Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-309/10/EJ
z 25 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-309/10/EJ
Data
2010.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
inwestycje
odliczenie podatku od towarów i usług
oprogramowanie
prawo do odliczenia
projekt
sieć komputerowa
sprzęt
zadania własne


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. „...”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010r. (data wpływu 17 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2010r. (data wpływu 22 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowanym projektem pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w możliwości odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowanym projektem pn. „...”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 marca 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 marca 2010r., znak: IBPP4/443-309/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (na prawach powiatu) jest beneficjentem wielu projektów infrastrukturalnych, które otrzymały dofinansowanie ze środków unijnych. Jednym z projektów, który otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 jest projekt pn. „...” polegający na integracji systemów teleinformatycznych funkcjonujących w administracji publicznej, celem poprawy jakości świadczenia usług publicznych oraz stworzenia systemu wspomagania zarządzania w administracji publicznej na terenie miasta. Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca, natomiast realizatorem zadania jest Urząd Miejski, na który wystawiane są wszystkie faktury VAT. Urząd Miejski jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT-7. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji jest Miasto. Majątek ten nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a użytkownikami mienia będą wyłącznie pracownicy Urzędu Miejskiego oraz Ośrodek pomocy Społecznej. Projekt jest realizowany w związku z wykonywaniem przez gminę wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym – Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Projektem objęty jest Wydział Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego oraz Ośrodek Pomocy Społecznej, które są narzędziem do realizacji takich zadań własnych gminy jak sprawy związane z ładem przestrzennym oraz pomocą społeczną (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 6 ww. ustawy). Realizacja projektu wpływa na skrócenie czasu procesowania spraw urzędowych oraz poprawę efektywności obsługi klientów. Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, więc swoje zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnych ewidencji księgowych, dotyczących rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

W piśmie z dnia 19 marca 2010r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że termin realizacji projektu rozpoczął się w dniu 14 marca 2008r., natomiast rzeczowe zakończenie realizacji projektu planuje się na dzień 30 września 2010r.

W celu zrealizowania projektu zostaną zakupione towary i usługi, zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym projektu:

  • system operacyjny
  • wdrożenie aplikacji administracyjnej
  • wdrożenie przepływów inteligentnych (BPEL),
  • wdrożenie oprogramowania integracyjnego, instalacja oraz konfiguracja,
  • wykonanie Studium Wykonalności,
  • wdrożenie modułu bezpieczeństwa,
  • wdrożenie oprogramowania adapterów RISS oraz ESTIMA. Budowa usług sieciowych,
  • wdrożenie oprogramowania adapterów rejestrów ewidencyjnych. Adaptery systemów MOPS.

    Budowa usług sieciowych,
  • testy integracyjne, systemowe,
  • szkolenia,
  • promocja projektu,
  • nadzór nad wykonawstwem.

W wyniku wykorzystywania mienia, które powstanie w trakcie realizacji projektu, beneficjent nie będzie osiągał żadnego obrotu, gdyż wdrożone aplikacje i oprogramowania będą wykorzystywane do czynności z zakresu administracji publicznej. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Aplikacje i systemy będą wykorzystywane do zadań publicznych – wspomagania codziennej pracy wykonywanej przez pracowników Urzędu Miejskiego i Ośrodka Pomocy Społecznej. W ramach realizowanego projektu nie będą świadczone żadne usługi drogą elektroniczną. Integracji podlegają systemy, z których korzystają pracownicy Urzędu Miejskiego i Ośrodka Pomocy Społecznej, a nie mieszkańcy Miasta. Wdrożone aplikacje i oprogramowania w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do obsługiwania żadnych czynności o charakterze cywilnoprawnym opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, są czynnościami zwolnionymi od podatku. W przedmiotowym projekcie biorą udział wydziały Urzędu Miejskiego oraz jedna jednostka organizacyjna miasta – Ośrodek Pomocy Społecznej, który jest jednostką budżetową miasta nie posiadającą osobowości prawnej, powołaną uchwałą Rady Miejskiej do wykonywania zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. W ramach projektu zostanie stworzona platforma integrująca ze sobą poszczególne istniejące już systemy, z których na co dzień korzystają pracownicy administracji publicznej (w tym pracownicy OPS). Wszystkie systemy przeznaczone do integracji w ramach projektu są podłączone do sieci Urzędu Miejskiego, a integracja tych systemów nie będzie polegała na ich modyfikacji, lecz stworzeniu odpowiedniego systemu integrującego. W związku z powyższym, koszty integracji systemów ponosi wyłącznie beneficjent tj. Wnioskodawca. Jeden z modułów programowych zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie do Ośrodka Pomocy Społecznej, na mocy stosownej uchwały Rady Miejskiej. W związku z powyższym mienie będące przedmiotem projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu Wnioskodawca ma możliwość odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest możliwości odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku VAT. Faktury VAT wystawiane są na Urząd Miejski, a nabyte towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie przez pracowników administracji publicznej – pracowników Urzędu Miejskiego oraz jego jednostki organizacyjnej Ośrodka Pomocy Społecznej. Wobec powyższego wyklucza się możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych ani przez Urząd Miejski, ani przez Miasto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Nadmienić należy, że powyższe uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r., jak i w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r przepisie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz sprawy związane z pomocą społeczną, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 6 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „...”. Projekt polega na integracji systemów teleinformatycznych funkcjonujących w administracji publicznej, celem poprawy jakości świadczenia usług publicznych oraz stworzenia systemu wspomagania zarządzania w administracji publicznej na terenie miasta. Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca, natomiast realizatorem zadania jest Urząd Miejski, na który wystawiane są wszystkie faktury VAT. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji inwestycji jest Miasto. Majątek ten nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a użytkownikami mienia będą wyłącznie pracownicy Urzędu Miejskiego oraz Ośrodka Pomocy Społecznej (jeden moduł programowy przekazany w nieodpłatne użytkowanie). Realizacja projektu wpływa na skrócenie czasu procesowania spraw urzędowych oraz poprawę efektywności obsługi klientów. W wyniku wykorzystywania mienia, które powstanie w trakcie realizacji projektu, beneficjent nie będzie osiągał żadnego obrotu, gdyż wdrożone aplikacje i oprogramowania będą wykorzystywane do czynności z zakresu administracji publicznej. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wdrożone aplikacje i oprogramowania w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do obsługiwania żadnych czynności o charakterze cywilnoprawnym opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Zauważa się, że ww. przepisy zostały utrzymane w tym samym brzmieniu w § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania mienia nabytego w wyniku realizowanego projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj