Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1032b/09/MS
z 27 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1032b/09/MS
Data
2010.01.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
działalność statutowa
opodatkowanie
podatnik podatku od towarów i usług
schronisko
świadczenie usług
zadania własne


Istota interpretacji
Czy do działalności statutowej schroniska dla zwierząd powinien mieć zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 784 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych czynności - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych czynności.


W dniu 15 stycznia 2006 r. na podstawie uchwały Rady Miejskiej utworzono jednostkę budżetową „Schronisko dla zwierząt”. Schronisko działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i zgodnie ze statutem. Swoją działalność statutową prowadzi na terenie Gminy. Przedmiotem działalności Schroniska jest przede wszystkim wykonywanie zadań z zakresu ochrony zdrowia zwierząt, a w szczególności:

  1. odławianie, przetrzymywanie psów porzuconych, zagubionych i zabłąkanych lub z innych przyczyn bezdomnych,
  2. zapewnienie opieki weterynaryjnej, leczenie psów przebywających w schronisku poprzez: szczepienie przeciwko wściekliźnie, poddanie zabiegom operacyjnym psów poszkodowanych miedzy innymi w wypadkach komunikacyjnych, poddanie sterylizacji suk i kastracji groźnych psów (celem zmniejszenia bezdomności),
  3. przeprowadzenie trwałego znakowania psów mikroprocesorem w celu szybszej identyfikacji,
  4. przekazywanie psów osobom zainteresowanym, które mogą zapewnić im godne warunki bytowania za symboliczną odpłatnością zgodnie z cennikiem zatwierdzonym przez Radę i Prezydenta Miasta. Przy przekazywaniu psów wystawiany jest wewnętrzny dokument KP (kasa przyjmie) i „umowa adopcyjna”,
  5. współpraca z gminami położonymi w okolicy, które występują z prośbą o pomoc w odławianiu psów, które w wyniku zdarzeń losowych nie są zdolne do samodzielnej egzystencji. Po odłowieniu psy przewożone są do schroniska i przetrzymywane w schronisku do momentu znalezienia dla nich nowych opiekunów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy do działalności statutowej Schroniska dla zwierząt powinien mieć zastosowanie art. 15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, do statutowej działalności wykonywanej przez Schronisko powinien mieć zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).


Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Podatnikami, w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów handlowców i usługodawców, w tym podatników pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 6 za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową, utworzoną na mocy uchwały Rady Miejskiej. W ramach swojej działalności, zgodnie ze statutem wykonuje zadania o charakterze publicznym, należące do zadań własnych gminy nałożonych odrębnymi ustawami polegające na prowadzeniu schroniska dla zwierząt w ramach, wykonuje miedzy innymi czynności takie jak: odławianie, przetrzymywanie psów porzuconych, zagubionych i zabłąkanych lub z innych przyczyn bezdomnych; zapewnienie opieki weterynaryjnej, leczenie psów przebywających w schronisku.

Mając na uwadze powołane przepisy i opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, że nie znajdzie zastosowania do działalności statutowej Jednostki, przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem Jednostka nie działa jako podmiot, o którym mowa w powołanym przepisie, lecz wykonując zadania nałożone na gminę świadczy odpłatne usługi, w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo informuje się, że kwestię dotyczącą opodatkowania świadczonych przez Jednostkę czynności, określonych statutem, polegających na przekazywaniu, za odpłatnością, osobom zainteresowanym psów przebywających w schronisku na podstawie „umów adopcyjnych”, czy też zwracania właścicielom, trafiających do schroniska psów, za odpłatnością na podstawie podpisanego „zobowiązania” rozstrzygnięto w interpretacji znak ITPP1/423-1032b/09/MS.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj