Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-153/09-2/TW
z 22 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-153/09-2/TW
Data
2009.12.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od gier


Słowa kluczowe
organ podatkowy
podatek od gier
właściwość miejscowa


Istota interpretacji
Które urzędy skarbowe/urząd skarbowy są właściwe dla rozliczeń Spółki z tytułu podatku od gier:
a) według siedziby organu, który wydał zezwolenie na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych - zgodnie z art. 42b pkt 3 ustawy o grach i zakładach wzajemnych,
b) według zasięgu terytorialnego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, zgodnie z siedzibą organu, który wydał zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych,
c) według siedziby Spółki - wyspecjalizowany urząd skarbowy - zgodnie z art. 5 ust. 9a i 9b?



Wniosek ORD-IN 421 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier i zakładów wzajemnych w zakresie określenia właściwości organów podatkowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier i zakładów wzajemnych w zakresie określenia właściwości organów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, na podstawie zezwoleń udzielonych przez właściwych dyrektorów izb skarbowych. Zgodnie z art. 42b pkt 3 tej ustawy Spółka składa comiesięczne deklaracje POG-R do urzędów skarbowych według siedziby organu, który wydał zezwolenie na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych. w ostatnim roku podatkowym, Spółka osiągnęła przychód netto przekraczający równowartość 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez NBP na koniec roku podatkowego.

Dnia 24 sierpnia 2009 r., Spółka otrzymała od Naczelnika Urzędu Skarbowego o przekazaniu deklaracji POG-R do Urzędu Skarbowego, jako właściwego dla rozliczeń Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które urzędy skarbowe/urząd skarbowy są właściwe dla rozliczeń Spółki z tytułu podatku od gier:

  1. według siedziby organu, który wydał zezwolenie na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych - zgodnie z art. 42b pkt 3 ustawy o grach i zakładach wzajemnych,
  2. według zasięgu terytorialnego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, zgodnie z siedzibą organu, który wydał zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych,
  3. według siedziby Spółki - wyspecjalizowany urząd skarbowy - zgodnie z art. 5 ust. 9a i 9b...


Zdaniem Wnioskodawcy, właściwym miejscowo urzędem skarbowym dla podatku od gier, w przypadku działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, jest wyspecjalizowany urząd skarbowy według siedziby Spółki. Zgodnie z pismem Ministra Finansów, z dnia 29 lipca 2009 r., sygn. PPIII 460/65/09/JKK/17533, zarówno przepisy ustawy o urzędach i izbach skarbowych, jak i ustawy o grach i zakładach wzajemnych nie przewidują wyłączenia podatników podatków od gier z właściwości naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 5 ust. 9a ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Zatem, jeżeli Spółka została objęta właściwością Naczelnika Urzędu Skarbowego, to właściwość ta dotyczy wszystkich podatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wyjaśnić na wstępie należy, iż ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. u. Nr 168, poz. 1323) zmienione zostały przepisy ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz. u. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Weszły one w życie z dniem 31 października 2009 r. i zmieniły w zasadniczy sposób uregulowania prawne dotyczące właściwości zarówno miejscowej, jak i rzeczowej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy są uregulowania prawne dotyczące właściwego organu podatkowego w sprawach rozliczania podatku od gier na automatach o niskich wygranych.

Zauważyć należy, iż w poprzednim stanie prawnym przekroczenie limitu 5 mln euro powodowało zmianę właściwości naczelników urzędów skarbowych na właściwych wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników (art. 5 ust. 9a w związku z art. 5a ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t.j. Dz. u. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 5a ust. 1 pkt 2 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, zmiana właściwości w tym wypadku następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie ww. kwoty 5 mln euro.

Tym niemniej w stanie prawnym obowiązującym od dnia 31 października 2009 r. organami podatkowymi właściwymi w zakresie podatku od gier są właściwi naczelnicy urzędów celnych oraz właściwi dyrektorzy izb celnych.

W tej kwestii, w pierwszej kolejności wskazać należy na uregulowania art. 42b ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zgodnie z nim właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach podatku od gier, z zastrzeżeniem art. 44 ust. 1, ustala się według siedziby organu właściwego do udzielenia zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, gry bingo fantowe lub gry na automatach o niskich wygranych.

Z kolei w świetle art. 42a ust. 1a i ust. 2 ustawy, organami właściwymi w sprawach podatku od gier są naczelnicy urzędów celnych.

Podatek od gier jest wpłacany na rachunek właściwej izby celnej w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z powyższymi przepisami, właściwym organem podatkowym w sprawie podatku od gier jest obecnie naczelnik urzędu celnego, choć jak stanowi cyt. powyżej art. 42a ust. 2 ustawy, podatek wpłacany jest na rachunek właściwej izby celnej. w świetle art. 42b ust. 1 pkt 3 ustawy, właściwość organów podatkowych ustala się według siedziby organu właściwego do udzielenia zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, gry bingo fantowe lub gry na automatach o niskich wygranych.

Oznacza to zatem, że właściwym naczelnikiem urzędu celnego w sprawie rozliczania podatku od gier będzie ten naczelnik urzędu celnego, na którego terytorium działania ma siedzibę organ właściwy do udzielenia zezwolenia na urządzanie gry na automatach o niskich wygranych.

W myśl § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 października 2009 r. w sprawie określenia obszarów właściwości miejscowej dyrektorów izb celnych do udzielania zezwoleń na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej (Dz. u. Nr 180, poz. 1398) rozporządzenie określa obszary właściwości miejscowej dyrektorów izb celnych do udzielania zezwoleń na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej, które stanowią załącznik do rozporządzenia.

Przykładowo wskazać należy, iż zgodnie z poz. 10 załącznika do ww. rozporządzenia, Dyrektor Izby Celnej w Poznaniu właściwy jest na obszarze województwa wielkopolskiego.

Z kolei w świetle art. 42b ust. 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz urzędów celnych, których naczelnicy są właściwi do wykonywania zadań w zakresie podatku od gier, oraz obszary ich właściwości miejscowej, z uwzględnieniem liczby podatników prowadzących działalność na danym obszarze.

Działając w ramach ww. delegacji Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 23 października 2009 r. w sprawie wykazu urzędów celnych, których naczelnicy są właściwi do wykonywania zadań w zakresie podatku od gier, oraz obszarów ich właściwości miejscowej (Dz. u. Nr 180, poz. 1399) określił wykaz urzędów celnych, których naczelnicy są właściwi do wykonywania zadań w zakresie podatku od gier, oraz obszary ich właściwości miejscowej, który stanowi załącznik do rozporządzenia (§ 1 tego rozporządzenia).

Przykładowo wskazać należy, iż zgodnie z poz. 24 ww. załącznika, Urząd Celny w Poznaniu właściwy jest dla powiatów: gnieźnieńskiego, obornickiego, poznańskiego, średzkiego, szamotulskiego, wrzesińskiego oraz miasta Poznań.

W przypadkach zatem, gdy organem właściwym do udzielenia zezwolenia na urządzanie gry na automatach o niskich wygranych jest Dyrektor Izby Celnej w Poznaniu to właściwym organem podatkowym, o którym mowa w art. 42a ust. 1a ustawy (właściwy dla składania deklaracji POG-4/R) będzie Naczelnik Urzędu Celnego w Poznaniu, na którego terenie działania ma swoją siedzibę Dyrektor ww. Izby Celnej.

Reasumując, właściwość organu podatkowego dla rozliczeń Spółki z tytułu podatku od gier ustala się według siedziby organu, który wydał zezwolenie na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych, tj. zgodnie z art. 42b pkt 3 ustawy o grach i zakładach wzajemnych.

Zauważyć również należy, iż w przedmiotowym przypadku nie znajdują zastosowania przepisy art. 5 ust. 9a w związku z art. 5a ustawy o urzędach i izbach skarbowych.

Zasada wynikająca z tych przepisów odnosi się bowiem w szczególności do przepisu art. 5 ust. 9 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, który stanowi, iż „właściwość miejscową naczelników urzędów skarbowych (...) określa się według terytorialnego zasięgu działania (...) urzędu skarbowego (...), z uwzględnieniem ust. 9a (…)”.

Uregulowania przedmiotowego przepisu dotyczą innych organów podatkowych niż naczelnicy urzędów celnych, którzy są obecnie właściwi do wykonywania zadań w zakresie podatku od gier.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj