Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1070/09/IB
z 25 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-1070/09/IB
Data
2010.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusze europejskie
pomoc bezzwrotna
programy
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskane przez Wnioskodawcę dochody w postaci środków pieniężnych przyznanych przez międzynarodowe organizacje pozarządowe: „F.” oraz „R.” w ramach projektu „E.”, mające charakter bezzwrotny, przeznaczone na realizację przez Wnioskodawcę bezpośrednio celu projektu badawczego, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 585 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 1 stycznia 2008 roku do 31 grudnia 2012 roku realizowany jest projekt badawczy zatytułowany "S.", który finansowany jest w ramach indywidualnej nagrody badawczej "E." (skr. „E.”) przyznanej wnioskodawcy. Program „E.” koordynowany jest przez „R.” oraz „F.”, którego realizatorem w Polsce, na podstawie umowy z dnia 9 czerwca 2006 roku jest Fundacja. Źródłem finansowania projektu jest sumaryczny wkład finansowy następujących instytucji zajmujących się wspieraniem badań naukowych z Uni Europejskiej i krajów stowarzyszonych:

F. (Austria); C. (Czechy); A. (Finlandia); C. (Francja); D. (Niemcy); N. (Grecja); O. (Węgry); C. (Włochy); N. (Holandia); F. (Portugalia); C. (Hiszpania); V. (Szwecja); S. (Szwajcaria); F. (Polska), T. (Turcja) oraz „F.”.


Wyżej wymienione instytucje stworzyły na cele tego projektu konsorcjum międzynarodowe zarządzane przez międzynarodową instytucję finansującą badania naukowe jaką jest „F.”.


Druga organizacja odpowiedzialna za przyznanie nagrody badawczej to „R.”, która jest Europejskim stowarzyszeniem szefów głównych organizacji finansujących naukę. Projekt badawczy realizowany jest pod kierownictwem Wnioskodawcy na Uniwersytecie. Środki finansowe otrzymane w wyniku przyznania nagrody badawczej obejmują:


  1. środki przeznaczone na wynagrodzenie Laureata oraz na wynagrodzenia dla współpracujących z nim doktorantów, młodych doktorów i innych członków zespołu badawczego;
  2. środki subwencyjne przeznaczone na realizację projektu badawczego opisanego we wniosku projektu.


Program jest realizowany bezpośrednio przez Wnioskodawcę jako laureata nagrody oraz kierownika grantu, co potwierdzone jest w punktach 1 i 2 art. 6 umowy o nagrodę „E.” z dnia 7 stycznia 2008 roku:


  1. "Laureat jest zobowiązany do zaangażowania się wyłącznie w realizację nagrodzonego projektu w Jednostce. Jednocześnie Jednostka, zobowiązuje się do zawieszenia wypłacania Laureatowi wynagrodzenia z tytułu łączącego Jednostkę z Laureatem stosunku pracy lub innych stosunków cywilno-prawnych na okres 5 lat finansowania projektu w ramach Nagrody.
  2. Laureat nie może otrzymywać wynagrodzenia z innych źródeł niż Nagroda, może natomiast ubiegać się i otrzymywać dodatkowe środki na prowadzenie dodatkowych badań naukowych związanych z nagrodzonym projektem, w tym na wynagrodzenia dla współpracowników."

Zgodnie z wyżej wymienionymi punktami dochód Wnioskodawcy jest związany całkowicie z realizacją tego projektu.

Zgodnie z założeniami projektu „E.” wsparcie finansowe tego programu jest formą pomocy bezzwrotnej tak jak większość projektów badawczych finansowanych w ramach projektów ramowych Unii Europejskiej. Program finansowania młodych naukowców "E." był również pilotażowym projektem do programu „I.” realizowanego obecnie w ramach 7 -go Programu Ramowego Unii Europejskiej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskane przez Wnioskodawcę dochody w postaci środków pieniężnych przyznanych przez międzynarodowe organizacje pozarządowe: „F.” oraz „R.” w ramach projektu „E.”, mające charakter bezzwrotny, przeznaczone na realizację przez Wnioskodawcę bezpośrednio celu projektu badawczego, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy ww. dochody podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle ww. przepisu podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Zdaniem Wnioskodawcy „F.” oraz „R.” wraz ze sponsorującym konsorcjum fundacji z różnych krajów Europy spełnia warunek międzynarodowej organizacji finansującej badania naukowe. Zgodnie z wytycznymi projektu „E.” otrzymany przez Wnioskodawcę grant badawczy jest formą bezzwrotnej pomocy służącej rozwojowi infrastruktury badawczej naszego kraju poprzez stworzenie i rozwój profesjonalnej grupy naukowej. Ponadto przekazywanie środków finansowych odbywa się za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków pomocy bezzwrotnej jakim jest Fundacja.

Kolejnym istotnym aspektem ww. przepisu jest konieczność bezpośredniej realizacji celów projektu przez podatnika. W przypadku grantu „E.” mamy do czynienia z formą imiennej i indywidualnej nagrody badawczej, która w sposób stały związana jest z konkretną osobą - w tym przypadku z Wnioskodawcą. Zgodnie z "Umową o nagrodę E." żadna inna osoba (poza Wnioskodawcą) nie ma prawa dysponowania środkami przeznaczonymi na realizację tego projektu badawczego. Zgodnie z regulaminem projektu prace wykonywane w jego ramach zajmują całkowicie czas pracy Wnioskodawcy i Jego dochody związane są jedynie z realizacją tego projektu, co potwierdza bezpośredniość realizacji celów na które przeznaczone są środki pomocy bezzwrotnej.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, iż swoje stanowisko opiera w dużej mierze na informacjach wynikających z interpretacji organów podatkowych oraz z orzecznictwa sądów administracyjnych, które są dostępne w mediach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi to zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Poza tym, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Określony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim enumeratywnie podmiotów mogą - przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie - być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ww. przepis wymaga zatem, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca otrzymał środki pieniężne przyznane przez międzynarodowe organizacje pozarządowe: „F.” oraz „R.” w ramach indywidualnej nagrody badawczej „E.”. Program „E.” jest koordynowany przez „R.” oraz „F.”, którego realizatorem w Polsce jest Fundacja.

Źródłem finansowania projektu jest sumaryczny wkład finansowy następujących instytucji zajmujących się wspieraniem badań naukowych z Uni Europejskiej i krajów stowarzyszonych:

F. (Austria); C.(Czechy); A. (Finlandia); C. (Francja); D. (Niemcy); N. (Grecja); O. (Węgry); C. (Włochy); N. (Holandia); F. (Portugalia); C. (Hiszpania); V. (Szwecja); S. (Szwajcaria); F. (Polska), T. (Turcja) oraz „F.”.


Wyżej wymienione instytucje stworzyły na cele tego projektu konsorcjum międzynarodowe zarządzane przez międzynarodową instytucję finansującą badania naukowe jaką jest „F.”

Druga organizacja odpowiedzialna za przyznanie nagrody badawczej to „R.”, która jest Europejskim stowarzyszeniem szefów głównych organizacji finansujących naukę.

Uwzględniając powyższe, wskazanemu zwolnieniu podlegają środki otrzymane przez Wnioskodawcę, przy jednoczesnym spełnieniu drugiej z przesłanek wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest natomiast charakter czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu projektu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, Wnioskodawca zaangażowany w realizację projektu powinien zadbać o taki sposób udokumentowania czynności związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku wskazano, iż dochód Wnioskodawcy z bezzwrotnej pomocy jest całkowicie związany z realizacją projektu. Natomiast program jest realizowany bezpośrednio przez Wnioskodawcę jako laureata nagrody oraz kierownika grantu. Powyższe znajduje potwierdzenie w postanowieniach umowy o nagrodę „E.”.

Mając na względzie powyższe okoliczności faktyczne i prawne, uzyskane przez Wnioskodawcę dochody w postaci środków pieniężnych przyznanych przez międzynarodowe organizacje pozarządowe: „F.” oraz „R.” w ramach projektu „E.”, mające charakter bezzwrotny, w związku z bezpośrednią realizacją przez Wnioskodawcę celu projektu badawczego, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednocześnie w niniejszej sprawie zaznaczyć należy, iż w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej tut. organ ocenia stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu jedynie do stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę. Oznacza to, iż tut. organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki faktycznie charakter mają czynności wykonywane przez Wnioskodawcę tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj