dokument elektroniczny - komunikat IE-599 przesłany przez urząd celny wyjścia. Uwierzytelniony przez urząd celny wydruk komputerowy komunikatu IE-599 stanowi jego kopię.

Mając na uwadze powyższe oraz odnosząc się do przepisu art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy wskazać, że podstawowym dokumentem stanowiącym dowód przekroczenia granicy z państwem trzecim jest list przewozowy lub dokument spedytorski. W przypadku, gdy podmiot świadczący usługi transportowe nie posiada ww. dokumentów lub nie wynika z nich, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, dowód potwierdzający, iż przekroczenie tej granicy miało miejsce, może stanowić komunikat IE-599 lub jego potwierdzony wydruk.

Z wniosku wynika, że Spółka dokonuje zgłoszeń celnych eksportowych i otrzymuje komunikat IE-599, potwierdzający wywóz towaru poza granice Wspólnoty Europejskiej. Dla podwykonawców Spółki jedynym możliwym do uzyskania potwierdzeniem, iż w związku ze świadczeniem usług przewozowych nastąpiło przekroczenie granicy UE i krajem trzecim, jest wydruk tego komunikatu. Spółka przekazuje im te wydruki w celu udokumentowania, iż świadczone przez nich usługi transportowe są częścią usługi transportu międzynarodowego wykonywanej przez Spółkę.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę, wydruk z systemu ECS komunikatu IE-599 przesłanego przez urząd celny wywozu (w przypadku eksportu bezpośredniego) lub wydruk takiego komunikatu, na którym urząd celny wywozu umieścił swoją pieczęć i podpis (w przypadku eksportu pośredniego), mieści się w katalogu dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, potwierdzających przekroczenie granicy UE w związku z wywozem towarów.

Należy jednocześnie wskazać, iż z uwagi na fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zleceniodawca świadczący usługi transportu i spedycji miedzynarodowej, na rzecz którego podwykonawcy świadczą usługi przewozowe będące częścią usług transportu miedzynarodowego zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla kontrahentów Spółki, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Ponadto należy dodać, iż kwestię prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla usług transportowych, stanowiących część usług transportu międzynarodowego, rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-884a/09/AP.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj