Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1449/09-2/AD
z 14 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1449/09-2/AD
Data
2010.01.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
obowiązek podatkowy
obsługa księgowa
usługi doradcze
usługi obsługi biurowej


Istota interpretacji
Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi można uznać za usługi stałej obsługi prawnej i biurowej, dla których obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535)?



Wniosek ORD-IN 487 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi działalność w zakresie outsourcingu personalnego. Świadczy usługi naliczania płac, obsługi kadrowej i wykonywania przelewów elektronicznych na podstawie bezterminowych lub wielomiesięcznych umów z klientami z możliwością wypowiedzenia. W zakres usługi płacowej wchodzą: naliczanie płac, zasiłków w okresie choroby i macierzyństwa pracowników klienta, rozliczanie umów cywilno-prawnych zgodnie ze schematem podlegania ubezpieczeniu społecznemu, naliczanie składek ZUS, naliczanie potrąceń z wynagrodzeń pracowników klienta związanych z zadłużeniem wobec pracodawcy lub organów administracji państwowej, naliczanie pracownikom składek na ubezpieczenie grupowe, sporządzanie miesięcznych informacji podatkowych i raportów rozliczeniowych ZUS.

Usługodawca sporządza przelewy wynagrodzeń na konta bankowe pracowników klienta, przelewy z tytułu zobowiązań wobec ZUS i urzędów skarbowych, wobec komornika, na ubezpieczenie grupowe itp.

W zakresie usługi kadrowej Spółka przygotowuje dokumenty związane z zatrudnianiem pracowników klienta, rejestruje nowych pracowników i zmiany w ZUS, prowadzi ewidencję wypracowanych godzin i urlopów w systemie kadrowo-płacowym, wydaje zaświadczenia o zarobkach i zatrudnieniu i inne wg potrzeb klienta.

Świadczone usługi charakteryzuje systematyczność, ciągłość i powtarzalność. Ponadto usługi te wzajemnie są ze sobą powiązane, np. sporządzanie listy płac skutkuje przelewem wynagrodzeń pracownikom, co powoduje sporządzanie raportów ZUS i przygotowanie przelewów z tytułu zobowiązań wobec ZUS.

Spółka nie prowadzi usługowo ksiąg rachunkowych.

Usługi świadczone przez Spółkę, zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.12 „Usługi rachunkowo-księgowe, usługi doradztwa podatkowego” na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Spółkę usługi można uznać za usługi stałej obsługi prawnej i biurowej, dla których obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.)...


Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem świadczonych przez niego usług jest wykonywanie regularnych i powtarzalnych czynności w zakresie obsługi klienta zgodnie z polskim prawem ubezpieczeniowym i prawem pracy na podstawie umowy z usługobiorcą.


Poszczególne obowiązki w ramach jednej usługi powodują konieczność wykonania następnych czynności lub skutkują świadczeniem kolejnej usługi.

Usługi naliczania płac, rozliczania umów cywilno-prawnych, sporządzania przelewów elektronicznych będących skutkiem sporządzonych list płac lub deklaracji oraz obsługę kadrową Zainteresowany traktuje jako usługi prawne i biurowe, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dla których obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z chwilą upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.


Dla celów podatku od towarów i usług zastosowanie ma Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm).


Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – art. 19 ust. 4 ustawy.


Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje zatem, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi). Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

I tak, w myśl art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze – z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

Zainteresowany wskazał, iż świadczone przez niego usługi, zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.12 „Usługi rachunkowo -księgowe, usługi doradztwa podatkowego”.

Zgodnie z PKWiU usługi prawne sklasyfikowane są pod symbolem 74.11.1, usługi obsługi biurowej, pozostałe pod symbolem 74.83.15. Z powyższego wynika, że usługi rachunkowo -księgowe, według przepisów dotyczących statystyki publicznej, klasyfikowane są pod symbolem statystycznym (PKWiU 74.12.) – inaczej więc niż usługi prawnicze (PKWiU 74.11), czy biurowe (PKWiU 74.83.15). Stąd należy wysnuć wniosek, że ustawodawca dla usług rachunkowo-księgowych nie przewidział szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, który powstanie na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, czyli w dniu wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.12, nie mogą być uznane za usługi stałej obsługi prawnej i biurowej wymienione w art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku VAT i w związku z tym obowiązek podatkowy dla usług świadczonych przez Zainteresowanego powstaje na zasadach ogólnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj