Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1300/09/PP
z 2 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1300/09/PP
Data
2010.02.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochód
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
składki
wydatek


Istota interpretacji
Co powinno stanowić podstawę naliczania podatku dochodowego od osób prawnych w jednostkach działających w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 w zakresie wpłat składek na PFRON: czy naliczenie składek zarachowanych w koszty, czy wydatek poniesiony na ich zapłacenie jako niezgodny z celami statutowymi (pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 stycznia 2010r.)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009r. (data wpływu do tut. Biura 27 października 2009r.), uzupełnionym w dniu 12 stycznia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do podstawy opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele statutowe a następnie wydatkowanego na wpłaty na PFRON – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do podstawy opodatkowania dochodu przeznaczonego na cele statutowe a następnie wydatkowanego na wpłaty na PFRON.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 6 stycznia 2010r. znak IBPBI/2/423-1300/09/PP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. Biura w dniu 12 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital jest podatnikiem, którego celem statutowym jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto Szpital dokonuje wpłat składek na PFRON. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 36 w/w ustawy, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.). W związku z faktem, że wydatki poniesione na zapłacenie składek na PFRON nie stanowią dla Szpitala kosztu uzyskania przychodu, nie są tym samym wydatkami związanymi z celami statutowymi Szpitala. Z tego względu równowartość dochodu odpowiadająca wysokości uiszczonych składek podlega opodatkowaniu stosownie do art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy o podatku dochodowym.

Szpital za rok 2008 ujął do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wysokość faktycznie dokonanych w 2008r. wpłat składek na PFRON jako wydatkowane niezgodnie z celami statutowymi. W podobny sposób naliczano podatek w latach ubiegłych i nie było do tego żadnych zastrzeżeń. Natomiast biegły rewident badający sprawozdanie finansowe za 2008 rok uznał, że podstawą opodatkowania powinny być tylko zarachowane w koszty – wpłaty naliczone za 2008r. Różnica dotyczy składek na PFRON za miesiąc grudzień 2007 roku, które zostały zapłacone w dniu 20 stycznia 2008r. i ujęte do podstawy opodatkowania za 2008r. (stan faktyczny przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 stycznia 2010r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Co powinno stanowić podstawę naliczania podatku dochodowego od osób prawnych w jednostkach działających w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 w zakresie wpłat składek na PFRON: czy naliczenie składek zarachowanych w koszty, czy wydatek poniesiony na ich zapłacenie jako niezgodny z celami statutowymi (pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 stycznia 2010r.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital dokonuje wpłat składek na PFRON zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zapis art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówi, że nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.). W konsekwencji wydatki poniesione na zapłacenie składek na PFRON nie stanowią dla jednostki kosztu uzyskania przychodu i nie są wydatkami związanymi z celami statutowymi Szpitala. Wydatek ten został sfinansowany z dochodu uprzednio zadeklarowanego jako wolny od podatku. Jego wydatkowanie nastąpiło niezgodnie z celami statutowymi i z tego względu równowartość dochodu odpowiadająca wysokości uiszczonych składek podlega opodatkowaniu stosownie do art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy o podatku dochodowym.

Szpital nie zgadza się ze stanowiskiem biegłego rewidenta badającego sprawozdanie finansowe za 2008 rok, który uznał, że podstawą opodatkowania powinny być tylko zarachowane w koszty – wpłaty na PFRON. Szpital uważa, że nie każdy naliczony i zarachowany koszt jest wydatkiem. Staje się nim w momencie zapłaty. Wnioskodawca prawidłowo ujął do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wysokość faktycznie dokonanych w 2008 roku wpłat składek na PFRON jako wydatkowanych niezgodnie z celami statutowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „updop”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś by dochód przeznaczony był na te cele statutowe.

Stosownie zaś do treści art. 16 ust. 1 pkt 36 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.). Kwoty przekazywanych składek na PFRON, jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają zatem na zwiększenie dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych. Dochody te nie korzystają jednak ze zwolnienia od podatku, ponieważ nie zostały przeznaczone na działalność statutową. Zostały bowiem przekazane na inne cele, tj. na zasilenie PFRON.

Art. 17 ust 1b updop stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jak wynika ze wskazanych powyżej przepisów, aby dochód mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop konieczne jest spełnienie następujących warunków:

  • dochód musi być przeznaczony na cele statutowe objęte zakresem w/w przepisu,
  • dochód musi być – bez względu na termin faktycznie wydatkowany na te cele.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego naliczone składki na PFRON jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu dla celów podatkowych. Dochód ten w momencie jego powstania został przeznaczony na wydatki które nie stanowią celów statutowych. Zatem nie został spełniony pierwszy z warunków uprawniających do zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop – przeznaczenie dochodu na cele statutowe. Tym samym nie będzie więc istotny moment faktycznego wydatkowania tego dochodu.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlega dochód powstały w momencie zarachowania w koszty (wyłączone z kosztów podatkowych) składek na PFRON tj. w grudniu 2007r., bez względu na moment faktycznego zapłacenia tych składek.

Stanowisko wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj