Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-505/09/UH
z 25 września 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-505/09/UH
Data
2009.09.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
rolety, żaluzje
stawki podatku
usługi montażowe
Istota interpretacji
Jaką stawką powinna być objęta dostawa i montaż rolet i żaluzji, markiz i bram garażowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, a jaką stawką powinna być objęta dostawa i montaż bram garażowych w garażach wolnostojących? Jak wystawiać faktury VAT przy tych usługach? Czy można wykazać wszystko pod jedną pozycją usługa?
Wniosek ORD-IN 897 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku (data wpływu do tut. organu 29 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismem - data wpływu 1 września 2009r., pismem - data wpływu 21 września 2009r. oraz pismem - data wpływu 22 września 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia:
UZASADNIENIE W dniu 29 czerwca 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia: -stawki podatku VAT dla dostawy i montażu rolet i żaluzji, markiz i bram garażowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, -stawki podatku VAT dla dostawy i montażu bram garażowych w garażach wolnostojących, oraz -sposobu dokumentowania ww. usług. Ww. wniosek został uzupełniony pismami - data wpływu 1 września 2009r., data wpływu 21 września 2009r. oraz data wpływu 22 września 2009r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, która zajmuje się: produkcją żaluzji, rolet materiałowych i zewnętrznych, bram garażowych, markiz. Wnioskodawczyni ma zamiar montować ww. towary w już zamontowanych oknach czy „otworach" na drzwi garażowe w już zamontowanych oknach przez inną firmę w budownictwie mieszkaniowym. Na dostawę i montaż żaluzji, rolet, roletek, markiz czy drzwi garażowych będą zawierane umowy ustne. Wnioskodawczyni ma zamiar montować również bramy garażowe w garażach wolnostojących do domów mieszkalnych. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni dodała, iż wszystkie niżej wyszczególnione usługi będą wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 111. PKWiU dla wykonywanych usług:
W piśmie - data wpływu 21 września 2009r. Wnioskodawczyni stwierdziła, iż wszystkie poniższe wyszczególnione usługi będą pod symbolem PKOB 111 i zaklasyfikowane są wg PKWiU 1997:
W piśmie - data wpływu 22 września 2009r. Wnioskodawczyni oświadczyła, iż w poz. 50 wniosku ORD-IN mylnie zostało wpisane, iż jej firma jest producentem żaluzji fasadowych i markiz. W związku z powyższym zadano następujące pytania: Jaką stawką powinna być objęta dostawa i montaż rolet i żaluzji, markiz i bram garażowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, a jaką stawką powinna być objęta dostawa i montaż bram garażowych w garażach wolnostojących... Jak wystawiać faktury VAT przy tych usługach... Czy można wykazać wszystko pod jedną pozycją usługa... Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawczyni stwierdziła, iż montaż żaluzji, rolet, markiz i bram garażowych do okien już zamontowanych wcześniej przez inną firmę lub samodzielnie przez klienta oraz bram garażowych powinny być opodatkowane wg stawki VAT 7% jak również montaż drzwi garażowych w garażach wolnostojących również powinien być opodatkowany wg stawki VAT 7%. Zdaniem Wnioskodawczyni na fakturze powinno wszystko być ujęte pod jedną pozycją jako wykonanie usługi bez wyszczególnienia jaki towar i części były użyte do wykonania usługi. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT wynika, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jak stanowi art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zatem zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych z załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Należy także zauważyć, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
W myśl art. 41 ust. 12b ww. ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
Przepis art. 41 ust. 12c ustawy o VAT wskazuje, iż w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy. Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługę. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przy formułowaniu zakresu pojęciowego towarów i usług oraz wyjątków w dziedzinie ulgowego opodatkowania lub zwolnień od tego podatku - co do zasady opierają się na klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W związku z tym, dla określenia prawidłowej stawki podatku VAT niezbędne jest ustalenie do jakiego grupowania obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczone są wyroby czy usługi. Zatem dopiero ustalenie przez podatnika właściwego grupowania statystycznego dla dokonanej czynności pozwala na określenie prawidłowej stawki podatku VAT. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby lub usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul Suwalska 29, 93-76 Łódź.
Wnioskodawczyni sklasyfikowała wyprodukowane i montowane przez swoją firmę towary do następujących symboli PKWiU:
W związku z dostawą i montażem tych produktów Wnioskodawczyni będzie zawierała umowy ustne. Do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zgodnie z zasadami statystycznymi roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby z następującymi zastrzeżeniami:
Zatem jeśli producent montuje lub instaluje dany wyrób budowlany, jego czynność klasyfikowana jest w grupowaniu obejmującym dany wyrób, i - na gruncie wyżej cytowanej ustawy o VAT - stanowi dostawę towarów, a nie usługę. Tylko w przypadku, gdy montażu dokonuje firma usługowa, która nie jest ani producentem montowanych wyrobów budowlanych, ani handlowcem czynność to, zgodnie z klasyfikacjami statystycznymi, może być zaliczona do usług, do których ma zastosowanie obniżona stawka VAT 7%, stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT. Jak wskazano w przytoczonych wyżej przepisach, obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Czynności polegające na produkcji i montażu żaluzji, rolet, moskitier oraz bram garażowych, jeżeli są sklasyfikowane pod symbolami PKWiU żaluzje poziome PKWiU 28.12.10 - 50.41, żaluzje pionowe PKWiU 25.23.14 -70.22, rolety wewnętrzne PKWiU 25.23.14 - 70.23, rolety zewnętrzne PKWiU 28.12.10 - 50.39, bramy garażowe PKWiU 28.12.10 - 50.50, moskitiery PKWiU 25.23.14 - 70.15 nie można zaliczyć do robót budowlano-montażowych, remontów czy też robót konserwacyjnych. Wobec powyższego dla ww. czynności - zgodnie z art. 41 ust.l ww. ustawy - Wnioskodawczyni winna stosować stawkę w wysokości 22%. Bez znaczenia jest, czy wyprodukowane przez Wnioskodawczynię bramy garażowe (PKWiU 28.12.10 - 50.50) montowane są w garażach mieszczących się w obiektach mieszkaniowych czy też w garażach wolnostojących „niedobudowanych do domów mieszkalnych". Montaż ww. bram garażowych nie mieści się w ramach robót budowlanych (PKWiU w dziale 45), zatem dla ich wykonywania zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 22%. W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, iż montaż wyprodukowanych w jej firmie ww. żaluzji, rolet, moskitier i bram garażowych podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.).
Zastosowanie właściwej stawki podatku zależy więc od tego, co jest przedmiotem umowy cywilnoprawnej oraz rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika. Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlane sklasyfikowane wg PKWiU 45, w ramach których podatnik wykonuje roboty budowlane w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania (PKOB 11) wówczas do całej wartości usługi zastosowanie ma jednolita 7% stawka podatku. W przypadku świadczenia usług dotyczących montażu markiz i żaluzji fasadowych, których Wnioskodawczyni nie jest producentem, należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy usługa ta ma charakter roboty budowlanej wykonywanej w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 111, „Budynki mieszkalne jednorodzinne" i mieści się w klasyfikacji PKWiU w dziale 45 „roboty budowlane", to jej wykonanie należy opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 7%. W przypadku świadczenia usług dotyczących montażu markiz i żaluzji fasadowych, których Wnioskodawczyni nie jest producentem, należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy usługa ta ma charakter roboty budowlanej wykonywanej w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 111, „Budynki mieszkalne jednorodzinne" i mieści się w klasyfikacji PKWiU w dziale 45 „roboty budowlane", to jej wykonanie należy opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 7%. 3.Odnośnie kwestii wystawiania faktury VAT dokumentującej ww. usługi należy stwierdzić iż: Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
W myśl § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia sprzedawca może określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze; w tym przypadku łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku. Ww. przepisie unormowano, iż sprzedawca może określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze. W tym przypadku łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku. Sprzedawca może zatem, wykazywać w fakturze sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatkowe oraz kwoty podatku od tych sum (§ 5 ust. 1 pkt 10 i 11 ww. rozporządzenia Ministra Finansów) albo określać w fakturze kwoty wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w fakturze i kwoty podatku dotyczące tych wartości (§ 5 ust. 3). W tym drugim przypadku łączna kwota podatku może być ustalona wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku. Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych). Jeśli zatem umowa między Wnioskodawcą a kontrahentem nie będzie przewidywała odrębnego fakturowania montażu i odrębnego fakturowania dostawy towarów (części, materiały), wówczas należy zastosować stawkę właściwą dla usługi budowlanej. Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni, co do sposobu dokumentowania świadczenia przedmiotowych usług należało uznać za prawidłowe. Mając na uwadze powyższe, oceniając stanowisko Wnioskodawczyni całościowo należało je uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga poprawności podanej przez Wnioskodawczynię klasyfikacji ww. wyrobów i usług wg PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do dokonania takiej weryfikacji, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi, a w razie wątpliwości podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.