Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1663/09/JP
z 2 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1663/09/JP
Data
2010.02.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku naliczonego z realizacją projektu pod nazwą „...”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. organu 21 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z realizacją projektu pod nazwą „...”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z realizacją projektu pod nazwą „...”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza realizować zadanie inwestycyjne pn. „...”. Projekt ten realizowany będzie w latach 2009-2010. Projekt pozytywnie wpłynie na poprawę jakości infrastruktury edukacyjnej na poziomie lokalnym Gminy. Umożliwi to dzieciom i młodzieży z okolicznych terenów wiejskich korzystanie z placówki edukacyjnej o wysokim standardzie, wyposażonej we wszystkie niezbędne materiały dydaktyczne. Pozwoli to wyrównać szanse edukacyjne młodzieży z terenów wiejskich i zmniejszy dysproporcje pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi województwa w zakresie nauczania. Zwiększy szanse młodzieży na dalszą edukację i zdobywanie wysokich kwalifikacji zawodowych, tym samym na zatrudnienie i pobudzi do aktywnej działalności na rynku gospodarczym. Szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych powstrzyma powstawanie zjawisk patologicznych wśród młodzieży. Pozyskanie pomocy dydaktycznych umożliwi również rozwijanie zajęć pozalekcyjnych w sprzyjających warunkach. Wykształcenie młodych ludzi z terenów wiejskich oraz zdobywanie przez nich wysokich kwalifikacji zawodowych może istotnie pobudzić rozwój.

Na powyższy zakres Gmina, jako beneficjent zamierza aplikować o środki unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Poddziałanie RPOP 05.01.02 wsparcie lokalnej infrastruktury edukacyjnej.

Z efektów tego projektu korzystać będą głównie uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum terenu Gminy.

Mienie, towary, urządzenia lub usługi powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w jakikolwiek sposób związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Za zadania w zakresie realizacji programu nauczania w obiekcie, w którym realizowany jest projekt odpowiada dyrektor szkoły.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów. Realizacja projektu wynika z wykonywanych zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym obejmujących sprawy edukacji publicznej.

Jednym z załączników do wniosku jest oświadczenie beneficjenta o kwalifikowalnośći VAT, w którym beneficjent deklaruje brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w ramach planowanego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Gminę projektu istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, gmina będąc podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne pn. „...”.

Projekt pozytywnie wpłynie na poprawę jakości infrastruktury edukacyjnej na poziomie lokalnym Gminy. Umożliwi to dzieciom i młodzieży z okolicznych terenów wiejskich na korzystanie z placówki edukacyjnej o wysokim standardzie, wyposażonej we wszystkie niezbędne materiały dydaktyczne. Pozwoli to wyrównać szanse edukacyjne młodzieży z terenów wiejskich i zmniejszy dysproporcje pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi województwa w zakresie nauczania, zwiększy szanse młodzieży na dalszą edukację i zdobywanie wysokich kwalifikacji zawodowych, tym samym na zatrudnienie i pobudzi do aktywnej działalności na rynku gospodarczym. Szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych powstrzyma powstawanie zjawisk patologicznych wśród młodzieży. Pozyskanie pomocy dydaktycznych umożliwi również rozwijanie zajęć pozalekcyjnych w sprzyjających warunkach. Wykształcenie młodych ludzi z terenów wiejskich oraz zdobywanie przez nich wysokich kwalifikacji zawodowych może istotnie pobudzić rozwój.

Z efektów tego projektu korzystać będą głównie uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum terenu Gminy.

Mienie, towary, urządzenia lub usługi powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w jakikolwiek sposób związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „...”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj