Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-776/09-2/ER
z 5 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-776/09-2/ER
Data
2009.02.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
budżet państwa
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
obowiązek podatkowy
okres rozliczeniowy
Skarb Państwa
spółka jednoosobowa
status
wpłaty z zysku


Istota interpretacji
W którym momencie Spółka przestanie być zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa?
W jaki sposób określić podstawę naliczania wpłat z zysku w przypadku utraty przez Spółkę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie trwania okresu rozliczeniowego?



Wniosek ORD-IN 375 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.10.2009r. (data wpływu 27.10.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie obowiązku podatkowego oraz określenia podstawy naliczenia wpłat z zysku w przypadku utraty przez Spółkę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie trwania okresu rozliczeniowego; uzupełnionym w dniu 25.01.2010r. (data nadania 21.01.2010r.), na wezwanie organu z dnia 12.01.2010r. (data doręczenia 14.01.2010r.), o oświadczenie Zarządu w związku ze złożonym pełnomocnictwem dla Pana Artura A. – prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.10.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie obowiązku podatkowego oraz określenia podstawy naliczenia wpłat z zysku w przypadku utraty przez Spółkę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie trwania okresu rozliczeniowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa (Skarb Państwa posiada 100% akcji Spółki). Jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa Spółka dokonuje wpłat z zysku na podstawie Ustawy o WZS. Spółka wybrała kwartalny sposób uiszczania wpłat z zysku. Prawdopodobnie w listopadzie 2009 r. Spółka zadebiutuje na Giełdzie Papierow wartosciowych. Prywatyzacja Spółki nastąpi poprzez emisję nowych akcji (podwyższenie kapitału), które zostaną objęte przez inwestorów prywatnych (instytucjonalnych oraz indywidualnych). Prospekt emisyjny Spółki został zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego. Debiut zostanie poprzedzony pierwszą publiczną ofertą akcji.

Następnie zostanie dokonana rejestracja akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych i dopuszczenie akcji do obrotu na rynku regulowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W którym momencie Spółka przestanie być zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa...

W jaki sposób określić podstawę naliczania wpłat z zysku w przypadku utraty przez Spółkę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w trakcie trwania okresu rozliczeniowego...

Zdaniem wnioskodawcy.

Spółka stoi na stanowisku, iż obowiązek uiszczania wpłat z zysku ustanie z dniem dokonania wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Art. 1 Ustawy o WZS stanowi, że przepisy ustawy, z zastrzeżeniem art. 7, stosuje się do:

  1. jednoosobowych spółek Skarbu Państwa,
  2. spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Natomiast z art. 3 Ustawy o WZS wynika, że w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jednolity Dz. U. z 2002 nr 171, poz. 1397 z późn. zm.) dalej: Ustawa o prywatyzacji, prywatyzacja, w rozumieniu ustawy, polega na:

1) obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z dnia 8 sierpnia 1996r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 4, poz. 26 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 240, poz. 2055),

1a) zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach,

2) rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w wyniku komercjalizacji na zasadach określonych ustawą przez:

  1. sprzedaż przedsiębiorstwa,
  2. wniesienie przedsiębiorstwa do spółki,
  3. oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

W związku z brzmieniem powyższych przepisów należy stwierdzić, że art. 1 Ustawy o WZS jest przepisem ogólnym, a art. 3 jest przepisem szczególnym w stosunku do przepisu art. 1 tej ustawy. Ustawa o prywatyzacji przewiduje 3 sposoby prywatyzacji:

  • obejmowanie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa,
  • zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach,
  • rozporządzeniem wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi przedsiębiorstwa państwowego.

Jak przedstawiono w stanie faktycznym, prywatyzacja Spółki nastąpi w drodze objęcia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne, czyli w pierwszy z ww. sposobów. Natomiast art. 3 Ustawy o WZS dotyczy sytuacji, gdy jednoosobowa spółka, Skarbu Państwa zostaje sprywatyzowana w drodze zbycia należących do Skarbu Państwa akcji, tj. w drugi z ww. sposobów.

W związku z powyższym w przypadku Spółki momentem zaprzestania dokonywania wpłat z zysku będzie dzień w którym Spółka utraci status jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa. Takim momentem będzie zarejestrowanie podwyższenia kapitału Spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Z treści art. 430 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. Nr. 94, poz. 1037 z późn. zm.), dalej KSH, wynika, iż zmiana statutu wywołuje skutki z chwila wpisu w rejestrze. Oznacza to, iż wpis w zakresie zmiany statutu ma charakter konstytutywny. Na zgłoszenie zmiany statutu do rejestru KSH przewiduje terminy, po upływie których zgłoszenie nie będzie skuteczne.

Zgodnie z art. 431 § 1 KSH podwyższenie kapitału zakładowego wymaga zmiany statutu, wobec czego powyższy opis w zakresie zmiany statutu ma również zastosowanie do podwyższenia kapitału. Potwierdza to wprost art. 441 § 4 KSH, cyt.: „Podwyższenie kapitału zakładowego następuje z chwilą wpisania do rejestru.” Konstytutywność wpisu oznacza, iż dopiero z chwilą wpisu podwyższenia kapitału zakładowego powstają akcje nowej emisji i z tym dniem Spółka przestanie być jednoosobową spółką Skarbu Państwa.

W związku z powyższym należna Skarbowi Państwa wpłata z zysku Spółki byłaby za okres od początku roku obrotowego do dnia utraty przez Spółkę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.

Jeżeli wpis do rejestru o podwyższeniu kapitału zostałby dokonany przez sąd nie ostatniego dnia miesiąca, ale np. 15 dnia danego miesiąca, wpłata z zysku należna Skarbowi Państwa byłaby za okres od początku roku do dnia wpisu w Krajowego Rejestru Sądowego (np. 15 dnia danego miesiąca).

W takim przypadku Spółka powinna określić zysk od początku roku do dnia, w którym dokonano wpisu w rejestrze. Następnie tak określony zysk pomniejszyć o podatek dochodowy od osób prawnych i wyliczyć należną zaliczkę na wpłatę z zysku za ten okres zgodnie z art. 2 ust. 5 Ustawy o WZS. Ostateczne rozliczenie wpłaty z zysku nastąpiłoby po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj