Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-907/09-4/MM
z 5 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-907/09-4/MM
Data
2010.01.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
działalność gospodarcza
mięso
opakowania
specjalna strefa ekonomiczna
warunki zwolnienia
zezwolenie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochód uzyskany z tytułu sprzedaży produktów mięsnych zaliczonych do grupowania PKWiU 15.1, które zostały przez Spółkę wyłącznie zapakowane bądź na które Spółka wyłącznie naniosła etykiety na terenie SSE, stanowi dla Spółki dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 695 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych (pytanie nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i świadczenia usług w odniesieniu do artykułów spożywczych. Działalność produkcyjna Spółki w całości prowadzona jest na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE” lub „Strefa”) na podstawie Zezwolenia z dnia 16 grudnia 1999 r. (dalej: „Zezwolenie”). Zezwolenie zostało udzielone do dnia 15 listopada 2017 r. na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

  1. mięso i produkty mięsne (PKWiU 15.1);
  2. owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane (PKWiU 15.3);
  3. oleje i tłuszcze roślinne i zwierzęce (PKWiU 15.4);
  4. produkty mleczarskie (PKWiU 15.5);
  5. produkty przemiału zbóż, skrobia, produkty skrobiowe (PKWiU 15.6);
  6. produkty spożywcze pozostałe (PKWiU 15.8).


Ponadto, na podstawie decyzji wydanej przez Ministra Gospodarki z dnia 29 lutego 2008 r., wobec Spółki zastosowanie znajdują przepisy dotyczące zwolnień podatkowych określone w art. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.), w miejsce przepisów art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.

Spółka wytwarza wyroby gotowe w postaci mięsa i produktów mięsnych na terenie SSE. Zasadniczy proces produkcyjny prowadzony jest w całości na terenie SSE. W efekcie tego procesu powstaje wyrób gotowy. W związku z ograniczonymi możliwościami technologicznymi, Spółka rozważa zlecenie usługi pakowania wyrobów gotowych podmiotowi działającemu poza obszarem specjalnych stref ekonomicznych (dalej: „Usługodawca”). W ramach świadczonej usługi pakowania produktów mięsnych, Usługodawca nie będzie dokonywał jakichkolwiek czynności związanych z przetwarzaniem dostarczonych wyrobów gotowych przez Spółkę, w szczególności nie będzie zmieniał ich składu, czy też dokonywał krojenia produktów mięsnych. Spółka przekazywać będzie bowiem do Usługodawcy pełnowartościowy wyrób gotowy, który jedynie pozbawiony będzie opakowania. Rola usługodawcy zostanie ograniczona więc wyłącznie do dokonywania czynności pakowania produktów mięsnych. Tak zapakowane produkty mięsne zostaną następnie przetransportowane z powrotem do Spółki, gdzie będą magazynowane na terenie SSE do czasu ich ostatecznej sprzedaży. Sprzedaż odbywać się będzie wyłącznie z terenu SSE.

W przypadku części produktów mięsnych Spółka dokona sprzedaży niezapakowanych produktów mięsnych do podmiotów zewnętrznych. Takie produkty mięsne zaliczone do PKWiU 15.1 zostaną w całości wyprodukowane na terenie SSE. Spółka nie będzie jednak pakować takich produktów, tylko dokona ich sprzedaży w stanie pozbawionym opakowania (takie wyroby należy jednak traktować jako pełnowartościowe produkty mięsne).

Spółka zamierza również nabywać mięso i produkty mięsne zaliczone do grupowania PKWiU 15.1 od podmiotów zewnętrznych. Następnie Spółka zamierza pakować takie produkty na terenie SSE. W tym wypadku Spółka nie będzie zmieniać właściwości takich produktów. Jedynym zaangażowaniem Spółki będzie umieszczenie produktów w odpowiednim opakowaniu lub zamieszczenie odpowiednich etykiet na nabytych uprzednio produktach. Działalność w zakresie pakowania bądź nanoszenia etykiet będzie prowadzona na terenie SSE. Tak zapakowane produkty będą następnie odprzedawane z terenu SSE zewnętrznym kontrahentom.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w powyższym zdarzeniu przyszłym, dochód uzyskany z tytułu sprzedaży produktów mięsnych wytworzonych przez Spółkę w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE, w stosunku do których Spółka jedynie zleciła wykonanie na nich usług pakowania poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, stanowi dla Spółki dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy dochód uzyskany z tytułu sprzedaży produktów mięsnych określonych w grupowaniu PKWiU 15.1 wytworzonych przez Spółkę na terenie SSE, ale pozbawionych opakowania, stanowi dla Spółki dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  3. Czy dochód uzyskany z tytułu sprzedaży produktów mięsnych zaliczonych do grupowania PKWiU 15.1, które zostały przez Spółkę wyłącznie zapakowane bądź na które Spółka wyłącznie naniosła etykiety na terenie SSE, stanowi dla Spółki dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 3. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 05 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-907/09-2/MM, natomiast w zakresie pytania nr 2 – odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 05 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-907/09-3/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany z tytułu sprzedaży produktów mięsnych zaliczonych do grupowania PKWiU 15.1, które zostały przez Spółkę wyłącznie zapakowane, bądź na które Spółka naniosła wyłącznie etykiety na terenie SSE, nie stanowi dla Spółki dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W tym bowiem przypadku czynność pakowania nie zalicza się do etapu procesu produkcyjnego, a tym samym takie produkty nie mogą być kwalifikowane jako wytworzone na terenie SSE.

Uzasadnienie.

Jak już to zostało wskazane w pytaniu nr 1, w opinii Spółki, należy uznać, iż czynność pakowania nie zalicza się do etapu procesu produkcyjnego, a tym samym gotowe produkty mięsne, które najpierw zostały przez Spółkę nabyte, a następnie zostały przez Spółkę wyłącznie zapakowane na terenie SSE (bądź na które Spółka naniosła etykiety), nie mogą być kwalifikowane jako wytworzone na terenie SSE. W tym bowiem wypadku wkład strefowy nie pozwala na uznanie, iż mamy do czynienia z procesem produkcyjnym na terenie strefy.

Podobne stanowisko przedstawił Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z dnia 27 marca 2006 r. sygn. DP/PD/423-0182/4/05/AP: „Importowanych konserw, które podlegają na terenie Strefy konfekcjonowaniu i pakowaniu nie można uznać za wyrób wytworzony na terenie Strefy. Wyroby te są już zakonserwowane a zatem proces produkcyjny został już zakończony, a na terenie Strefy dokonywany jest jedynie etap pakowania”.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości Jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie, tut. Organ nadmienia, iż mając na uwadze fakt, że Spółka prowadzi działalność produkcyjną na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 16 grudnia 1999 r. (tj. przed 01.01.2001 r.), w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy dotyczące zwolnień podatkowych określone w art. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.).

Na podstawie ww. przepisów, Spółka zachowuje prawa nabyte do korzystania ze zwolnień na podstawie przepisów art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r., zgodnie z którym, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa (ust. 1).

Wskazany art. 5 ust. 1 ww. ustawy nowelizującej dotyczy zarówno zasad ustawowych, jak i przepisów rozporządzeń (w tym Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „… Specjalnej Strefy Ekonomicznej” z dnia 9 września 1997 r. (Dz. U. Nr 135, poz. 904).

Reasumując powyższe, wskazany przez Wnioskodawcę art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – przewidujący zwolnienie dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – wprowadzony do tej ustawy z dniem 01.01.2001 r. – w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania. Zastosowanie znajdą natomiast wyżej wskazane przepisy.

W odniesieniu do powołanego przez Spółkę pisma stwierdzić należy, że zapadło ono w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj