Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1249/09/MO
z 25 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1249/09/MO
Data
2010.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Zeznania podatkowe


Słowa kluczowe
formularze podatkowe
powstanie obowiązku podatkowego
specjalna strefa ekonomiczna
załączniki
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
Czy stanowisko Spółki w sprawie nieskładania załącznika SSE-R do zeznania CIT-8 do czasu kiedy Spółka przekroczy limit pomocy publicznej jest prawidłowe?



Wniosek ORD-IN 728 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 16 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania załącznika SSE-R do zeznania CIT-8 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania załącznika SSE-R do zeznania CIT-8.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 05 listopada 2009 r. znak: IBPBI/2/423-1249/09/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 16 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 01 stycznia 2001 r. (tzw. starzy przedsiębiorcy), które dodatkowo zostało zmienione stosownie do art. 6 ust.1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Ustawa Nowelizująca). W nawiązaniu do ww. przepisu i do art. 7 ust. 4 ww. Ustawy Nowelizującej Spółka nie sporządza załącznika SSE-R do zeznania CIT-8 do czasu, kiedy Spółka przekroczy limit pomocy publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stanowisko Spółki w sprawie nieskładania załącznika SSE-R do zeznania CIT-8 do czasu kiedy Spółka przekroczy limit pomocy publicznej jest prawidłowe...

Zdaniem Spółki, obowiązek składania formularzy SSE-M, SSE/A, SSE-R oraz SSE-R/A winien powstać dopiero wówczas kiedy Spółka przekroczy limit pomocy publicznej i kwota zapłaconego podatku będzie przekazywana na rachunek Funduszu Strefowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm), z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:

  1. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą,
  2. w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy średnim przedsiębiorcą

-w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.).

Stosowanie do art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001 r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 w miejsce przepisów art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych lub z podatku dochodowego od osób fizycznych, w części określonej w ust. 2, od podatnika będącego przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 5 ust. 1 albo 2, działającego na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r. i zmienionego stosownie do art. 6, są gromadzone na rachunku Funduszu Strefowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1, zwanego dalej „Funduszem”. Jeżeli podatnik ten jest wspólnikiem osobowej spółki handlowej lub spółki cywilnej, na rachunku Funduszu są gromadzone wpływy z podatku dochodowego podatnika z tytułu pozostawania wspólnikiem tej spółki.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 tej ustawy, przekazanie na rachunek Funduszu wpływów, o których mowa w ust. 2, następuje po złożeniu przez podatnika informacji, zgodnie z wzorem określonym na podstawie ust. 9 pkt 2, w szczególności o wysokości zwolnień, o których mowa w ust. 2.

Ww. art. 7 ust. 9 pkt 2 stanowi, iż Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia wzór informacji, o której mowa w ust. 3, wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełniania, terminu i miejsca jej składania.

Wzór informacji, o której mowa określony został rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2005 r. w sprawie przekazywania i rozliczania wpływów z podatku dochodowego na rachunek na rachunek Funduszu Strefowego (Dz. U. Nr 38, poz. 338), które weszło w życie z dniem 08 marca 2005 r.

W § 3 ust. 1 wskazanego rozporządzenia określono, że informacja, o której mowa w art. 7 ust. 3 ustawy wymienionej w § 1 pkt 1, składa się z:

  1. części A - SSE-M Rozliczenie podatku dochodowego od dochodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia oraz o rozliczeniu pomocy publicznej na inwestycje;
  2. części B - SSE/A Wykaz udziałów w spółkach;
  3. części C - SSE-R Rozliczenie podatku dochodowego od dochodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia;
  4. części D - SSE-R/A Rozliczenie zdyskontowanej wartości udzielonej pomocy publicznej i kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą.

Zgodnie z § 3 ust. 3 powołanego rozporządzenia, podatnicy składający miesięczne deklaracje o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) sporządzają informację, o której mowa w art. 7 ust. 3 ustawy wymienionej w § 1 pkt 1, wypełniając jej części A i B. Informacja stanowi załącznik do deklaracji miesięcznej.

Zgodnie z kolei z § 3 ust. 4 powołanego rozporządzenia, podatnicy składający zeznania roczne o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym sporządzają informację, o której mowa w art. 7 ust. 3 ustawy wymienionej w § 1 pkt 1, wypełniając jej części B, C i D. Informacja stanowi załącznik do zeznania rocznego.

Z treści art. 7 ust. 4 powołanej wyżej ustawy z dnia 02 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wynika, że informacja, o której mowa w ust. 3, jest składana do naczelnika urzędu skarbowego w terminie składania deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za każdy okres obejmujący okres, za który wpływy z podatku dochodowego lub ich część podlegały przekazaniu na rachunek Funduszu, w formie załącznika do tej deklaracji.

W świetle powyższego, Spółka do czasu korzystania ze zwolnienia od podatku całości osiąganego dochodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy na podstawie stosownego zezwolenia, nie ma obowiązku sporządzania i załączania do zeznania CIT-8 informacji, o której mowa w art. 7 ust. 3 powołanej wyżej ustawy z dnia 02 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj