Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1133/09/KM
z 16 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1133/09/KM
Data
2010.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
dofinansowanie
dopłata
dotacja
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Czy „przychód” uzyskany z Agencji Rynku Rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w którym momencie należy odprowadzić VAT należny – w momencie przekazania dostaw czy w momencie otrzymania pieniędzy z ARR oraz czy można odliczyć VAT od zakupów dotyczących tych dostaw?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.) uzupełnionym w dniu 22 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji i prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 listopada 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 22 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji i prawa do odliczenia podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych w formie książki przychodów i rozchodów przystąpił do programu „Owoce w szkole”, realizowanego przez Agencję Rynku Rolnego i finansowanego w 25% z budżetu krajowego i w 75% z budżetu UE. Program ten polega na bezpłatnym dostarczaniu owoców i warzyw do szkół podstawowych z przeznaczeniem do spożycia przez dzieci kl. I-III, a jego celem jest długoterminowa zmiana nawyków żywieniowych dzieci. Owoce będą dostarczane w terminie od dnia 19 października 2009 r. do dnia 12 lutego 2010 r. Po tym terminie podatnik może wystąpić do ARR z wnioskiem o pomoc z tytułu realizacji dostaw owoców i warzyw do szkół. Kwota wnioskowanej pomocy jest kwotą netto bez podatku VAT. Jeżeli zostaną spełnione wszystkie warunki wówczas podatnik może otrzymać pomoc liczoną jako koszt porcji ustalony dla danego okresu x liczba dzieci. Ogólne warunki realizacji programu przedstawione są w strategii krajowej wdrożenia w Rzeczpospolitej Polskiej programu „Owoce w szkole” w roku szkolnym 2009-2010 oraz w warunkach uczestnictwa w ww. programie.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż dopłaty otrzymane z ARR mają bezpośredni wpływ na cenę, tzn. dzieci otrzymują owoce i warzywa za darmo, a dokonane zakupy dotyczące tego programu mają związek z czynnościami opodatkowanymi.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku.


Czy „przychód” uzyskany z Agencji Rynku Rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w którym momencie należy odprowadzić VAT należny – w momencie przekazania dostaw czy w momencie otrzymania pieniędzy z ARR oraz czy można odliczyć VAT od zakupów dotyczących tych dostaw...


Zdaniem Wnioskodawcy, (własne stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku) „przychód” ten w momencie otrzymania środków na konto bankowe podlega opodatkowaniu podatkiem VAT „rachunkiem w stu”. Odliczenie podatku naliczonego od zakupów dotyczących dostaw do szkół przysługuje w 100% w momencie zakupu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również – zgodnie z art. 7 ust. 2 powołanej ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


W myśl art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przywołanych regulacji prawnych wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji, tudzież dopłaty definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy jest ona udzielana w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 , art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu


z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT i czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż ze środków wspólnotowych i budżetu państwa, w ramach realizowanego przez Agencję Rynku Rolnego programu „Owoce w szkole” otrzymuje Pan (na złożony wniosek) dopłaty, traktowane jako „pomoc” z tytułu dostaw owoców i warzyw do szkół. Kwota wnioskowanej pomocy jest kwotą netto bez podatku VAT, liczoną jako koszt porcji ustalony dla danego okresu x liczba dzieci. Natomiast program ten polega na bezpłatnym dostarczaniu owoców i warzyw do szkół podstawowych w celu zmiany nawyków żywieniowych dzieci kl. I-III.

Analiza przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w odniesieniu do powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że przedmiotowa dotacja nie zwiększa podstawy opodatkowania. Skoro bowiem – jak wskazano we wniosku – owoce są przekazywane nieodpłatne, nie można uznać – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – że mają one wpływ na cenę (kwotę należną) tych towarów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma na celu sfinansowanie poniesionych w związku z realizacją projektu kosztów (zakupu owoców i warzyw).

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki dotyczące dostaw do szkół mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, bowiem – jak wskazano we wniosku – nabyte towary przeznaczone są w ramach programu „Owoce w szkole” celem nieodpłatnego ich przekazania, które co do zasady nie podlega opodatkowaniu, w oparciu o przepis art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach wskazanych w niniejszym wniosku Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dotyczących tego programu.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj