Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1069/09/KB
Data
2010.02.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu
Słowa kluczowe
aport
działalność gospodarcza
przedsiębiorcy
remanent
remanent likwidacyjny
spółka jawna
Istota interpretacji
obowiązek zapłaty podatku dochodowego od remanentu likwidacyjnego
Wniosek ORD-IN
3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 08 grudnia 2009r.), uzupełnionym w dniach 12 i 16 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zapłaty podatku dochodowego od remanentu likwidacyjnego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08 grudnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zapłaty podatku dochodowego od remanentu likwidacyjnego. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 04 lutego 2010r. Znak IBPBI/1/415-1068/09/KB, IBPBI/1/415-1069/09/KB, IBPBI/1/415-1070/09/KB, IBPP1/443-1246/09/LSz, IBPBII/1/436-317/09/MZ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 12 i 16 lutego 2010r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest jednoosobowym przedsiębiorcą wpisanym do ewidencji działalności gospodarczej. Wnioskodawca zawiązał spółkę jawną ze swoją żoną, celem prowadzenia działalności gospodarczej w tej formie. Na chwilę obecną spółka ta nie została wpisana do KRS i nie podjęła działalności gospodarczej. Wnioskodawca zamierza wnieść aportem całe swoje przedsiębiorstwo do nowoutworzonej spółki jawnej. Przedmiotem wniesienia będzie całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny, czyli dotychczasowa działalność będzie kontynuowania w innej formie organizacyjnej, a mianowicie w spółce jawnej.
W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:
Czy wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki jawnej, skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego z remanentu likwidacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... (druga część pytania oznaczonego we wniosku Nr 1)
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki jawnej, nie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego z remanentu likwidacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca bowiem nie likwiduje dotychczasowego źródła dochodów jakim jest działalność gospodarcza i nadal będzie uzyskiwać przychody z tej działalności, tyle że prowadzonej w inne formie prawnoorganizacyjnej, a mianowicie w spółce jawnej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie – oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
W myśl art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm. – określanego w dalszej części skrótem k.c.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności: - oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
- koncesje, licencje i zezwolenia;
- patenty i inne prawa własności przemysłowej;
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
- tajemnice przedsiębiorstwa;
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Katalog składników przedsiębiorstwa, ujęty w ww. art. 551 k.c. nie ma charakteru zamkniętego. Stosownie natomiast do art. 552 k.c., czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. W przypadku wniesienia przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki osobowej, przedsiębiorstwo to traci swój byt prawny (następuje likwidacja tego przedsiębiorstwa).
Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim.
Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli: - w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,
- nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,
- osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,
- nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.
W myśl art. 44 ust. 4 zdanie 1 ww. ustawy, podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % tego dochodu.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi indywidualną, pozarolniczą działalność gospodarczą. Wraz z żoną utworzył spółkę jawną, do której zamierza wnieść w formie aportu całe prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo i kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki.
Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w momencie wniesienia całego prowadzonego indywidualnie przedsiębiorstwa do spółki jawnej, nie wystąpi po stronie Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego od remanentu likwidacyjnego, sporządzonego w związku z likwidacją prowadzonej indywidualnie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienić należy, iż w zakresie części pierwszej pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 a także pytań Nr 2-4, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 – 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|